اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

احقاق حق نانوایان یا چشم پوشی از سفره محرومان+فیلم

در حالی افزایش 30 تا 40 درصدی قیمت انواع نان در قم نارضایتی هایی را در بین اقشار مختلف به ویژه قشر کم درآمد داشته است که مسؤولان امر معتقد هستند که عدم افزایش قیمت طی سال های اخیر تضییع حقوق نانوایان را به دنبال داشته است.

احقاق حق نانوایان یا چشم پوشی از سفره محرومان+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، افزایش قیمت‌ها در دو سه ‌سال اخیر برای مردم به یک خبر عادی تبدیل شده است؛ هر روز مردم در مراجعه به بازار برای تامین یکی از نیازمندی‌های خود با افزایش ناگهانی یک محصول اساسی یا یک کالای معمولی مواجه هستند. حدود یک سال از روزهایی که شاید در طول یک روز قیمت یک کالا بارها و بارها تغییر می‌کرد نگذشته و حافظه مردم آنقدری یاری می‌کند که خودداری کسبه از فروش کالاهای مختلف را از فروش اجناس به قیمت درج‌شده بر روی آنها فراموش نکرده باشند.

با این وجود مدتی است که می‌توان گفت به نسبت یکسال اخیر آرامش بر بازار حکم‌فرما شده و دیگر خبری از تغییرات ناگهانی قیمت‌ها تا چندبرابر و افزایش‌ قیمت کالاهای اساسی و سردرگمی ناظران و دولت نیست.

در همین حال، اواخر مهرماه فرماندار قم خبر از افزایش قیمت نان در این استان داد، مساله‌ای که چندسالی است با توجه به رکود اقتصادی و افزایش شدید قیمت‌ها اجازه آن داده نشد تا حداقل این کالای استراتژیک و ضروری که خصوصا بخش عمده‌ای از سفره اقشار محروم‌تر جامعه را تشکیل می‌دهد راحت‌تر به دست مردم برسد؛ هرچند در این مدتی که قیمت نان با کنترل بازار از سوی دولت و اختصاص یارانه به آرد نوسان و افزایش چشم‌گیر نداشت اما افزایش حدود 10 درصدی را در هر سال در قم تجربه کرد.

مرتضی حیدری فرماندار قم در حالی 30 مهرماه خبر از افزایش 30 تا 40 درصدی انواع نان در این استان داد که شهریورماه 97 نیز قیمت نان افزایش 10 درصدی پیدا کرده بود و دولت هم قیمت آرد را افزایش نداده است. همین مساله سیل پیام‌های مردمی و انتقادات را به دنبال داشته، البته برخی مردم هم عنوان کرده‌اند که افزایش قیمت در ازای افزایش کیفیت را می‌پذیرند که بخشی از این پیام‌ها شامل موارد زیر است:

*یکتا از شیخ آباد انتهای۲۰متری معصومیه: والا نان سنگک ۷۵۰ بود ما ۱۰۰۰ می‌خریدیم وقتی به نانوا هم اعتراض کردیم گفت همینی که هست. زنگ زدیم اصناف برگشت گفت شاید وزنش فرق داره درصورتی که نه وزنش تغییرکرده بود نه چیزی هیچ کس هم پاسخگو نبود، واقعا کاش به فکرمردم هم باشن تو این اوضاع اقتصادی.

*خانم کهندانی از خیابان امام: یه نان ارزون بود اونم گرون کردن، اگه نان باکیفیت بدن اشکالی نداره، واقعان کیفیت نداره، همین طور که قیمت می‌برن بالا کیفت نان هم ببرن بالا.

*امیدی از منطقه نیروگاه: می‌خواستم بگم این نونی که ماها می‌خریم ۳ تومن هم ارزش نداره چه برسه به 300 تومن. دست مسؤولان درد نکنه.

*بیگی از پردیسان: نسبت به گران شدن نان اعتراض داریم. در این مقطع زمانی و با این اقتصاد عجیب و غریب فشار زیادی به مردم می آید.

*خانی از خیابان امام خمینی: قیمت هر نان 100 تومان افزایش پیدا کرده که انقدر قیمت بالایی نیست که باعث اعتراض بشه. با توجه به افزایش سرسام آور بسیاری از اقلام و اجناس دیگه، این قیمت نان به هیچ وجه گران و زیاد نیست. ضمن اینکه نانوایی‌ها هم بسیار زحمت کش هستند و اونها هم حق دارند. اگه میشه درباره قیمت بالای گوشت و برنج و...که طی چندماه افزایش صدرصدی داشته اقدامی انجام بدید.

*علیرضا وکیل زرگر از پردیسان: سلام واقعا نان گران میشه کیفیت هم پایین میاد مخالف گرانی نان هستم.

*قاسمی از منطقه امامزاده ابراهیم: نان گران میشه درست همه چیز گران شده ولی یک نکته هست که اینکه هر چیزی گران شد کیفیتش میاد پایین و از وزنش کم میشه و دور ریز زیاد داره نان سنگک. وقتی میخری فردا نمی‌شود خورد چون بیات میشه یا کپک میزنه یا خمیره نمیشه استفاده کرد. نتیجه میگیرم هر چیزی که گرون میشه کیفیتش باید بره بالا نه از آن کم بشه این کار یعنی نظارت نداشتن و عدم مدیریت در استان. من 34 سالمه و تو این 34 سال در منطقه امام زاده ابراهیم خیابان هندیان سکونت داریم نان کیفیت نداشته و رفتیم نان سنگک ماشینی خریدیم. اکثر جاهایی که نان می‌گیریم بعضی ها شون خوب هستن مثلا از منطقه آذر نان گرفتم اکثرا کیفیتش خوبه، نان ناخن زده، دور ریز کم و عالی. البته بعضی مواقع کیفیت پایینه چون آرد خرابه. کیفیت آردها هم خوب نیست من با یک شاطر صحبت میکردم می‌گفت آرد انقدر خرابه دستام زخم شده و ترک می‌خوره وقتی خمیر رو پهن می‌کنم.

*کارمند 50 ساله از منطقه امامزاده ابراهیم: الحمدلله با تدبیر بی نهایت دولت (البته طبق روال سال 92 تاکنون) سفره مردم از برکت امید به دست بیگانگان و دوری روزافزون از فرمایشات مقام معظم رهبری، 50 درصد کوچکتر شد. البته انتظاری بیش از این هم از مدیران پیر و خسته نیست. فقط فرمایش حضرت آقا که فرمودند زمینه را جهت ایجاد دولت جوان و حزب اللهی فراهم نمایید را آویزه گوش خود نماییم.

*شهروند ساکن 24 متری آیت الله کاشانی: اگه قابل پیگیری هست لطفاً پیگیری کنید که حداقل با افزایش قیمت، کیفیت هم افزایش پیدا کنه؛ از ۶ ماه پیش تا الان شاهد دوبار افزایش قیمت و متاسفانه کاهش کیفیت بودیم.

*مهدی از باجک: برنج که نمی‌تونیم بخریم، ماکارانی هم که گران کردند، فعلا با همین نان زنده‌ایم، تو رو به خدا نون رو دیگه گرون نکنید.

*سیدرضا از 45 متری صدوق: خداییش دیگه نون خالی روگرون نکنین. کارگر تا حالا با نون شکم خونوادش رو سیر می‌کرد. گناه دارن آهشون دامنتون‌ رو می‌گیره.

*خانم علیپور از آذر: نان خیلی وقته گرون شده چرا مسؤولان رسیدگی نمی کنند. امروز نان بربری رو 1500 خریدیم میگن کنجدی هست ولی میشه کنجدهای روی نون رو شمرد.

 

 

* سیدعلی از منطقه امامزاده ابراهیم: این گرونی ها تا کجا می‌خواهد پیش بره، بدنیست به فکر اون دسته از آدم‌هایی باشیم که فقط همون نون سر سفره شون هست با گرون کردنش کم کم اونم حذف می‌کنند از سفره هاشون.

*محمد رضایی از چهارمردان: با این وضع اقتصادی توان خرید نون رو داشتیم که اونم به همت مسؤولان دیگه اونم نمی‌تونیم بخریم. چرا هیچ کس به فکر مردم بیچاره نیست، مگه مسؤولان نماینده مردم نیستند؟

* زهرا کهندانی از دروازه ری: از مسؤولان خواهش می‌کنم، حداقل نان رو از سفره های مردم کم نکن، چه خبره ؟؟؟ به کجا چنین شتابان؟

*حسام . خ از دورشهر: دولتی پزها خیلی خوب شده ۱۵۰۰ تومان نان خیلی خوب، بزرگ، بدون دور ریز، عالیه خیلی عالیه.

*سعید عالیمقام از معلم: لطفا اطلاع رسانی کنید نان دولتی با وزن ۴۷۰ گرم ۱۱۰۰ هست و کیلویی ۲۳۲۰، نانوا برای اینکه نان با کیفیتی تولید کند نان را با وزن ۶۴۰ گرم ۱۵۰۰ میده، واقعا آردهای دولتی خیلی بی کیفیت هست اگر نانوا بخواهد ۴۷۰ گرم نان بپزد، واقعا واقعا نان بی‌کیفیتی تولید میشه.

*فاطمه شیرازی از فرهنگیان: مخالفم با گران شدن نان. تازه باید ارزون تر می‌کردن. چون قم نماد جهان اسلامه. نباید که سفره مردم را کوچک کنند.

*نصرت. م از نیروگاه: این روزها شاهده گرون شدن نان داخل نانوایی ها جمکران بودم، نان سنگک 1500، نان لواش که روز به روز بی‌کیفیت و کوچک می‌شود امروز خریدم 300تومان. کسی هست رسیدگی کنه هر نانوایی هر قیمتی که دوست داره نان میفروشه.

*علیرضا ترکمان از آذر: قیمت‌های نان که اعلام شده که سنگک اول 750تومن بوده درست نیست ماچند ساله سنگک را هزار تومان خریدیم، بربری راهم چند ساله هزار خریدیم. اصلا یادم نمیاد آخرین بار که 700 یا 750خریدیم کی بوده. چرا نظارت نداشتن این همه سال و نان را گرون به ما دادن.

*محمدسعید از پردیسان: ما اصلا راضی به گران شدن نان نیستیم ما مستاجرها هر روز زندگی برامون سخت ترمیشه. با گرون شدن نان همه چیز گرون میشه.

*رضا زمانی از خیابان امام حسین: تقریبا دو ساله بربری و سنگک رو هزار می‌خریم، ما و خیلی‌های دیگه که می‌شناسم به سختی تونسته بودن شبا با نون هزار تومانی سر کنند، حالا که گرون‌تر شده، دیگه واویلاس، چون حداکثر توانشون همون هزار تومنه.

ما نمی‌دونیم باید به کی شکایت کنیم. فقط ان‌شاءالله امام زمان ظهور کنه تا به حساب این مسؤولان که خودشون تو این اداره ها نشستن که باری از دوش مردم که بر نمی‌دارن بارهای زیادی به دوش مردم میزارن رسیدگی کنه. به نظر شما، نظر مردم برای مسؤولان مهم هست؟!طبق این فاکتور که نانوا به ما نشان داده ۱۰ تا نون ۳۵۰۰تومان میشه. آخه یه خانواده ۵ نفره مثل ما باید مبلغ ۴۰۰۰تومن رو برای سیر کردن شکم بچه هامون بدیم که این مبلغ در۳۰ روز میشه 120 هزار تومن.

یاد روزهایی بیفتن که همین مردم بودن که یه زمانی به جنگ رفتن، این مردم بودن که پای صندوق‌های رای رفتن، این مردم بودن که با این تحریم‌ها فشارهای دشمن‌ها رو تحمل می‌کنند. پس باید مسؤولان هوای این مردم خوب رو داشته باشند.

جدول نرخ های جدید انواع نان در قم
نوع نان وزن قیمت میزان افزایش قیمت
سنگک دولتی  470 گرم 1100 تومان 350 تومان
بربری دولتی 650 گرم 1000 تومان 300 تومان
لواش  و تافتون دولتی 170 گرم 300 تومان 100 تومان
سنگک نیمه دولتی 500 گرم 1500 تومان 400 تومان
بربری نیمه دولتی 650 گرم 1300 تومان 200 تومان

حیدری فرماندار قم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به نظرات مردمی، در خصوص دلایل افزایش بیش از 30 درصدی قیمت نان گفت: دولت در این مدت به طور کلی قیمت جدیدی اعلام نکرده و با قیمت قبلی اکثر نانوایی‌ها با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها از جمله حق بیمه، دستمزد کارگر و... ضررده شده بودند نهایتا دولت این زمینه را فراهم کرد و قیمت‌های جدیدی که اعلام شده هم منافع مردم در نظر گرفته شده و هم نانوایی‌ها.

وی با تاکید بر اینکه نانوایی‌ها هم جزو چرخه اقتصادی کشور است افزود: دولت برای حمایت از طبقات ضعیف جامعه پایین نگه داشته و با وجود اینکه قیمت‌ها افزایش یافته دولت اجازه نداده قیمت آرد واقعی شود؛ قیمت آرد دولتی حدود 820 تومان و نیمه دولتی حدود هزار تومان است و این درحالی است که قیمت گندم خریداری شده از سوی دولت 2 هزار و 250 تومان است اما بقیه هزینه‌ها افزایش یافته است.

فرماندار قم با اذعان به اینکه بسیاری از نانوایی‌ها طی مدت اخیر معترض بودند و واحدهای خود را تعطیل کرده بودند افزود: به همین خاطر تصمیم بر این شد که در راستای حمایت از حقوق نانوایان قیمت نان افزایش یابد.

وی با اشاره به مشکل کیفیت پایین نان در برخی نانوایی‌ها بیان کرد: نانوایی از عناصر مختلفی تشکیل می‌شود و عوامل مختلفی تاثیر می‌گذارند تا نان تولید شود؛ به طور کلی اگر کیفیت آرد چه در گذشته چه حال مشکل داشته باید آن را از شرکت غله و سیلو‌ها دنبال کرد اما برخی مواقع کارخانه‌ها آرد را مطلوب تحویل می‌دهند اما نوع نگهداری آرد استاندارد نیست و در نهایت در پخت و پز نان تاثیر منفی می‌گذارد.

 

به شکایات مردم رسیدگی می کنیم

حیدری با تاکید بر اینکه کیفیت آرد مساله ثابتی است که اگر ثابت شود که آرد نامرغوب تولید می‌شود باید مسوولان شرکت غله پاسخگو باشند گفت: اگر گزارشی در خصوص کیفیت نامطلوب آرد به ما برسد پیگیرشکایات مردم خواهیم بود.

وی با اشاره به قیمت‌گذاری جدید نان تصریح کرد: اعدادی که مشخص شده هم توان مردم و منافع آنها در نظر گرفته شده هم منافع نانوایان، در حال حاضر هم همه نانوایی‌ها کارت‌خوان دارند و مردم با استفاده از کارت‌های بانکی هزینه نان را پرداخت می‌کنند که دیگر مشکل پول خرد کمتر ایجاد می‌شود.

فرماندار قم اضافه کرد: در تهران وزن نان سنگک را کم کرده‌اند تا قیمت تغییر پیدا نکند که کیفیت به شدت کاهش یافته اما در قم تاکید داشتند که کمتر از 470 گرم کیفیت از بین می‌رود به همین خاطر قیمت هزار و 100 تومان تعیین شد.

وی بیان کرد: با این افزایش نرخ دیگر دلیلی ندارد که بیشتر از نرخ فعلی نان به مردم فروخته شود و به همین خاطر نظارت‌ها شدت یافته و به شدت با متخلفان برخورد خواهد شد.

اکبر زارعی رئیس اتحادیه نانوایان قم هم با اذعان به اینکه از افزایش قیمت نان در سال‌های اخیر به درستی انجام می‌شد نیاز نبود به یکباره قیمت بیش از 30 درصد افزایش یابد تصریح کرد: با این وجود با ابلاغ نرخ جدید بازرسی‌های سازمان‌های نظارتی و تعزیرات افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه از سال 93 نرخ نان به طور نسبی ثابت بوده و سالانه افزایش 10 درصدی نداشته است افزود: با این وجود امسال نرخ نان توسط کمیته نرخ‌گذاری استان و برمبنای شرایط جامعه تعیین شده است.

 

حقوق نانوایان تضییع شده است

رئیس اتحادیه نانوایان قم با تاکید بر اینکه در پنج سال گذشته حقوق نانوایان تضییع شده است خاطرنشان کرد: به همین خاطر نانوایان با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند ولی با این حال همواره کیفیت نان قم در سطح کشور زبانزد بوده است.

وی بیان کرد: درصورتی‌که کیفیت نان به‌درستی در سطح استان رعایت شود، افزایش نرخ نان فشاری بر سبد خانوارهای قمی وارد نمی‌کند.

در مجموع به نظر می‌رسد، اگرچه چندسالی بود که قیمت نان افزایش نیافته اما کاهش نظارت‌ها و نقش در کنترل کیفیت، موجب شده بود که کیفیت نان به شدت کاهش یابد و همین امر اعتراض مردم را به دنبال داشته است. اگر قرار است نرخ‌گذاری جدید همراه با کیفیت باشد قطعا مردم هم حمایت خواهند کرد اما این مساله هم نیازمند نظارت جدی است و هم همراهی نانوایان برای رعایت نرخ مصوب و افزایش کیفیت.

===================

گزارش: محمدرضا آقاباقری
عکس: محسن کرمعلی
===================

انتهای پیام/78027*20/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول