اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اتحادیه اروپا جایزه «ساخاروف» را به معارض چینی اهدا کرد

پارلمان اتحادیه اروپا امروز در اقدامی که می‌تواند به واکنش منفی چین منجر شود، جایزه «ساخاروف» را به یک چهره معارض چینی اهدا کرد.

اتحادیه اروپا جایزه «ساخاروف» را به معارض چینی اهدا کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه همانطور که پیش‌بینی می‌شد، جایزه «ساخاروف» را به «ایلهام توهتی» از چهره‌های معارض حکومت چین اهدا کرد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «یورو نیوز»، پارلمان اروپا در توجیه اعطای این جایزه به توهتی، فعالیت‌های وی را «عامل تسهیل گفت‌وگو» میان مردم چین و اقلیت «اویغور» توصیف کرده است.

توهتی که زمانی استاد اقتصاد بوده و بعدا به فعالیت‌های «حقوق بشری» رو آورده، به اتهام اقدامات خلاف امنیت ملی و تجزیه‌طلبی در سال ۲۰۱۴ در چین به حبس ابد محکوم شد و از آن زمان در زندان به سر می‌برد.

دو هفته پیش که توهتی به عنوان یکی از نامزدهای جایزه ساخاروف معرفی شد، «گنگ شانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین واکنش تندی نشان داد و این فرد را حامی تروریسم خواند.

شانگ در پاسخ به سؤالی در مورد نامزدی این فرد برای دریافت جایزه ساخاروف، گفته بود: «فردی که در مورد او صحبت کردید، یک تجزیه‌طلب حامی تروریسم افراط‌گراست و دستگاه قضایی چین وی را به دلیل فعالیت‌های جدایی‌طلبانه به حبس ابد محکوم کرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه توهتی در زمان تدریس در دانشگاه به حمایت از افراط‌گرایان می‌پرداخته، گفت: «برخی نهادها تلاش می‌کنند تحت پوشش حقوق بشر و آزادی، بر حمایت چنین تجزیه‌طلبی از تروریسم افراط‌گرا سرپوش بگذارند. آن‌ها با چنین کاری، این فعالیت‌ها را تأیید و تشویق می‌کنند. این کار آن‌ها توهینی به حقوق بشر است. به آن‌ها توصیه می‌کنیم که حقیقت را بگویند، نامزدی وی را لغو کرده و از حمایت از تجزیه‌طلبی و نیروهای تروریست دست بردارند.»

جایزه ساخاروف را اتحادیه اروپا هر سال به افرادی که به ادعای بروکسل در جهت «ترویج حقوق بشر» در جهان فعالیت کرده‌اند، اعطا می‌کند. نام این جایزه از «آندره ساخاروف» فیزیکدان اتمی و معارض معروف اتحاد جماهیر شوروی برداشته شده و در سال‌های گذشته نیز این جایزه عمدتا به افرادی اعطا شده که علیه نظام‌های معارض با غرب فعالیت‌ می‌کرده‌اند.

در سال‌های اخیر رشد اقتصادی سریع چین به افزایش قدرت سیاسی و نظامی این کشور منجر شده و همین امر کشورهای غربی را به در پیش گرفتن اقدامات تقابلی واداشته است. در دو سال و نیمی که از دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌گذرد، واشنگتن رسما چین را به عنوان یک «رقیب راهبردی» برای خود تعریف کرده و در سند راهبرد امنیت ملی سال ۲۰۱۷ هم بر لزوم مقابله با رشد سیاسی چین تأکید کرده است.

جنگ تجاری، تلاش برای مقابله با تسلط چین بر نسل پنجم اینترنت (5G)، حمایت از ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ، اعمال تحریم‌های حقوق بشری، فروش تسلیحات به تایوان و اتخاذ راهبرد موسوم به «ایندوپاسیفیک آزاد و گشوده» با هدف ایجاد ائتلاف منطقه‌ای علیه پکن، از جمله اقداماتی بوده که دولت ترامپ علیه چین در پیش گرفته است. واشنگتن همزمان اتحادیه اروپا را به کاهش روابط تجاری و سیاسی با چین تشویق کرده است.

امروز «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با اشاره به برخی اقدامات کشورهای اروپایی علیه چین، گفت واشنگتن خرسند است که می‌بیند ظاهرا اروپایی‌ها «متوجه تهدید چین» شده‌اند. وی گفت چین و روسیه به دنبال تغییر نظم بین‌المللی در راستای منافع خود هستند و این امر «تهدیدی برای تمام ملت‌های آزاد» است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول