اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گزینه‌های دولت جانسون در قبال برگزیت؛ تمدید مهلت یا برگزاری انتخابات

با رأی منفی علیه ضرب‌الاجل اجرای برگزیت در پارلمان انگلیس، دولت این کشور بر سر دوراهی کنار آمدن با تمدید زمان خروج از اتحادیه اروپا یا برگزاری انتخابات به امید بازگشت به اکثریت در پارلمان، قرار گرفته است.

گزینه‌های دولت جانسون در قبال برگزیت؛ تمدید مهلت یا برگزاری انتخابات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برنامه‌های «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا، بار دیگر در پارلمان شکست خورد. تلاش پارلمان برای کاستن از عجله دولت در اجرای برگزیت تا کنون موفق بوده، اما ممکن است جانسون با اقدامی جدید، قانون‌گذاران را غافلگیر کند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، تنها چند روز پس از انتصاب جانسون به‌عنوان نخست‌وزیر، حزب او از اکثریت خارج شد. همین امر باعث شد از ۷ رأی‌گیری پارلمان درباره برنامه‌های دولت جهت اجرای برگزیت، ۶ بار طعم شکست را تجربه کند.

با این حال تنها پیروزی جانسون در رأی‌گیری‌های پارلمان که روز گذشته (سه‌شنبه) رقم خورد، می‌تواند پیشرفتی در روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا محسوب شود.

در جلسه روز سه‌شنبه پارلمان، قانون‌گذاران برای اولین بار به کلیات توافق دولت جانسون با بروکسل رأی مثبت دادند. 

«ترزا می» نخست‌وزیر سابق انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. در نهایت او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد.

البته باید در نظر داشت این رأی مثبت به معنای تأیید توافق جانسون نیست، بلکه رأی نمایندگان در واقع به منزله ایجاد فرصتی برای بررسی مجدد این توافق است و ممکن است قصد برخی از کسانی که در این رأی‌گیری به نفع جانسون رأی دادند، افزودن متمم‌هایی به توافق برگزیت باشد.

«گلوریا دِپیرو»، نماینده حزب رقیب کارگر در این خصوص اذغان داشت: «رأی مثبت من به‌خاطر حمایت از توافق نیست».

شماری از اعضای حزب کارگر که از کلیات توافق جانسون حمایت کرده‌اند خواهان عضویت انگلیس در اتحادیه گمرکی و شماری نیز به‌دنبال مشروط کردن این توافق به حمایت مردم از آن، طی یک همه‌پرسی هستند.

از سوی دیگر، اصرار جانسون برای اجرای برگزیت تا ۳۱ اکتبر (۹ آبان)، که در جلسه روز سه‌شنبه با مخالفت نمایندگان پارلمان روبه‌رو شد، تمدید حتی چند روزه آن را به‌شکل تحقیری برای دولت جلوه خواهد داد.

این احتمال نیز وجود دارد که ایجاد فرصت کافی برای بررسی دقیق‌تر توافق جانسون با بروکسل، موجب شود تعداد حامیان آن کاهش یابد. با توجه به این حقیقت که تعدادی از آرای مثبت به کلیات توافق متعلق به اعضای حزب کارگر است، به‌طور قطع، در رأی‌گیری‌های بعدی، تعداد آرای مثبت نسبت به این توافق کم‌تر خواهد شد.

بنابراین جانسون قصد دارد با استفاده از تهدیداتی نظیر اجرای برگزیت بدون توافق یا برگزاری  انتخابات همگانی، پارلمان را مجاب کند با او کنار بیایند و هرچه سریع‌تر توافقش را تصویب کنند.

جانسون می‌تواند از فرصت پیش آمده به عنوان بهانه‌ای استفاده کند و خواهان برگزاری یک انتخابات همگانی شود؛ به این امید که نتیجه این انتخابات، حزب او را در پارلمان به اکثریت بازگرداند.

«رابرت باکلند»، وزیر دادگستری دولت انگلیس، روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» در این خصوص گفت، ۳۱ اکتبر تاریخ ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا است و باید مورد احترام قرار گیرد.

باکلند در پاسخ به این سوال که آیا احتمال برگزاری انتخابات پیش از سال جدید میلادی وجود دارد گفت: «اگر تنها راه برای حل این مسئله باشد، بله آن را پیش می‌کشیم».

گمان می‌رود فارغ از این‌که جانسون کدام یک از سناریوهای فوق را پیش بگیرد، داستان طولانی برگزیت همچنان ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول