به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد اسلامی در مصاحبه با برنامه رویداد رادیو در خصوص الزامات توسعه خطوط ریلی اظهار کرد: ایران در چهارراه جهان واقع شده و به همین دلیل کشورمان همواره مورد طمع استکبار بوده و هست.
وی افزود: بهدلیل فشارهای سیاسی و عدم تکمیل زیرساختها، نتوانستیم آنطور که بایسته است از ظریفت موجود استفاده کنیم.
اسلامی، عضویت ایران در راهآهن کشورهای مشترکالمنافع، توسعه تعاملات با ترکیه و افتتاح ترمینال آستارا و حرکت بار ریلی به سمت شمال روسیه را از دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه راهها برشمرد و افزود: محور غربی کریدور شمال-جنوب بهموازات محور شرقی در حال تکمیل است و مورد استفاده قرار میگیرد.
وزیر راه و شهرسازی، اجلاس ۵ جانبه در آنکارا با حضور رئیس راهآهن جمهوری اسلامی ایران را از دیگر نکات مثبت توسعه خطوط راه در کشور دانست و یادآور شد: محموله غلات هدف این نشست بود و قرار است علاوه بر این، کانتینرهای چینی نیز به محور آنکارا از این مسیر تردد نماید.
اسلامی خاطرنشان کرد: هم اینک بارهای ریلی از سوی چین از این ظرفیت استفاده میکند و جدیداً کشورهای دیگری مشتاق به استفاده از این ترانزیت ریلی شدهاند.
وی گفت: وقتی سیستم حمل و نقل و ترانزیت تسهیل و برای بازرگانان مزیت ایجاد میکند، به همان میزان برای تجار فرصتی بهدست میآید تا از این کسب و کارهای پیرامون ترانزیت بهرهمند شده و نقش بیشتری در صادرات غیرنفتی ایفا کنند.
اسلامی همچنین اضافه کرد: هرچه فروش نفت خام کاهش یابد و صادرات غیرنفتی افزوده شود، کمکی به شکوفایی اقتصاد مولد است؛ از این رو ترانزیت برای کالاها و خدمات پیرامونی کمککننده است.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با کریدور جدید سالی ۳ الی ۴ میلیون تن بار جابهجا میشود و ۴۰ درصد در پایه اولیه حمل و نقل بار ترانزیتی ایران را گسترش میدهد.
اسلامی بیان داشت: هم اینک حلقههای مفقوده موجب زنجیرهای ناقص شده است؛ برخی مسیرها نیازمند خط دوم هستند و مسیر بافق به تربت حیدریه نیازمند این خط دوم ریلی است.
وی در ادامه توضیح داد: انشاءالله در روزهای آینده محور میانه به بستانآباد با حضور رئیس جمهور افتتاح میشود که مسیر را تا تبریز چهار ساعت کوتاهتر میکند.
اسلامی ادامه داد: امیدواریم با تامین منابع این خط به جلفا متصل شود که به مرز ترکیه نزدیکتر میگردد.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: سرمایه پیشبینی شده در یک برنامه پنج ساله حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان میباشد که بخشی از آن جذب شده و برخی تسهیلات و منابع نیز از راه تامین سرمایه داخلی است.
انتهای پیام/60001/س