اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

«منطقه پروازممنوع» از 8 آبان روی پرده نقره‌ای/ انتظار نوجوانان برای پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره

تهیه‌کننده فیلم «منطقه پروازممنوع»گفت: طبق قواعد پخش سینمایی، پیش‌بینی ما بر این است که منطقه پروازممنوع در آبان ماه اکران می‌شود و به‌ احتمال بسیار قوی روز 8 آبان آغاز اکران خواهد بود.

«منطقه پروازممنوع»  از 8 آبان روی پرده نقره‌ای/ انتظار نوجوانان برای پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره

حامد بامروت‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان از اکران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در روزهای آینده خبر داد و اظهار کرد: طبق قواعد پخش سینمایی، فیلم منطقه پرواز ممنوع پس از اکران فیلم سال دوم دانشکده من بر روی پرده سینما خواهد رفت و پیش‌بینی ما بر این است که در آبان ماه و به‌ احتمال بسیار قوی روز 8 آبان همزمان با سالروز شهادت شهید فهمیده آغاز اکران خواهد بود.

تهیه‌کننده فیلم «منطقه پرواز ممنوع» تصریح کرد: از ابتدا امر تلاش ما بر این بوده که فیلمی خانواده محور و برای نوجوان ساخته شود، اگر نگاهی به گیشه سینماها شود، مشاهده می‌کنیم که بیشتر فیلم‌ها، دارای رده‌بندی سنی هستند، از طرفی در سینمای کشور ما فیلمی که مخاطب آن نوجوان باشد، بسیار کم است.

جامعه هنری ما نوجوان را به رسمیت نمی شناسد

وی تأکید کرد: رده بنده سنی مخاطب سینما را یا به سن کودک و یا به سن جوان اختصاص می‌دهیم و این یعنی به رسمیت نشناختن نوجوان در کشور و در هنر سینما، از همین رو تلاش ما بر این شد تا فیلمی ساخته شود که مخاطب اصلی آن، نوجوانان باشند و نوجوان را کودک فرض نکنیم و به لطف خدا، فیلمی که تولید شد با توجه به اکران‌های مختلف از جمله جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، شاهد آن بودیم که خانواده‌ها هم از دیدن فیلم لذت بردند و صرفاً به‌عنوان مراقب و همراه کودک و نوجوان به سینما نمی‌آمدند و این نکته قابل‌توجهی است.

سهم نوجوانان درجشنواره کودک و نوجوان، فقط یدک کشی نامشان است

بامروت‌نژاد ادامه داد: آثار اکران شده در جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان، عموماً با محوریت کودک و برای کودک ساخته و نمایش داده می‌شود درحالی‌که این جشنواره هم اسم کودک را یدک می‌کشد هم نوجوان را اما فقط برای کودکان برنامه دارد، به‌ طوری‌که نمود آن را می‌توان در آیین افتتاحیه و اختتامیه هم مشاهده کرد و این بدان معناست که نوجوانان ما در جشنواره‌ای که به نام آنان هست، مهجور مانده‌اند، چه برسد به تولید محصولات فرهنگی و هنری از جمله سینما.

تهیه‌کننده این اثر با اشاره به استقبال قابل‌توجه خانواده‌ها از فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان، ابراز داشت: یکی از دلایل استقبال نوجوانان و خانواده‌ها از این فیلم در جشنواره کودک و نوجوان، مختص بودن این فیلم به سنین نوجوان و قهرمان‌پرور بودن آن بود، از طرفی هم دارای هیجان برای بچه‌های در سن نوجوانی است و هم می‌تواند مخاطب را به‌خوبی با خود همراه کند.

گیشه‌های سینما پر از برچسب -12 و - 15 شده است

وی بابیان تفاوت دنیای کودک و نوجوان با دنیای بزرگ‌سالان خاطرنشان کرد: از ابتدا تلاش و تحقیق بسیاری شد تا پی به تفاوت بین نوجوان و کودک ببریم، چراکه کودک دنیا را فانتزی می‌بیند و در دنیای او مسأله خیال مسأله مهمی است، از همین رو هر چیز فرا واقعی برای کودک جذاب است اما بزرگ‌سال هر چیز را واقعی می‌بیند پس اگر فیلم‌هایی غیرواقعی باشند و او را به دنیا فانتزی ببرند، مقابله می‌کند.

بامروت‌نژاد افزود: مسأله اینجاست که ما تا به‌ حال دنیا نوجوان را تحلیل نکرده‌ایم و همیشه این تصور وجود داشته که نوجوان، کودک است، پس باید فیلم‌ها فانتزی و کمدی فانتزی ببیند و یا بزرگ‌سال است و باید فیلم‌های بزرگ‌سال ببیند، از طرف دیگر، فیلم‌های بزرگ‌سال را برچسب منفی 12 و 15 زده‌ایم که نوجوان نمی‌تواند از این محصول استفاده کند.

این تهیه‌کننده یادآور شد: ما این موضوع را به سمت مخاطب نوجوان سوق دادیم، یعنی مخاطبی که کودک نیست تا کارهای کودکانه انجام دهد و ترس کودکانه داشته باشد و یا ویژگی‌های کودکانه را داشته باشد، بلکه نوجوانی مرحله‌ای بین کودکی و بزرگ‌سالی است، مرحله‌ای که نوجوان دوست دارد بلندپروازی کند، یعنی نه فانتزی و تخیل کودکانه را دارد و نه آن رئالیسم و واقع‌گرایی شدید بزرگ‌سال را.

چند دقیقه زندگی در دنیای نوجوانی

وی با مدل مرسوم برای فیلم‌های نوجوان عنوان داشت: وقتی فیلم‌های مختص به نوجوان در سینماهای دنیا را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنید که به‌طور مثال 3 نوجوان یک شهر را به هم می‌ریزند و یا قول بی شاخ و دمی را شکست می‌دهند، آن‌هم در فضایی که هم واقعیت دارد و هم به‌ اندازه فیلم‌های بزرگ‌سال، منطق دودوتاچهارتا ندارد و گویی روح بلندپروازی، بزرگ‌بینی و قهرمان‌پروری در آن هست.

بامروت‌نژاد در ادامه گفت: از همین جهت ممکن است این صحبت گفته شود که این نوجوانان کار بزرگ‌سال انجام می‌دهند در حالی مخالف این بیان هستم و معتقدم با این مدل، نوجوان دنیا را به شکلی می‌بیند که فکر می‌کند توانایی شکست دنیا را دارد و اتفاقاً وقتی بزرگ می‌شود از این آرمان دست کشیده و کاملاً بر روی زمین می‌آید و فکر می‌کند حتی خانه‌اش را هم نمی‌تواند تغییر بدهد.

تهیه‌کننده «منطقه پرواز ممنوع» در پایان بیان داشت: بنابر آنچه گفته شد و ویژگی نوجوانی، سعی شد تا با تحلیل دنیای نوجوانان، فیلمی برای این رده سنی ساخته شود و فکر می‌کنم این فیلم توانسته نوجوان‌ها را درک کرده و با توجه به دنیا و فضایی که می‌بینند با خود همراه کند.

به گزارش فارس، فیلم «منطقه پروازممنوع» به نویسندگی و کارگردانی امیر داسارگر و تهیه‌کنندگی حامد با مروت‌نژاد، نخستین فیلم سینمایی تولید مدرسه سینمایی عمار است، این فیلم در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان توانست جایزهٔ پرمخاطب‌ترین فیلم و پروانه زرین بهترین بازیگری  را از آن خود کند.

انتهای پیام/63106/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول