اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

گوشت 15 هزار تومان ارزان شد، اما مردم نمی‌خرند

رئیس اتحادیه قصابان زنجان گفت: با توجه به تصمیمی که در اتحادیه گرفته شد، قیمت گوشت گوساله بدون استخوان 85 هزار تومان و مخلوط نیز 80 هزار تومان است در حالی که پیش از این قیمت در حدود 99 هزار تومان بود.

گوشت 15  هزار تومان ارزان شد، اما مردم نمی‌خرند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، روند گرانی گوشت قرمز از ابتدای تابستان سال گذشته آغاز شد، زمانی که قیمت گوشت از کیلویی 50 هزار تومان عبور کرده و به صورت نجومی افزایش یافت، در نهایت کار به جایی رسید که دولت آن را  جزو کالاهای اساسی دسته‌بندی کرده و برای واردات آن ارز 4 هزار و 200 تومانی اختصاص داد.

این روند ادامه داشت تا آنجا که قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی در کشور به صورت میانگین به حدود 100 هزار تومان رسید، رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش 100 درصدی داشت.

همچنین افزایش قیمت گوشت موجب حذف این ماده پروتئینی از سفره غذایی برخی از خانوارها به ویژه اقشار کم درآمد شد، موضوعی که موجب شد دولت دست به کار شده و نسبت به واردات گوشت و دام زنده اقدام کند، با این حال قیمت گوشت گرم تغییری نکرد.

افزایش قیمت گوشت علاوه بر ایجاد مشکلات برای خانوارهای کم‌درآمد و اقشار ضعیف موجب افزایش قاچاق دام هم شد، هرچند که با پیش آمدن این موضوع دولت روندی را برای جلوگیری از قاچاق دام در نظر گرفت، اما هیچ یک از این موضوعات در کاهش قیمت گوشت تاثیری نداشت.

چرا که در همان بازه زمانی که صحبت از قاچاق دام به عنوان عامل اصلی گرانی گوشت به موج خبری تبدیل شد، بررسی‌های  منابع مختلف نشان داد که تأثیر نهایی قاچاق دام زنده در این گرانی کمتر از ۱۰ درصد است.

تا اینکه گروهی از مردم به قیمت گوشت عادت کرده و بخشی نیز کلا گوشت را از سفره غذایی خود حذف کردند.

حالا پس از گذشت چند ماه با توجه به جلوگیری از صادرات دام و همچنین کاهش قیمت دام زنده، قصابان نیز تصمیم به کاهش قیمت گوشت گرفته‌اند و این روزها گوشت گرم در زنجان به کیلویی 85 هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه قصابان زنجان در همین باره به خبرنگار فارس گفت: با توجه به تصمیمی که در اتحادیه گرفته شد، قیمت گوشت گوساله بدون استخوان 85 هزار تومان و مخلوط نیز 80 هزار تومان است، در حالی که پیش از این قیمت در حدود 99 هزار تومان بود.

بهلول بیات با بیان اینکه این نرخ از سوی خود اتحادیه تعیین شده است، افزود: در صورتی که وضعیت ادامه پیدا کند و صادرات نداشته باشیم و قیمت دام کاهش پیدا کند، دوباره قیمت گوشت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که روال به این شکل ادامه پیدا کند، قیمت گوشت گوسفندی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مصرف مرغ 2 برابر شد

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان اما در اظهار نظری متفاوت گفت: به نظر می‌رسد با وجود اینکه عنوان می‌شود قیمت گوشت گرم کاهش یافته اما مردم تمایلی به خرید ندارند، چرا که مصرف مرغ افزایش یافته است.

سید ناصر رمضانلو با اشاره به اینکه میزان مصرف مرغ گرم در زنجان به شدت افزایش یافته است، گفت: یکی از دلایل اصلی این افزایش مصرف، همین قیمت بالای گوشت است.

وی میزان مصرف روزانه مرغ گرم در استان زنجان را حدود 80 تن اعلام کرد و افزود: این آمار در مقایسه‌ با ماه‌های قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

رئیس اتحادیه مرغ، تخم‌مرغ و ماهی‌فروشان زنجان با اشاره به کاهش قیمت مرغ تا 12 هزار و 900 تومان اضافه کرد: این نرخ دقیقا نرخ مصوب دولت است و تقریبا در اکثر استان‌ها نرخ عرضه به مردم همین است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ دو هفته است که ثابت است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد قیمت 12 هزار و 900 تومان یک قیمت معقولی برای مردم و مرغدار است.

تشدید نظارت بر بازار

استاندار زنجان نیز در ارتباط با تشدید نظارت‌ بر بازار گفت: مردم نباید دغدغه خرید اقلام مورد نیاز خود را با قیمت‌های متفاوت در واحدهای صنفی داشته باشند.

فتح‌الله حقیقی با تاکید بر تشدید بازرسی‌ها در این باره تصریح کرد : باید تیم‌های مشترک بازرسی با حضور اتاق اصناف، استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت تشکیل و در سطح استان بازرسی دوره‌ای انجام دهند.

استاندار زنجان افزود: باید تمهیدات لازم به گونه‌ای اندیشیده شود که مردم احساس کنند قیمت یک کالا در همه واحدها یکسان باشد.

گوشت گران است

یکی از شهروندان نیز در واکنش به کاهش 20 هزار تومانی قیمت گوشت گفت: درست است که قیمت کاهش یافته است اما بازهم گران است.

احمدی که سرپرست یک خانواده پنج نفری است، اظهار کرد: به علت بالا بودن نرخ گوشت مجبور به حذف آن از سبد غذایی خود شده و مرغ را جایگزین آن کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کاهش گوشت گرم تاثیری در افزایش قدرت خرید مردم نداشته است، تصریح کرد: قیمت گوشت نسبت به سنوات قبل افزایش نجومی داشته است از همین رو توان خانواده‌ها برای خرید کاهش یافته است.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول