اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

هیچ خطری ساکنان نزدیک به سایت زباله آزاد شهر را تهدید نمی‎کند

یکی از انتقادات به سایت زباله آزاد شهر جانمایی این سایت در بستر رودخانه و دفن آشغال‎ها در عمق 30 متری است که به گفته مردم بومی شیرابه‎ها به آب‌های زیرزمینی نفوذ کرد و سبب آلودگی‎ و بیماری‌های مختلف برای مردم آن منطقه می‌شود.

هیچ خطری ساکنان نزدیک به سایت زباله آزاد شهر را تهدید نمی‎کند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، در حالیکه زباله در اکثر کشورهای جهان به عنوان طلای کثیف بازیافت می‎شود و از این طریق اشتغال و درآمد قابل توجهی را نصیب این کشورها می‎کند اما هنوز در کشور ما تجهیزات و تکنولوژی لازم برای تحقق این امر کافی نیست.

براساس آمار  حدود 70 درصد از زباله‎های جهان بازیافت می‎شود در کشور ما تنها 20 درصد از زباله‎ها بازیافت و در گلستان تنها 10 درصد زباله‎ها از مبدأ تفکیک می‎شود که این امر بیانگر مشارکت پایین در بحث تفکیک زباله از مبدأ است.

در گلستان روزانه 805 تن زباله تولید که 505 تن آن به سایت آققلا، 300 تن به سایت آزادشهر و 15 تن به کارخانه مراوه‌تپه وارد می‎شود، در این میان به دلیل همجواری سایت زباله آزادشهر به سه روستا موجبات نارضایتی اهالی آن فراهم شده است بوی نامطبوع و تهدید منابع آب و خاک در اطراف سایت زباله آزادشهر از جمله دغدغه‎ها و مشکلات اهالی این چند روستا نزدیک به سایت است.

پیش‎تر مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‎های گلستان از انعقاد قرار داد یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با یک شرکت اتریشی مبنی بر تجهیز و بازیافت سایت زباله در آزاد شهر خبر داده بود با اجرایی شدن این طرح و با تولید rdf می‌شد سوخت مورد نیاز کارخانه سیمان گالیکش فراهم شود و بدین ترتیب می‎توانستیم از اواخر شهریور ماه سال جاری شاهد تولید «گرانول پلاستیک» در سایت زباله آزادشهر باشیم.

در حالیکه قرار بود زباله‎ها تبدیل به کمپوست و شیرابه‎های زباله به سازه‎های بتنی تبدیل شود تا مشکل بوی تعفن را نیز برطرف کند اما بعد از گذشت سال‎ها همچنان روستاهای نزدیک به سایت زباله آزادشهر از بوی نامطبوع زباله‎ها ابراز نارضایتی دارند و معتقد هستند دفن زباله موجب آلودگی آب‌های زیرزمینی و منابع خاکی می‎شود.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری‎های گلستان با بیان اینکه روزانه بین 280 تن تا 300 تن زباله وارد سایت آزادشهر می‎شود، اظهار کرد: از اردیبهشت سال جاری زباله‎ها در آزادشهر به صورت 100 درصد پردازش و در سه شیفت تبدیل به کمپوست می‎شود در حال حاضر در آزادشهر 30 درصد دفن زباله داریم تا پایان سال نیز rdf انجام و با همکاری شرکت دانش‌بنیان 30 درصد دفنی می‎تواند از سوخت‎های مشتق شده از زباله باشد.

سمیعی بیان کرد: در خصوص مشارکت با شرکت اتریشی مشکل تحریم‎ها به وجود آمد و این مشارکت به سرانجام نرسید در تمام دنیا در مراکز شهرها کارخانه بازیافت وجود دارد و این کارخانه‌ها بویی تولید نمی‌کنند البته باید از تکنولوژی‎های جدید در این امر استفاده شود در هین راستا با یک شرکت استرالیایی تفاهمنامه‎ای امضا شده است.

گزارشی مبنی بر آلودگی و بیماری ساکنان نزدیک به سایت زباله آزادشهر وجود ندارد

یکی از انتقادات به سایت زباله آزاد شهر جانمایی آن است این سایت در بستر رودخانه واقع شده و آشغال‎ها در عمق 30 متری دفن می‎شوند به گفته مردم بومی شیرابه‎ها به آب‌های زیرزمینی نفوذ پیدا می‎کند و این امر سبب ساز آلودگی‎ها و بیماری‎های مختلفی برای مردم آن منطقه خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اما معتقد است زمانی که زباله دفن می‎شود باید خاک روی آن ریخته که این امر یک بار در هفته در سایت آزادشهر انجام می‎شود.

سراج‎الدین عارف‎نیا اظهار کرد: در روزهای عادی هیچ بویی از این سایت خارج نمی‎شود و هر از گاهی که بوی نامطبوعی استشمام می‎شود هنگام بارانی بودن هواست.

وی بیان کرد: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری افراد ساکن در نزدیکی سایت آزادشهر به دلیل آلودگی این مکان نداشتیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان نیز در خصوص احتمال تهدید منابع آب و خاک از لحاظ استقرار سایت پسماند آزادشهر گفت: برای اجرایی شدن این پروژه مطالعات خاصی انجام شده تا کمترین تأثیر در محیط زیست را داشته باشد.

محمدرضا کنعانی خاطرنشان کرد: وقتی الزامات محیط زیستی رعایت شود بدون تردید شاهد کمترین مشکلات خواهیم بود.

وی افزود: از ابتدای سال چندین جلسه در خصوص سایت پسماند آزاد شهر برگزار شد و در نتیجه به یک برنامه عمل مناسب در این رابطه دست پیدا کردیم تا حداقل‎ترین تأثیرات را در محیط زیست شاهد باشیم.

نبود پیمانکار متخصص و متعهد دلیل ناموفق بودن طرح تفکیک پسماند از مبدأ

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان نیز در خصوص استقرار سایت زباله آزادشهر گفت:جانمایی این سایت حدود 20 سال پیش انجام شد و در کارگروه‌های پسماند با رعایت ملاحظات محیط‌زیستی این مکان انتخاب شده است.

طیبه خلیلی تصریح کرد: گلستان استانی است که از لحاظ تراکم جمعیتی به هم نزدیک هستند و شاید هر مکان دیگری که انتخاب می‎شد در نزدیکی محل سکونت افراد قرار می‎گرفت.

وی یکی از راهکارهای مدیریت پسماند را کاهش تولید پسماند و بحث تفکیک عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که در فضای فیزیکی شهر به لحاظ کاهش آسیب‎های محیط زیستی و تضمین سلامت شهرنشینان انجام می‎شود دفن بهداشتی و اصولی زباله است چرا که آلودگی‎های زیست محیطی به آب‎های زیرزمینی ورود پیدا می‎کند، یکی از اقدامات برای کاهش آلودگی‎ها بحث تفکیک پسماند از مبدأ است.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان اضافه کرد: از سال گذشته سیاستگذاری‎هایی در شهرداری‎های استان شروع شده و با همکاری سازمان پسماند و شهرداری 33 شهرداری استان تحت آموزش قرار گرفتند.

خلیلی یکی از معایب و مشکلات عدم موفقیت در طرح تفکیک پسماند از مبدأ را نبود یک پیمانکار متعهد و متخصص در این رابطه عنوان کرد و گفت: هنوز یک شرکت بومی در استان نیز پیدا نشده تا اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ را به عهده بگیرد از این رو حتی شهرداری‎هایی که بحث تفکیک را انجام دادند پیمانکار در نیمه راه کار را رها کرد و هنوز این طرح در استان به موفقیت نرسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 16 شهرداری استان طرح تفکیک از مبدأ را انجام می‎دهند، افزود: تنها مدیریت شهری نمی‎تواند به اجرایی شدن این طرح کمک کند بلکه نیازمند همراهی تمامی شهروندان هستیم در واقع با فرهنگ‌سازی مناسب بین شهروندان، در نظر گرفتن عوامل مشوقانه و آموزش می‎توان به اجرایی شدن درست این طرح امیدوار بود.

انتهای پیام/83017/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول