اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اطلاعیه سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت آغاز دهه وقف

سازمان اوقاف و امور خیریه در اطلاعیه‌ای به مناسبت آغاز دهه وقف توجه عموم مردم و مسئولان را به اهمیت و کارکردهای مختلف سنت حسنه وقف جلب کرد.

اطلاعیه سازمان اوقاف و امور خیریه به مناسبت آغاز دهه وقف

به گزارش خبرگزاری فارس؛ سازمان اوقاف و امور خیریه در اطلاعیه‌ای به مناسبت آغاز دهه وقف توجه عموم مردم و مسئولان را به اهمیت و کارکردهای مختلف سنت حسنه وقف جلب کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَیْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا
و آنچه از عمل خیر برای خود پیش می‌فرستید آن را در نزد خدا نیکوتر و با پاداشی بزرگ تر خواهید یافت. (سوره مزمل آیه ۲۰)

سنت حسنه وقف از زمانی که توسط حضرت محمد (ص)  در تاریخ صدر اسلام بنا نهاده شده تا به همین امروز به عنوان احسانی نامیرا و جاودان پیشینه‌ای بسیار درخشان در فرهنگ اسلامی و ایرانی این سرزمین دارد.

در طول تاریخ پس از اسلام همواره وقف‌نامه‌های بسیار زیادی در ابعاد مختلف امور خیریه و مذهبی همچون دستگیری از مستمندان، کمک به ایتام، کمک به نخبگان علمی، ارائه خدمات آموزشی، درمانی و بهداشتی و برپایی عزاداری سالار شهیدان به رشته تحریر درآمده که ترویج و تبلیغ و مطالعه دقیق و سطر به سطر آنها  عظمت تمدن بزرگ اسلامی را از قرنها پیش تا به امروز به رخ همگان می‌کشاند.

تنها بخش کوچکی از  نمود فرهنگ اسلامی - مردمی وقف در کمک بی‌وقفه به سیل‌زدگان در اوایل سال جاری  و برپایی مواکب متعدد در مراسم اربعین حسینی دیده شد که جا دارد دستگاه‌ها و نهادهای مختلف با ظرفیت رسانه‌ای خود این نمود زیبا و نمودهای دیگر این فرهنگ غنی را بیش از پیش برای عموم مردم جلوه‌گر کنند.

سازمان اوقاف و امور خیریه با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی ضمن تٲکید بر شفاف‌سازی دقیق در زمینه عواید موقوفات و اجرای مو به موی نیات واقفین عزیز، به طور ویژه احیای موقوفات و ارتقای بهره‌وری اقتصادی آنها را در شرایط تحریم وجهه همت خویش قرار داده است.

بر همین اساس در طول یک سال اخیر در این سازمان به موضوعات و مسائل مهمی همچون توجه ویژه به فعالیت‌های دانش‌بنیان و بهره‌وری اقتصادی موقوفات،  اجرای طرح افق در بستر کارکردهای اجتماعی موقوفات و بقاع متبرکه، اجرای طرح امین موقوفات در راستای پرهیز از تصدی‌گری و مردمی کردن اداره موقوفات، ارتقا و توسعه موقوفات مربوط به علم و دانش، تاسیس مرکز امور خیریه و  کمک به آزادی زندانیان و سازماندهی و ساماندهی موقوفات کشاورزی پرداخته شده است.

امید است که به بهانه دهه وقف، این فرهنگ دیرینه و کاملا مردمی بیش از پیش مورد توجه مردم و مسئولان قرار بگیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول