اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

وضعیت موقوفات قرآنی زنجان مناسب نیست

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه استان در بحث موقوفات قرآنی وضعیت مناسبی ندارد، گفت: در تلاش هستیم که تعداد موقوفات در این حوزه افزایش یابد.

وضعیت موقوفات قرآنی زنجان مناسب نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وقف در بسیاری از روایات اسلامی به «صدقه جاریه» تعبیر شده و وقف دارای ثواب و فضیلت‌های فراوانی است و ائمه معصومان (ع) نیز تاکید بسیاری بر انجام این سنت حسنه داشته‌اند، به طوری که در روایت نقل شده از امام صادق(ع) در زمینه ماندگاری اعمال دقیقا بر صدقه جاریه (وقف) اشاره شده است.

وقف یک نهاد ممتاز دینی است و مهم‌ترین مبحث در آن عمل امینانه نسبت به موضوع وقف است، دایره وقف گسترده بوده و در حال حاضر عرصه‌های متعددی برای وقف وجود دارد.

وقف با نیک‌اندیشی و گذشت افراد خیراندیش ایجاد می‌شود و هدف و حاصل آن باقی شدن فانی است، با وقف کردن نام فانی انسان جاودان شده و در تاریخ برای همیشه ثبت شده و باقی می‌شود، سنت حسنه‌ای که در دین مبین اسلام سابقه بسیاری دارد و خود پیامبر اکرم(ص) نیز نخستین واقف در دین هستند.

با توجه به اهمیت این موضوع هر سال از 27 صفر به مدت 10 روز دهه وقف نام‌گذاری شده و برنامه‌های متعددی به همین مناسبت اجرایی می‌شود.

در استان زنجان نیز به مناسبت این دهه برنامه‌های متعددی اجرایی می‌شود که یکی از آنها دیدار با نماینده ولی فقیه در استان زنجان است، در همین راستا دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با آیت‌الله خاتمی امشب برگزار و راهبردهای اداره کل اوقاف در این دیدار اعلام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا طی دهه وقف اظهار کرد: برنامه‌های مناسبتی دهه وقف طبق روزشمار تعیین شده و با محوریت ترویج سنت حسنه وقف اجرایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام مختار کرمی با اشاره به اینکه همایش وقف و رسانه، تکریم واقفین خیراندیش، همایش بزرگ یاوران وقف و برپایی نشست‌های تخصصی از جمله برنامه‌های دهه وقف است، اضافه کرد: در این ایام تلاش خواهیم کرد که بحث اهدای وقف دسته‌جمعی را ترویج شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات اوقاف به روحانیون اعزامی در روزهای پایانی ماه صفر نیز ترویج سنت حسنه وقف بوده است، تصریح کرد: تشویق مردم به ایجاد وقف‌های جدید و تقویت استان در برخی از حوزه‌هایی که وقف ضعیف است، نیز از دیگر موضوعاتی است که باید توسط مبلغان تبلیغ شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه استان در بحث موقوفات قرآنی وضعیت مناسبی ندارد، گفت: از روحانیون می‌خواهیم این موضوع را برای مردم تبیین کنند که ترجیحا اگر قرار بود، ملکی یا اموالی وقف شود در حوزه قرآنی باشد.

وی همچنین یکی از موضوعات مورد تأکید اوقاف در ثبت موقوفات جدید را توجه بیشتر به حوزه‌های علمیه عنوان کرد و افزود: ما دنبال احیای موقوفات حوزه های علمیه نیز هستیم که اگر این اتفاق بیافتد خیر و برکت آن به جامعه برمی‌گردد.

کرمی با اشاره به تکلیف اوقاف در راستای تأمین بخشی از بودجه حوزه علمیه در ارتباط با بیتوته روحانیون بیان کرد: در این زمینه ماهیانه مبلغ مشخصی به حوزه‌های علمیه کمک خواهد شد.

وقف در بحث حوزه‌های علمیه مورد توجه قرار گیرد

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این دیدار اظهار کرد: داستان وقف یک داستان قدیمی است که ادیان سابق نیز آن را داشته‌اند و کلمه باقیات صالحات نیز مصداق همین وقف است.

 آیت‌الله خاتمی همچنین با اشاره به پیشینه وقف در ایران و دو برهه زمانی که موقوفات از بین رفتند، اظهار کرد: در این دو مقطع تاریخی هجوم سنگینی علیه موقوفات صورت گرفت که یکی از آنها زمان نادر شاه بود که در آن صدمات جبران ناپذیری به موقوفات زده شد.
وی با اشاره به اینکه در زمان پهلوی نخست نیز خیانت بزرگی به موقوفات شد و اموال موقوفات توسط رضا شاه و به تبع آن اطرافیان مورد چپاول قرار گرفت، گفت: در  آن زمان هر ملکی را که دوست داشتند بر آن مالکیت می‌کردند و همین امر موجب سلب اعتماد مردم شد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از موقوفات احیا شده و در حال حاضر این سازمان زیر نظر رهبری فعالیت دارد، افزود: به همین علت گام‌های بسیاری برداشته شده است اما بخشی از موقوفات که اکثرا هم باغ بوده و از بین رفته نیاز به سرمایه گذاری دارد.

وی با اشاره به اینکه ترویج سنت حسنه وقف نیازمند فرهنگ سازی است و در زنجان دو حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: بنده خودم هم نسبت به فرهنگ‌سازی در این حوزه اقدام می‌کنم و ثلث مالم را وقف حوزه علمیه کرده‌ام.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه ما وقف دسته‌جمعی برای حوزه‌ها را آغاز کرده‌ایم و اساتید حوزه در این باره وارد میدان شده‌اند، تصریح کرد: در این شرایط سخت اقتصادی باید هم راهبرد وقف دسته‌جمعی را در پیش بگیریم.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان نیز با اشاره به اجرای برنامه‌های مختلف طی دهه وقف اظهار کرد: برپایی نمایشگاه‌های موضوعی وقف و برپایی خیمه‌های معرفت از جمله این برنامه‌هاست.

حجت‌الاسلام موسی موسوی با اشاره به اینکه برنامه‌های دهه وقف به میزبانی و محوریت بقاع متبرکه اجرا می‌شود، افزود: در تلاش هستیم طی این دهه سنت حسنه وقف را بیش از پیش ترویج شود.

همچنین در این دیدار حجت‌الاسلام احمدی سرگروه مبلغین اعزامی اوقاف به نقاط مختلف استان گزارشی از وضعیت اعزام مبلغین و نکات تبلیغی آنها را ارائه کرد.

وی تصریح کرد: تبیین موضوعات روز از سوی روحانیون با محوریت ترویج و توسعه سنت حسنه وقف در جامعه را از تأکیدات روحانیون در سخنرانی‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول