اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

روایت «مردان خستگی‌ناپذیر» پلیس راه

خستگی،‌ گرما، سرما، روز و شب برایشان فرقی ندارد؛ لباس رزم پوشیده‌اند و بدون هیچ توقعی در حال خدمت‌رسانی‌ هستند؛ اینان مردان خستگی‌ناپذیر پلیس راه هستند.

روایت «مردان خستگی‌ناپذیر» پلیس راه

خبرگزاری فارس - مریم عرب‌انصاری: ثانیه‌ها،‌ساعت‌ها و روزها در مرز مستقر بودند. در جاده‌های روستایی و شهری. صبح و شب برایشان فرقی نداشت. خستگی و خواب‌آلودگی را شرمنده کرده بودند. گرمای شدید بالای 45 درجه مرز، کمبود امکانات،‌ سختی محیط و ساعت‌ها گشت روزانه و شبانه نتوانست آنها را از پا در بیاورد. 

لحظه‌شماری کرده بودند تا اربعین برسد و اسمشان در لیست ماموران اعزامی به مرز باشد؛ از خانه و کاشانه‌شان پر کشیده و به مرز رفتند تا خدمت کنند به زوار و تسهیل کنند ترددشان را ؛اگرچه خود در دل آرزوی زیارت داشتند. 

لباس سفید بر تن دارند به سفیدی رنگ سفید پرچم،‌ به سفیدی صلح و به سفیدی آرامش؛ برای خدمت دست از جان شسته‌اند، روز و شب،‌ باد و باران،‌گرد و غبار هیچکدام نمی‌تواند در اراده‌شان تعلل ایجاد کند. 

در برخورد با تخلفات هیچ ابایی ندارند. فرقی ندارد متخلف آقازاده باشند یا سلبریتی؛ هر که را تخلف کرده اعمال قانون می‌کنند؛ همانگونه که در قضیه فرودگاه مهرآباد، پرونده بخشدار جوکار و حادثه شیراز عمل کردند؛ سیلی خوردند اما نگذاشتند بی‌قانونی حاکم شود؛ دشنام شنیدند و اما در برابر زور  قد خم نکردند. 

درست فهمیدید ماموران پلیس راه هستند این سفید پوشان ناجا؛ سفید پوشانی که خستگی برایشان مفهومی ندارد و مردانه همواره می‌ایستند تا ترددها را تسهیل کنند.

چشم بر روی هم نمی‌گذارند تا مبادا راننده‌ای چشم بر روی هم گذاشته و حادثه‌ای تلخ رقم خورد؛ خسته نمی‌شوند تا مگر خستگی و خواب‌آلودگی بر راننده‌ای عارض شود. 

***

48 ساله است؛ در ایام اربعین حسینی 15 روز در مرز مهران بود. دختر 18 ساله و پسر 10 ساله دارد. می‌پرسم بچه‌ها اعتراضی برای ماموریت رفتن شما نداشتند؟ می‌گوید: این ماموریت با همه ماموریت‌ها فرق دارد؛ این ماموریت دلی و معنوی است؛ شاید برای ماموریت‌های دیگر بچه‌ها بهانه بگیرند و دوری‌ مسیر را گله‌مند باشند اما برای این ماموریت هیچ مخالفتی نکردند.

سرهنگ است و رئیس عملیات ویژه پلیس راه راهور ناجا؛ اما در اجرای ماموریت با مامورانش همراه است؛ از آن‌هایی نیست که در ماشین بنشیند و به سربازانش بگوید که وضعیت را کنترل کنند؛ پا به پای ماموران در جاده ، شب و روز در گرمای 45 درجه مهران می‌ایستاد و خدمت می‌کرد.

سرهنگ بهروز خانپور را می‌گویم؛ پنجمین بار بود که برای خدمت به زوار اربعین حسینی در مرز حضور داشت آن هم مرز مهران.

عشق به کربلا دارد اما هنوز به کربلا نرفته. ناگفته‌هایش شنیدنی است:« در ماموریت اربعین هر جا که به بلندی یا ارتفاعی می‌رسیدم به دوردست‌ها خیره می‌شدم و از همانجا به آقا اباعبدالله سلام می‌کردم؛ السلام علیک یا ابا عبدالله . من که توفیق زیارت حرمش را نداشته‌ام اما  با آرزوی زیارتش، روز و شب را سپری می‌کنم.

از شرایط خاص ماموریت،‌امکانات کم، گرمای هوا و ... می‌گوید. ادامه می‌دهد:شرایط سخت بود و اگر ماموریت دیگری بود حتما همه ما آزرده‌خاطر می‌شدیم اما من و همکارانم با عشق این راه را انتخاب کرده و برای خدمت در مرز در طرح اربعین لحظه‌شماری می‌کردیم؛‌ خودمان خواستیم که بیاییم و به زوار خدمت کنیم؛ بیاییم و تردد زائران را تسهیل بخشیم و هرچه از دستمان برمی‌آید برای راحتی مسیر رفت و برگشتشان در طبق اخلاص بگذاریم.

به فارس می‌گوید: خوشحالی زوار خوشحالی ما هم بود؛ از اینکه با عشق زیارت از مرز رد می‌شدند از ته دل راضی بودیم؛ ما لیاقت نداشتیم که بتوانیم در اربعین در بین‌الحرمین باشیم اما دلمان را به این خوش کردیم که با خدمت به زائرینی که آقا طلبیده بود بتوانیم نیم نگاهی از آقا را داشته باشیم.

***

51 ساله است و کارمند پلیس راه؛ یاسین فدایی را می‌گویم؛ یکبار به کربلا رفته اما هنوز آرزویش این است که به کربلا و برود و ضریح آقا را در آغوش کشد.

ششمین سال است که در مرز برای خدمت به زوار اربعین حسینی رفته است.16 روز در مرز خسروی بود. جنس این ماموریت را «خاص» می‌داند و می‌گوید: اگرچه ماموریت‌های پلیس راه همواره سخت و طاقت‌فرساست اما این ماموریت با بقیه فرق داشت چرا که عشق به آقا اباعبدالله بود.

ادامه می‌دهد: خدمت به زوار و بدرقه آنها و تسهیل در عبور و مرور آنها برایم لذت‌بخش بود؛ همین که آنها رفتند و خاک کربلا را با خود آوردند بهترین دستمزد برایم بود. 

دو فرزند دارد. یکی دانشجو است و دیگری دانش‌آموز، می‌گوید:جالب است برای این ماموریت هیچکس اعتراض نکرد؛ با اینکه برای ششمین بار بود که در ایام اربعین به مرز می‌رفتم و آنها را  تنها می‌گذاشتم اما بچه‌هایم هیچ اعتراضی نکردند؛ پنج سال در مهران بودم و امسال هم در مرز خسروی مشغول خدمت به زوار؛ در تیم‌های گشتی پلیس راه همراه با بقیه همکارانم با عشق خدمت کردیم؛ باشد که آقا اجرمان را دهد. 

***

آرزوی کربلا دارد. نیت کرده بود که امسال اربعین به کربلا برود و نگذارد هیچ چیز مانع از اجرای این تصمیم بزرگ شود اما تقدیر برایش جور دیگری رقم زد. باید به ماموریت می‌رفت.

سرگرد سید مجتبی آبرودی است؛ مامور پلیس راه. در ایام اربعین 14 روز در مرز بود. از مرز خسروی تا شلمچه و مهران و چذابه.

خدمت در پلیس راه را عشق می‌داند و می‌گوید: خستگی برای ما معنایی ندارد؛ فقط حوادث رانندگی بود که خستگی را بر تنمان می‌نشاند. علی‌رغم توصیه‌ها به علت خستگی و خواب‌آلودگی چندین فقره تصادف منجر به فوت داشتیم؛ تداعی این موضوع که خانواده‌های آنها چشم به راه باقی ماندند برایم سهمگین و ناراحت کننده بود. 

آرزو داشت که شرایط به گونه‌ای مهیا می‌شد که می‌توانست خود زائر اربعین حسینی باشد اما این آرزو تحقق نیافت. می‌گوید: حتما قسمت من خدمت به زوار بوده و مطمئنم که اجر این کار مساوی با زیارت است.ناامید نیست. از آقا خواسته که او را بطلبد؛ البته هر زمان که لیاقتش را دارد و هر روزی که او می‌خواهد.

***

مأمور پلیس راه است؛ ستوان یکم احمدی، 16 روز در مرز خسروی بود. خودش درخواست خدمت‌رسانی به زوار را داده بود. می‌گوید: لیاقت نداشتم که در پیاده‌روی زائران اربعین حسینی باشم؛ اما باز خدا را شکر می‌کنم که توانستم به زائران اباعبدالله خدمت کنم.

به کربلا نرفته اما عشق به حسین او را بی‌تاب کرده و حسرت به دل مانده تا روزی آقا او را بطلبد. از سیل جمعیت زوار می‌گوید و ادامه می‌دهد: آن همه آدم و جمعیت که فارغ از سن و سال این راه را طی می‌کردند نشان از یک چیز بود و آن هم عشق؛ عشق به حسین (ع). چه تعداد آدم‌هایی که ناتوان بودند و بر روی گاری یا صندلی‌های چرخدار برای پیاده‌روی می‌رفتند؛ حتی بچه‌های یک ماهه هم در جمع زوار بودند؛ دیدن این سیل جمعیت از یکسو لذتبخش بود و  از سوی دیگرحسرت‌آور؛ چرا که ما لیاقت نداشتیم که به پابوس برویم.

***

ماموریت تمام نشده است؛ هنوز ماموران پلیس راه  از اربعین بازنگشته، باید برای ماموریتی دیگر آماده شوند.28 صفر در پیش است؛ جاده‌ها دوباره مشتاق زائرانی است که می خواهند حرم رضوی را در آغوش بگیرند.تعلل جایز نیست. نباید تاخیر کرد. باید تسهیل کرد تردد عاشقان علی‌ابن‌موسی‌رضا را.استراحت دیگر بس است اگرچه استراحتی در کار نبوده؛ اما دوباره باید عازم شد وکوله‌بار را برای حرم رضوی بست؛ اما این دفعه و این ماموریت یک فرق بزرگ دارد  چرا که می‌توان حرم آقا را در آغوش گرفت و حسرت به دل نماند.

باز ماموران پلیس راه آماده‌اند؛ آماده خدمت به زوار؛ همانگونه که سردار سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راه به فارس می‌گوید: ماموران ما حدود 18-17 روز در طرح اربعین حسینی خدمت کرده و هم اینک باید ماموریت جدید خود را آغاز کنند. مدیریت، ساماندهی و تسهیل در تردد زواری که برای پابوسی به حرم آقا علی‌ابن موسی‌الرضا می‌روند ماموریت جدید پلیس راه است؛ کار ما تعطیل بردار نیست؛ ماموران ما خستگی نمی‌شناسد؛ استراحت برای ما معنایی ندارد؛ ما مردان خدمتیم و برای خدمت به مردم از هیچ تلاشی فروگذار نیستیم. 

رئیس پلیس راه به پیش‌بینی‌های انجام شده اشاره می کند و می‌گوید: پلیس راه محورهای منتهی به حرم رضوی را به طور کامل پوشش داده و طرح‌های ترافیکی و محدودیت‌های لازم را به مرحله اجرا خواهد گذاشت تا زائران بدون هیچ نگرانی و تاخیری به حرم مشرف شوند. 

سردار حسینی ادامه می‌دهد: چند روز تعطیلی در پیش رو است و مسلما محورهای شمالی کشور نیز متاثر از این تعطیلی دستخوش ترافیک خواهند شد؛  تدابیر لازم اتخاذ شده و در دستور کار است؛ برای جلوگیری از گره‌های ترافیکی و راه‌بندان‌های شدید محورهای منتهی به استان‌های شمالی را نیز پوشش کامل خواهیم داد. 

***

وقت تنگ است. ماموران پلیس راه عازم ماموریت جدیدند؛ اینها همان سربازان ولایتند؛ ماموران نیروی انتظامی و مجاهدان فی‌سبیل‌الله؛همانگونه که فرمانده کل قوا تعبیرشان کرد و مدالش را بر سینه‌شان آویخت. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول