اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

افزایش صدها هزار نفری قربانیان سرطان روده بزرگ

معاون تحقیقات وزیر بهداشت با تشریح آخرین آمار بروز، شیوع و مرگ‌های ناشی از سرطان‌ها و بیماری‌های مهم گوارشی بر اساس تازه‌ترین مطالعه جهانی بار بیماری‌ها، نسبت به رشد فزاینده دو سرطان روده بزرگ و لوزالمعده و بیماری سیروز کبدی به دلیل شدت گرفتن نقش مصرف الکل، سیگار، بی تحرکی و چاقی در افزایش شمار قربانیان هشدار داد.

افزایش صدها هزار نفری قربانیان سرطان روده بزرگ

خبرگزاری فارس ـ فرهاد بیگلری: رضا ملک‌زاده رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران طی سخنانی در بزرگترین کنگره اروپایی بیماری‌های گوارشی که با عنوان «Gastroenterology United European  » در بارسلونای اسپانیا برگزار شد، موارد بروز سرطان روده بزرگ را 1.8 میلیون نفر (23 در 100 هزار نفر) برشمرد که این میزان، با حدود 10 درصد افزایش نسبت  به 27 سال پیش ، 896 هزار فقره مرگ (11 در 100 هزار نفر) را به همراه داشته است؛ هر چند که نرخ استاندارد شده سنی مرگهای ناشی از سرطان روده بزرگ، 13.5 درصد کاهش نشان می‌هد.

به گفته وی ، 18 میلیون سال عمر مفید مبتلایان سرطان روده بزرگ بر اثر ناتوانی ناشی از بیماری، طی سال 2017  از دست رفته است.

کشورهای پرخطر در سرطان روده بزرگ

وی بیشترین نرخ بروز استاندارد شده سنی سرطان روده بزرگ در کل جهان را در استرالیا، اسلواکی، نیوزلند و بیشترین مرگ‌ها را درکشورهای گرینلند، مجارستان و اسلواکی اعلام کرد.

اوج سنی بروز سرطان روده بزرگ در زنان و مردان

همکار مطالعه جهانی بار بیماری ها، اوج بروز سرطان روده بزرگ در مردان را به گروه سنی 65 تا 69 سال و  زنان را  به  سنین 80 تا 84 سال منسوب کرد و گفت: بروز سرطان روده بزرگ در مردان همه مناطق و گروهای سنی جهان، بیش از زنان است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت ، مهمترین عوامل خطر قابل پیشگیری برای بروز سرطان روده بزرگ هر دو جنس جهان را «رژیم غذایی ناسالم بویژه مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده»، «پرخوری، بی تحرکی و چاقی» و «دیابت» برشمرد؛ عواملی که به گفته وی نقش پررنگ‌تری در سرطان روده زنان به دلیل بی تحرکی و چاقی بیشتر، داشته‌اند.

وی دیگر عوامل خطر بروز سرطان روده بزرگ را شامل مصرف سیگار و دخانیات عمدتا در مردان دانست و گفت: به همه این عوامل قابل پیشگیری و بسیار مهم، باید رژیم غذایی کم کلسیم، مصرف الکل، رژیم غذایی کم شیر و کم فیبر را باید افزود که این سه عامل آخر، به ترتیب  20 درصد، 15 درصد و 14 درصد  در «از دست رفتن عمر مفید مبتلایان سرطان روده بزرگ» سهیم بوده اند.

کلید پیشگیری از سرطان روده بزرگ

همکار مطالعه جهانی بار بیماری‌ها، با اشاره به قابل پیشگیری بودن تمام این عوامل،  انجام اقدامات فوری در کشورهای پرخطر مانند برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ و کارزار رسانه‌ای برای آموزش رژیم غذایی سالم به مردم را  ضروری توصیف و تاکید کرد: غربالگری سرطان روده بزرگ، کاهش یا دست کم تثبیت نرخ مرگ‌های ناشی از سرطان روده بزرگ را در کشورهای پردرآمد به دنبال داشته و بالعکس، کشورهای کم درآمد یا دارای درآمد متوسط جهان شاهد افزایش سرطان روده بزرگ هستند که رشد جمعیت و پیری جمعیت نیز به افزایش ها ، شتاب داده است.

رتبه سوم سرطان روده بزرگ در از دست رفتن عمر مفید مبتلایان سرطان‌ها

ملک زاده، رتبه سرطان روده بزرگ در بار «عمر مفید از دست رفته مبتلایان کل بیماری ها»  را سی و سوم (با 17 پله رشد از رتبه 50)  در بین انواع سرطانها و رتبه سوم در میان مجموع سرطان‌ها، پس از سرطان ریه و معده اعلام کرد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، در عین حال، یک علت احتمالی و مهم افزایش نرخ بروز سرطان روده بزرگ را نیز بهبود تشخیص بیماری با اجرای غربالگری بویژه در کشورهایی دانست که این برنامه را طی دو سه دهه گذشته آغاز کرده اند و افزود: کاهش مرگها در سرطان روده بزرگ نیز قطعا متاثر از دسترسی بهتر به خدمات کولونوسکوپی ، تکنیک های جراحی پیشرفته تر و مراقبتهای درمانی و تسکینی بیشتر بوده است.

افزایش 130 درصدی بروز سرطان لوزالمعده

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، در ادامه، میزان بروز سرطان لوزالمعده را که به گفته وی طی 27 سال گذشته، بیش از 130 درصد افزایش داشته، 447 هزار مورد ( 5.7 در هر 100 هزار نفر) اعلام کرد.

افزایش 10 درصدی مرگ‌های ناشی از سرطان لوزالمعده

به گفته ملک زاده، در همین سال 441 هزار نفر در جهان بر اثر سرطان لوزالمعده جان خود را از دست دادند و شمار مرگ‌های ناشی از این بیماری نیز حکایت از افزایش بیش از 10 درصدی داشته و به 5.6  در هر 100 هزار نفر رسیده است. همچنین بیش از 9 میلیون سال عمر مبتلایان سرطان لوزالمعده بر اثر ناتوانی حاصل از بیماری از دست رفته و این شاخص نیز طی مدت یاد شده، دو برابر شده است.

سهم بالاتر کشورهای پردرآمد در بروز و مرگ ناشی از سرطان لوزالمعده

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، با بیان این که الگوی شیوع سرطان لوزالمعده در جهان  به طور قابل توجهی متفاوت است،  میزان بروز و مرگ ناشی از آن را در همه کشورهای جهان رو به افزایش ، سهم کشورهای پردرآمد را بالاتر توصیف و بیشترین نرخ بروز را نیز در کشور گرینلند ( 17 در هر 100 هزار نفر) اعلام کرد.

رتبه هفتم  سرطان لوزالمعده در مرگهای ناشی از سرطان

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، بار سرطان لوزالمعده را به عنوان هفتمین عامل اصلی مرگ‌های ناشی از سرطانها در هر دو جنس  جهان ، مواجه با افزایش دو برابری طی 27 سال گذشته دانست که با رشد جمعیت و پیری جمعیت روند افزایشی بویژه برای کشورهای کم درآمد به دنبال خواهد داشت؛ مگر آن که اقدامات پیشگیرانه سریعتری  انجام شود.

نرخ پایین بقای پنج ساله در سرطان لوزالمعده به علت بی خبری مبتلایان از پیشرفت بیماری

وی اما سرطان لوزالمعده را یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های جهان به دلیل آگاهی دیرهنگام توصیف کرد و گفت: بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده عمدتا تا مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود نمی‌شوند و در نتیجه نرخ بقای 5 ساله مبتلایان در کشورهای دارای درآمد متوسط و کم درآمد، تنها 5 درصد است؛ به همین دلیل، تحقیقات به دنبال یافتن روشهای بهتر و نشانگرهای زیستی بیشتر برای تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده است و سیاست‌های بهداشتی بر غربالگری متمرکز است تا میزان پیش آگاهی سرطان لوزالمعده و نرخ بقای آن افزایش یابد.

مصرف سیگار، قند خون بالا و چاقی سه عامل خطر سرطان لوزالمعده !

همکار مطالعه جهانی بار بیماری ها، «مصرف سیگار» ، «قند خون بالا» و «چاقی» را سه عامل خطر اصلی سرطان لوزالمعده برشمرد؛ به طوری که 21 درصد مرگ‌های ناشی از سرطان لوزالمعده منتسب به مصرف سیگار، با 93 هزار مرگ است و در رتبه بعدی، قند خون بالا با  39 هزار مرگ و چاقی با 26 هزار مرگ قرار دارند.

به گفته ملک زاده، بیشترین میزان بروز سرطان لوزالمعده در جهان نیز مربوط به گروه سنی 65 تا 69 سال مردان و 75 تا 79 سال  زنان است.

کمتر از یک قرن پیش سرطان معده، شایعترین سرطان در جهان بود اما شواهد تازه مطالعه جهانی بار بیماری‌ها حاکی از کاهش شیوع و نرخ مرگ این بیماری در اکثر نقاط جهان است ؛ با این حال، همین مطالعه ، سرطان معده را همچنان یک مشکل عمده بهداشتی برای اکثر کشورها توصیف کرده است.

بروز 1.22  میلیونی سرطان معده در 2017 با 19 میلیون سال عمر از دست رفته

مجری مطالعه بزرگ سرطان معده در شمال غرب ایران، در ادامه به تشریح وضعیت سرطان معده در 2017  جهان پرداخت و میزان بروز آن را  1.22 میلیون مورد با 865 هزار مرگ برشمرد و گفت: سرطان معده، موجب از دست رفتن بیش از 19 میلیون سال عمر مبتلایان بر اثر ناتوانی ناشی از بیماری شده است.

چین، نقطه داغ سرطان معده در  جهان

وی کشورهای پردرآمد آسیا و اقیانوسیه، شرق آسیا و اروپای شرقی را جزو مناطق  پرخطر سرطان معده  درجهان برشمرد و از چین به عنوان نقطه داغ سرطان معده  دنیا نام برد که نزدیک به نیمی از موارد بروز و مرگ ناشی از این بیماری (356 هزار مورد بروز و بیش از 96 هزار مرگ در 2017) و بیش از 7 میلیون سال عمر مفید از دست رفته مبتلایان سرطان معده را به تنهایی به خود اختصاص داده است.

به گفته محقق بین المللی سرطان، سهم چین در بروز سرطان معده به حدی بالاست که کاهش بار آن در این کشور، بار جهانی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سقوط دو پله ای سرطان معده در رتبه بندی شایع ترین سرطانها با بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی

ملک زاده در عین حال این نکته را یادآور شد که علی رغم افزایش موارد کلی بروز سرطان معده،  اما نرخ استاندارد شده سنی آن به طور مداوم کاهش یافته؛ به طوری که از 356 هزار مورد در سال 1990 به 96 هزار مورد در سال 2017  رسیده است.

وی علت این امر را بهبود سبک زندگی و وضعیت اجتماعی و اقتصادی جوامع و دسترسی بیشتر به خدمات پیشگیری و مراقبتی دانست و افزود: این تغییرات سبب شده که در حال حاضر سرطان معده از رتبه پنجم شایع ترین سرطان‌های جهان به رتبه هفتم  و از رتبه دوم مرگهای ناشی از سرطان به رتبه سوم پس از سرطان ریه و روده بزرگ تنزل یابد.

سه عامل اصلی بروز سرطان معده در جهان

مجری مطالعه سرطان معده در شمال غرب ایران، سه عامل کلی «عفونت فعال شده هلیکوباکتر پیلوری»، «رژیم غذایی و سبک زندگی» و «ژنتیک» را به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان معده نام برد و در این بین سهم عفونت هلیکوباکتر پیلوری را 75 تا 80  درصد اعلام کرد و گفت: هم اکنون اکثر سیاستهای پیشگیرانه و مقابله ای بر کنترل این عفونت قبل از بروز سرطان معده متمرکز شده است.

سهم 32 درصدی رژیم غذایی پرنمک  در از دست رفتن عمر مفید مبتلایان سرطان معده

وی اما درباره عوامل خطر مرتبط  با سبک زندگی در بروز سرطان معده، از «رژیم غذایی پرنمک» و «مصرف سیگار» ( به عنوان مسوول 32 و 24  درصدِ از دست رفتن عمر مفید مبتلایان سرطان معده) ، مصرف تریاک،  آب آشامیدنی غیربهداشتی، آلودگی هوای داخل خانه، مصرف کم میوه و سبزیجات تازه نیز به عنوان دیگر عوامل یاد کرد.

  اختلاف 10 برابری مناطق کم خطر و پرخطر جهان در شیوع سرطان معده

 ملک زاده با بیان این که اپیدمیولوژی سرطان معده دارای ناهمگونی جغرافیایی بسیار قابل توجهی است و اختلاف شیوع این بیماری در کشورهای کم خطر و پرخطر 5 تا 10 برابر است، تاکید کرد : استراتژی های خاص مقابله با سرطان برای کشورها باید بومی و متناسب با عوامل خطر هر منطقه باشد.

سرطان معده، سرطانی مردانه تر با نقش آفرینی مصرف سیگار

 به گفته وی، بروز سرطان معده در هر نوع آن، در مردان بیش از زنان است که به احتمال قوی این می‌تواند ناشی از مصرف سیگار بیشتر در بین مردان و یا متاثر از عوامل هورمونی باشد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت  سپس به نرخ بقای مبتلایان سرطان معده در جهان اشاره کرد و گفت: هم اکنون میزان بقای 5 ساله مبتلایان سرطان معده در سراسر جهان حدود 20 درصد است و در این بین، تنها  دو کشور ژاپن و کره جنوبی  با نرخ بقای 5 ساله 65 درصدی و 71 درصدی استثنا هستند که این بقای چشمگیر، حاصل استراتژی حمایت درمانی بیشتر از افراد پرخطر و برنامه موفق غربالگری جمعیت در معرض خطر و در نتیجه تشخیص زودهنگام این بیماری است.

بروز 473 هزار سرطان مری در 2017

رهبر مطالعه جهانی بار بیماری سرطان مری، از مواجهه سال 2017  با  بروز 473 هزار مورد سرطان مری و 436 هزار مرگ ناشی از آن ( 5 در هر 100 هزار نفر) در سراسر جهان خبر داد و افزود: همچنین 9 میلیون سال عمر کل مبتلایان طی این یک سال ، به دلیل ناتوانی ناشی از بیماری از دست رفته است.

روند کاهشی بروز سرطان مری با بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی

ملک زاده، موارد کلی بروز، مرگ و سالهای از دست رفته عمر مبتلایان سرطان مری بر اثر ناتوانی را دارای 52، 40 و 27 درصد افزایش اعلام ، اما تاکید کرد: بر اساس نرخ استاندارد شده سنی، هر سه شاخص،  به ترتیب، 22، 29 و 33 درصد کاهش یافته است.

کاهش یک پنجمی بروز در داغ ترین نقطه سرطان مری جهان

مجری اصلی مطالعه کوهورت گلستان، افزایش موارد کلی سرطان مری را عمدتا به دلیل رشد جمعیت، پیری جمعیت  و اجرای نظام های ثبت سرطان و دقیق تر شدن آمار و همچنین  روند رو به کاهش استاندارد شده سنی سرطان مری  را متاثر از بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی مردم بویژه در مناطق پرخطر دانست؛ چنانچه سرطان مری در شمال شرق ایران به عنوان داغ ترین نقطه سرطان مری در جهان، از 100 در صد هزار، به 20  در صد هزار (یک پنجم) کاهش یافته است.

 سرطان مری ، اما همچنان پرخطر و کشنده 

نماینده ایران در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان در عین حال، با استناد به نتایج مطالعه جهانی بار بیماری ها، اما سرطان مری را سرطانی همچنان پرخطر، کشنده و ششمین عامل مرگهای ناشی از سرطان در جهان توصیف کرد که تعداد فوت شدگان به نسبت بروز بیماری بالاست.

هفت عامل خطر سرطان مری

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد، با اشاره به تنوع عوامل خطر سرطان مری در نقاط مختلف جهان، مصرف دخانیات، الکل، نوشیدنی ها و چای داغ، مصرف کم میوه و سبزیجات تازه، دندانهای فاسد و بهداشت نامناسب دهان و دندان، مصرف تریاک، آلودگی هوای خانه و شاخص توده بدنی بالا را  مجموعه عوامل خطر سرطان مری در سراسر جهان برشمرد و گفت: مطالعه جهانی بار بیماری ها، «مصرف تریاک و دخانیات» و«مصرف الکل» را مسوول از دست رفتن 38  و 33  درصد از عمر مفید مبتلایان سرطان مری دانسته است.

وی یادآور شد: بروز سرطان مری با تفاوت های قابل توجهی در مناطق و کشورهای مختلف جهان همراه است و چندین گروه بین المللی در حال تحقیق بر روی عوامل خطر این سرطان در مناطق پرخطر (کشورهای جنوب صحرای آفریقا ، مغولستان ، چین و ایران) هستند به طوری که مطالعه کوهورت گلستان ، مواجهه طولانی مدت با ترکیبی از هفت عامل خطر شامل مصرف تریاک ، نوشیدن چای داغ، مصرف کم میوه ، مصرف کم سبزیجات تازه، بهداشت نامناسب دهان و دندان، مصرف آب آشامیدنی غیربهداشتی و استفاده از سوختهای نفتی و بیوزیستی در فضای بسته داخل خانه را از مهمترین عوامل خطر سرطان در این منطقه پرخطر اعلام کرده  است.

بیشترین بار سرطان مری بر دوش چین

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، از شرق آسیا بویژه چین به عنوان منطقه ای نام برد که عمده ترین بار جهانی سرطان مری را بر دوش دارد ؛ به طوری که نیمی از موارد جدید بروز سرطان مری، از شرق آسیا (12 از هر 100 هزار نفر) آمده است.

ملک زاده، بالاترین نرخ بروز و مرگ ناشی از سرطان مری را مربوط به سنین 50 تا 90 سال و در مردان بیشتر از زنان دانست.

سیروز کبدی و بیش از یک میلیون مرگ در 2017 !

به گزارش پژوهشکده بیماری های گوارشی و کبدی ملک زاده در ادامه، سیروز کبدی جبران شده و جبران نشده و بیماری های مزمن کبدی را عامل بیش از یک میلیون و 300 هزار مرگ در هر دو جنس (با سهم 67 درصدی مردان) طی سال 2017 اعلام کرد و گفت: این تعداد مرگ که طی 27 سال گذشته بیش از 400  هزار فقره افزایش یافته، در مجموع 2.4 درصد از کل مرگ های جهان را به خود اختصاص داده است.

افزایش مداوم و قابل توجه بروز سیروز کبدی در جهان

وی افزود: سیروز کبدی جبران نشده  ( شرایطی که در آن کبد قادر به جبران بافتهای از دست رفته نیست و فرد مبتلا، نیازمند پیوند کبد می شود) در سال 2017 ، عامل از دست رفتن 41 میلیون سال عمر مفید مبتلایان شده است.

به گفته وی هم اکنون از هر 100 هزار انسان در سراسر جهان، 132 نفر مبتلا به سیروس کبدی جبران نشده هستند و میزان بروز آن، با افزایش مداوم و قابل توجه 21 درصدی و 18 درصدی در مردان و زنان طی مدت 27 سال گذشته مواجه بوده است.

مصر، نقطه داغ بروز سیروز کبدی جهان

ملک زاده همچنین اعلام کرد : هم اکنون نرخ بروز استاندارد شده سنی سیروز کبدی جبران شده در جهان نیز به 1395 در 100 هزار نفر رسیده است و درصد تغییرات شیوع آن 2.8 در مردان و 3.5 در زنان بوده است.

وی مصر و جنوب صحرای آفریقا را نقطه داغ  بیماری «سیروز کبد»  جهان معرفی کرد و گفت: سنگاپور کمترین میزان بروز سیروز کبد را شاهد بوده است.

به گفته همکار مطالعه جهانی بار بیماری‌ها، موارد شیوع سیروز کبدی جبران شده و سیروز کبدی جبران نشده جهان  در سال 2017 ، به ترتیب، به  112  میلیون و 10 میلیون نفر رسیده است.

هپاتیت بی و سی بالاترین سهم در عوامل  سیروز کبدی

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، هپاتیت بی، هپاتیت سی، کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی (Nash) را شایع ترین علل سیروز کبدی، اما هپاتیت بی را عامل بیشترین موارد بروز و مرگ ناشی از این بیماری در هر دو جنس جهان اعلام کرد و گفت: به ترتیب، 39 میلیون و 29 میلیون مورد بروز سیروز کبدی جبران شده و جبران نشده در جهان طی 27 سال گذشته، ناشی از هپاتیت های  بی و  سی بوده و نسبت این دو بیماری با سیروز کبدی در برخی مناطق جهان حتی به بیش از 50  درصد می رسد.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد تاکید کرد: با وجود مداخلات موثر برای پیشگیری  و درمان هپاتیت های بی و سی ، این دو بیماری ویروسی همچنان علت اصلی بار سیروز کبدی در جهان بویژه برای کشورهای کم درآمد هستند.

پیشی گرفتن کبد چرب از هپاتیت بی و سی در بروز سیروز کبدی با افزایش بی‌وقفه

وی اما این نکته را نیز قابل توجه و هشدارآمیز دانست که در آینده‌ای نزدیک، کبد چرب از هپاتیت بی و سی به عنوان دو عامل سیروز کبد، پیشی خواهد گرفت و تاثیر بیشتری را  بر بروز و مرگ ناشی از این بیماری خواهد داشت ؛ تا آن جا که طبق شواهد مطالعاتی، کبد چرب ، هم اکنون  تنها اتیولوژی سیروز کبدی است که در طول سال‌های مطالعه بار بیماری‌ها، از نرخ بروز ثابت برخوردار بوده و هیچ گاه کاهش نیافته است؛ به طوری که 9 میلیون مورد از سیروز کبدی جبران شده با دو برابر افزایش تا سال 2017 ، مربوط به کبد چرب غیرالکلی بوده و باعث شده میزان شیوع سیروز جبران شده و جبران نشده کبد ناشی از کبد چرب غیرالکلی در طول 27 سال گذشته به ترتیب 3  و 2 برابر شود.

سهم 25 میلیونی کبد چرب الکلی در بروز سیروز کبدی

ملک زاده، در ادامه، با اشاره به افزایش شیوع مصرف الکل در جهان ، کبد چرب الکی را با 118 هزار مرگ در سال 2017  دارای نسبت بالایی (بیشترین میزان، 53 درصد در بلژیک) با  سیروز کبدی در جهان دانست و به آماری در این زمینه اشاره کرد که بر اساس آن، 23 میلیون مورد از بروز سیروز کبدی جبران شده و 2.5 میلیون جبران نشده مربوط  به کبد چرب الکلی بوده است.

شیوع چاقی و افزایش نگرانی‌ها از سهم فزاینده کبد چرب غیرالکلی در سیروز کبدی

 وی گفت: به طور کلی زنان نسبت کمتری با  مرگ و میر بر اثر سیروز کبدی ناشی از هپاتیت بی و سی دارند اما نسبت مرگ زنان با مرگهای سیروز کبدی ناشی از کبد چرب غیرالکلی بالاست که این روند تا بخش زیادی می‌تواند به دلایل شیوع چاقی و اضافه وزن، عوامل هورمونی و هپاتیت اتوایمیون  باشد.

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران در پایان این بخش از سخنرانی خود با اشاره به وجود درمان‌های موثر و در دسترس هپاتیت بی و سی، گفت: در آینده شاهد کاهش مرگ ناشی از دو ویروس خواهیم بود و افق روشنی را برای آن متصوریم اما جهان باید نگران شیوع چاقی و روند فزاینده کبد چرب غیرالکلی باشد.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در آخرین بخش سخنرانی خود در کنگره اروپایی گوارشی ، به وضعیت بروز، شیوع و مرگ‌های ناشی از بیماری های مزمن التهابی  روده در جهان پرداخت.

ملک زاده ، بیماری های التهابی روده را یک بیماری به لحاظ تاریخی مرتبط با کشورهای پردرآمد، پرهزینه، متمایل به سنین جوانتر، مادام‌العمر و بدون درمان قطعی اما  قابل کنترل با امکان ادامه زندگی عادی برای بیماران به شرط پایبندی مستمر و کامل به مصرف دارو توصیف کرد.

افزایش 85 درصدی شیوع بیماری های التهابی روده طی 27 سال گذشته

وی شمار مبتلایان بیماری‌های التهابی روده جهان در سال 2017 را بیش از 6 میلیون نفر (84 در 100 هزار نفر) اعلام کرد و با اشاره به افزایش 85 درصدی شیوع بیماری در 27 سال گذشته، تعداد مرگهای ناشی از بیماری‌های التهابی روده را نیز 38 در هر 100 هزار نفر برشمرد و افزود: موارد کلی مرگ ناشی از این بیماری، در طول 27 سال گذشته، 67 درصد افزایش داشته است و در مجموع 7 دهم درصد از کل مرگهای جهان به علت بیماری های التهابی روده بوده است.

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، بیماری های التهابی روده را عامل از دست رفتن 1.85 میلیون سال عمر مفید مبتلایان دانست.

 ملک زاده، بیماری‌های التهابی روده را بیماری جوامع پردرآمد خواند و افزود: بیشترین بروز این بیماری در سطح منطقه‌ای در آمریکای شمالی (19 در 100 هزار) و در سطح کشوری،  در آمریکا و انگلیس بوده  و کمترین شیوع  درسنگاپور مشاهده شده است.

شیوع بالاتر بیماری های التهابی روده  در زنان

 رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تغییرات شیوع بیماری‌های التهابی روده در زنان را به طور قابل توجهی بالاتر از مردان توصیف کرد؛ به طوری که شیوع این بیماری در زنان به 93 در 100 هزار رسیده است.

بیشترین مرگ ناشی از بیماری‌های التهابی روده در افراد بالای 75 سال

وی بیشترین میزان شیوع بیماری های التهابی روده در بین مردان را در گروه سنی 70 تا 74 سال و در بین زنان 60 تا 64 سال دانست و گفت: بیشترین نرخ مرگ ناشی از بیماری های التهابی روده نیز مربوط به افراد در سنین 75 سال به بالا است.

مهمترین عوامل ابتلا و هشدار نسبت به خطر قطع مصرف دارو در بیماری‌های التهابی روده

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با بیان این که یک فرضیه قوی برای بروز بیماری های التهابی روده، علل ژنتیکی و زمینه های ارثی است و تا کنون 150 ژن مرتبط  با این بیماری کشف شده است، عوامل محیطی مثل  کاهش بیماری های انگلی، کاهش میکروب های بدن و کمتر قرار گرفتن افراد در معرض عوامل عفونی طی دوران کودکی، توسعه شهرنشینی ، آلودگی هوا، برخی رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی کم فیبر، مصرف زیاد گوشت قرمز، همچنین مصرف سیگار را از عوامل بروز بیماری های التهابی روده برشمرد و مهمترین مشکل در درمان این بیماران را قطع مصرف دارو و آن را بسیار خطرناک دانست، این درحالیست که به گفته وی بیماری 90 درصد مبتلایان با مصرف درست و مداوم داروها به طور کامل تحت کنترل در می آید.

همکار مطالعه جهانی بار بیماری‌ها اظهار امیدواری کرد که با کمک پزشکی دقیق در آینده بتوان به درمان موثرتر مبتلایان بیماری های التهابی روده با تشخیص سریعتر این موضوع که کدام بیمار به چه دارویی،  پاسخ بهتری می دهد، دست یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول