اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

غربالگری 62 هزار کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به استفاده از 10 دستگاه در اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم و همکاری هفت اپتومتریست در این طرح گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال 62 هزار و 500 کودک زیرپوشش این طرح قرار گیرد.

غربالگری 62 هزار کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، گلنساء آقامحمدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری طرح تنبلی چشم اظهار کرد: طرح غربالگری تنبلی چشم همه ساله از ابتدای آبان ماه تا پایان آذر ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمیلیوپی) کودکان سه تا 6 سال در استان خبر داد و با بیان اینکه این طرح از سال 74 در کشور آغاز شده است، گفت: طرح غربالگری تنبلی چشم همه ساله از ابتدای آبان ماه تا 15 آذرماه در سراسر کشور اجرا می‌شود و این طرح در طول سال نیز در بهزیستی سراسر استان توسط چارت E و دستگاه‌های غربالگر بینایی قابل اجرا است.

وی با اشاره به اینکه تنبلی چشم یکی از علل شایع کم‌بینایی و نابینایی یک چشمی و یا گاهی دو چشمی است که در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است، خاطر نشان کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است، در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا یا نابینا خواهد کرد. 

آقامحمدی با اشاره به اینکه در صورتی که اشکال دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص و درمان شود، حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع بینایی کامل به دست می‌آید، افزود: از همین رو، از خانواده‌ها درخواست داریم که طرح پیشگیری از تنبلی چشم را جدی بگیرند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان در ادامه به برنامه بهزیستی استان برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم اشاره کرد و گفت: این طرح از  فردا در 158 مهدکودک آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مجموع 245 پایگاه در طرح پیشگیری از تنبلی چشم فعال خواهد شد، اضافه کرد: البته در کل سال 14 پایگاه دائمی برای اجرای طرح فعال است و حتی اگر خانواده‌ها قبل از آبان‌ماه هم مراجعه کنند می‌توانند خدمات مربوط در این باره را دریافت کنند.

آقامحمدی با اشاره به استفاده از 10 دستگاه غربالگری تنبلی چشم و همکاری هفت اپتومتریست در این طرح گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال بیش از 62 هزار و 500 کودک زیرپوشش این طرح قرار گیرد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان افزود: البته مهمتر از اجرای طرح، تلاش ما این است که سطح پوشش بالاتر رود و اگر کودکی به این بیماری مبتلاست سریع‌تر تشخیص داده شود.

گفتنی است، والدین کودکان می‌توانند برای سنجش بینایی فرزند خود، به تمام اداره‌های بهزیستی شهرستان‌ها، پایگاه‌های سنجش بینایی مستقر در مهدهای کودک، آمادگی‌ها و سایر مراکز مربوط مراجعه کنند.

انتهای پیام/730005/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول