اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خبرگزاری فرانسه: اتحادیه اروپا از تمدید مهلت برگزیت حمایت کرد

رسانه‌های غربی روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده‌اند اتحادیه اروپا از تمدید مهلت برگزیت حمایت کرده است.

خبرگزاری فرانسه: اتحادیه اروپا از تمدید مهلت برگزیت حمایت کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع اروپایی امروز چهارشنبه گفته کشورهای عضو اتحادیه اروپا به طور کلی با تمدید مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) موافقت کردند، اما هنوز تاریخ جدیدی برای اجرایی کردن توافق برگزیت با بریتانیا تعیین نکرده‌اند. 

این مقام اتحادیه اروپا به خبرگزاری فرانسه، بعد از نشست امروز ۲۷ سفیر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل  گفت: «در جلسه امروز قرار نبود هیچ تصمیم رسمی گرفته شود و گرفته نشد.»

وی اضافه کرد: «همه با ضرورت تمدید مهلت برگزیت برای اجتناب از برگزیت بدون توافق موافقت کردند. بر سر مدت زمان تمدید هنوز بحث‌ها در جریان است.»

«دونالد تاسک»، رئیس‌ شورای اروپا به سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده با موکول کردن تاریخ خروج بریتانیا از این اتحادیه به بعد از ۳۱ اکتبر تا ۳۱ ژانویه سال بعد موافقت کنند. 

اما برخی کشورهای اروپایی از جمله پاریس با تمدید کوتاه‌مدت‌تر برگزیت موافقند. قصد آنها این است که «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس بتواند به سرعت لایحه برگزیت را در مجلس عوام این کشور به تصویب برساند. 

نمایندگان پارلمان انگلیس روز سه‌شنبه موافقت خودشان را با کلیات توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر «برگزیت» اعلام کردند، اما در یک رأی‌گیری دیگر چارچوب زمانی جانسون برای محقق کردن برگزیت را رد کردند.  

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نخستین رأی‌گیری با ۳۲۹ رأی موافق و ۲۹۹ رأی مخالف به کلیات توافق جانسون رأی مثبت دادند، اما در یک رأی‌گیری دیگر که به فاصله کوتاهی برگزار شد، چارچوب زمانی جانسون برای محقق کردن برگزیت تا ۳۱ اکتبر را رد کردند. 

جانسون پیش از این گفته‌ بود در صورتی که پارلمان انگلیس با طرح او موافقت نکند لایحه پیشنهادی دولت خود برای خروج از اتحادیه اروپا را پس گرفته و خواستار برگزاری انتخابات سراسری خواهد شد.

نخست‌وزیر انگلیس روز شنبه مجبور شد علی‌رغم خواست خود از سران اتحادیه اروپا بخواهد اجرای برگزیت را به تعویق بیندازند. جانسون چند ماه پیش گفت تشکیل می‌دهد بمیرد اما خواستار تعویق برگزیت نشود.  

رسانه‌های انگلیس گزارش دادند جانسون نامه‌ای را که در آن درخواست تأخیر در اجرای برگزیت مطرح شده بدون امضای خودش برای «دونالد تاسک»، رئیس شورای اروپا ارسال کرد. 

جانسون در آن نامه تأکید کرده که درخواست مطرح‌شده در آن نامه در واقع خواست نمایندگان پارلمان انگلیس است نه او. او نوشته بود اطمینان دارد می‌تواند تا تاریخ ۳۱ اکتبر توافق برگزیت که میان دولت او و سران ۲۷ دولت عضو اتحادیه اروپا حاصل شده را به تصویب برساند. 

یک مقام ارشد دفتر نخست‌وزیری انگلیس در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف گفته آقای جانسون در تماس تلفنی با سران اروپایی از آنها خواسته از پارلمان انگلیس بخواهند در تصمیم خود برای تأخیر در اجرای برگزیت تجدید نظر کنند زیرا «بهترین گزینه هم برای انگلیس و هم برای اتحادیه اروپا» خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل ۳۱ اکتبر است.  

قانون‌گذاران پارلمان انگلیس در جلسه ویژه روز شنبه، به متممی رأی دادند که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور را مجبور به تمدید مهلت اجرای برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) می‌کند.

جانسون در تلاشی فشرده توانسته با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا جهت اجرای برگزیت به توافق برسد و قصد داشت در جلسه امروز، آن را در پارلمان تصویب کند. اما پس از تصویب متمم «لتوین» دولت طبق تهدید قبلی پارلمان را ترک کرد و به رأی گذاشتن توافق با بروکسل را کاری بیهوده دانست.

طبق برنامه‌ای که جانسون برای اجرای برگزیت اعلام کرده بود دولت در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با توافق یا بدون توافق اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. او در واکنش به تصویب متمم لتوین پیش از ترک پارلمان گفته بود: «با اتحادیه اروپا در مورد اعمال تأخیر [در اجرای برگزیت] مذاکره نخواهم کرد و قانون هم نمی‌تواند مرا مجبور به این کار کند».

پیش از جانسون، «ترزا می» نخست‌وزیر پیشین انگلیس سه بار توافق دولتش با اتحادیه اروپا درباره برگزیت را به پارلمان انگلیس ارائه کرد اما قانونگذاران هر سه بار این طرح را رد کردند. او سوم خرداد امسال با اعلام شکست تلاش‌هایش برای حصول توافق با بروکسل برای خروج از اتحادیه اروپا استعفای خود را اعلام کرد.

 با رأی پارلمان به تمدید مهلت اجرای برگزیت، گزینه‌های محدودی پیش روی جانسون قرار داشت. او می‌توانست بدون توجه به مصوبات پارلمان برگزیت را بدون توافق اجرایی کند یا زیر بار رأی قانون‌گذاران رفته و برای خروج از اتحادیه اروپا تا سال آینده میلادی صبر کند. همچنین جانسون می‌توانست به امید ایجاد تغییر در ترکیب پارلمان انگلیس، انتخابات عمومی زودهنگام برگزار کند یا طبق پیشنهاد حزب رقیب کارگر، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برای بار دوم به همه‌پرسی بگذارد.

طی همه‌پرسی اول برگزیت که سال ۱۳۹۵ برگزار شد، مردم بریتانیا به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول