اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

نیازمند نمایشنامه مناسب کودک هستیم/ضرورت افزایش حمایت دولت از تئاتر کودک

کارگردان و نویسنده تئاتر کودک عنوان کرد: تئاتر کودک باید از خصوصی سازی و بودجه‌های شخصی فاصله بگیرد تا دغدغه فروش گیشه را نداشته باشد. به همین دلیل ما نیاز به حمایت دولت از تئاتر کودک و نوجوان داریم!

نیازمند نمایشنامه مناسب کودک هستیم/ضرورت افزایش حمایت دولت از تئاتر کودک

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، «الکا هدایت»، کارگردان و نویسنده تئاتر کودک امسال در بخش کودک بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با نمایش «هوشنگ لاک‌پشته» حضور پیدا کرده است. وی برای نخستین بار امسال در جشنواره تئاتر کودک حضور دارد.

هدایت در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر فارس گفت:‌ امسال برای نخستین بار به توصیه همکاران و اساتیدم در جشنواره شرکت کردم و امیدوارم که بتوانم کار خوبی هم ارائه دهم.

وی در ادامه افزود: اجرای این نمایش یک پروسه طولانی آموزشی برای ما بود، دراین پروسه بچه‌ها برای اجرا آماده شدند و دوره‌های مختلفی را با اساتید گذراندند و الان هم قرار است در جشنواره حضور پیدا کنند.

هدایت با اشاره به اینکه تجربه قبلی از حضور در جشنواره ندارد، گفت: امیدوارم همه اینکارها بتوانند در روند جشنواره و همینطور تئاتر کودک ما اثرگذار باشند.

وی درباره برخی آسیب‌های تئاتر کودک عنوان کرد:‌به نظر من مشکلات ما بیش از اینکه به دلیل تعداد تئاترهای روی صحنه یعنی کمیت آنها باشد، سطح کیفی کارها است که در چند سال اخیر البته روبه بهبودی رفته است.

هدایت اظهار داشت: علتش هم این است که کارگردان‌های جدید و جوانی وارد این عرصه شدند که نگاه خلاقانه به تئاتر کودک دارند و از کلیشه‌ها فاصله گرفته‌اند. ارزش‌های انسانی و مفاهیم آموزشی برایشان مهم است و بیش از سرگرمی صرف به این مفاهیم فکر می‌کنند.

*افزایش حمایت دولت از تئاتر کودک

وی با تأکید بر اهمیت افزایش حمایت‌های دولتی در عرصه تئاتر کودک گفت: تئاتر کودک باید از خصوصی سازی و بودجه‌های شخصی دور شود و با حمایت دولتی‌ها به صحنه بیاید. من کلا اعتقادم بر این است که بوده باید از سوی دولت تأمین شود چرا که هر چه کارها به سمت خصوصی سازی می‌روند، نگاهشان بیشتر تجاری می‌شود و به واسطه این نگاه همه چیز تحت پوشش تجارت قرار می‌گیرد.

هدایت اظهار داشت: به همین دلیل هم هست که سالن‌های تئاتر با قیمت‌های بالا،‌ تهیه‌کننده‌هایی که می‌آیند و می‌روند و کارگردان‌هایی که مجبور هستند از سلبریتی‌ها استفاده کنند تا کارشان اثرگذار شود را بفروشد! درصورتی که اگر حمایت دولتی باشد، بودجه تأمین می‌شود و کیفیت کارها هم بالا میرود.

 

*نیازمند نمایشنامه مناسب کودک هستیم

وی با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که این روزها باید بیشتر بدان در عرصه کودک توجه کنیم،‌ نمایشنامه کودک است، به نظر من آن اندازه که ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان کارهای خوب داریم و پر از قصه‌ها و داستان‌های مختلف هستیم، نمایشنامه کودک مناسب نداریم. اگر هنرمندان و کارگردان‌های ما بتوانند هم سطح سواد خود را با این آثار بالا ببرند و آثار نمایشی خوب دراین عرصه تولید کنند ، نویسندگان نیز تشویق شده و بیشتر به سمت این آثار ارزنده می‌رود.

وی درباره زمان و مکان و کمک هزینه جشنواره تئاتر کودک گفت:‌ فعلا هنوز برنامه‌ها اعلام نشده و ما هم مثل شما منتظر هستیم ولی این را می‌دانم که برای جشنواره کمک هزینه برای گروه‌ها در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول