اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

300 واحد صنعتی راکد و نیمه‌فعال در گیلان وجود دارد/ ایجاد 5 هزار فرصت سرمایه‌گذاری در گیلان

راکد و نیمه‌فعال بودن 300 واحد صنعتی در گیلان، ایجاد 5 هزار فرصت سرمایه‌گذاری در سطح استان و ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آستارا ازجمله مباحث مطرح‌شده در جلسه سرمایه‌گذاری آستارا بود.

300  واحد صنعتی راکد و نیمه‌فعال در گیلان وجود دارد/ ایجاد 5 هزار فرصت سرمایه‌گذاری در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، مدیرکل دفتر جذب و امور سرمایه‌گذاری استانداری گیلان عصر امروز در جلسه سرمایه‌گذاری با محوریت سامان‌دهی تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: در استان گیلان به دلیل دسترسی آسان به مواد اولیه، پنج کارخانه بزرگ تولید نئوپان و ام.دی.اف وجود دارد.

وی زمین‌های جلگه‌ای شهرستان آستارا را محدود دانست و گفت: عمده عرصه‌های معرفی‌شده برای زراعت چوب، عرصه‌های ملی است که شرایط و چگونگی واگذاری این عرصه‌ها در دست بررسی است.   

یونس رنجکش با اشاره به اینکه کشاورزان از یک زمین باید چند نوع محصول برداشت کنند، بیان کرد: زراعت چوب تنها در کاشت چوب خلاصه نمی‌شود، بلکه در سایه زراعت چوب می‌توان به کاشت انواع محصولات جالیزی نیز اقدام کرد. 

مدیرکل دفتر جذب و امور سرمایه‌گذاری استانداری گیلان تعداد آب‌بندان‌های شناسایی‌شده در سطح استان گیلان را 9 هزار هکتار در حوزه فعالیت سازمان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: آب‌بندان‌های موجود به لحاظ حاصل‌خیز بودن خاک به دو نوع سودآور و غیرسودآور تقسیم می‌شوند و مقدار اعتبار پیش‌بینی‌شده برای احیای آن‌ها در مجموع 88 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه به واسطه سامان‌دهی آب‌بندان‌ها بالغ‌بر پنج‌هزار فرصت سرمایه‌گذاری در سطح گیلان شناسایی‌شده که چهارهزار فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری است، افزود: سهم شهرستان آستارا به لحاظ فرصت‌های سرمایه‌گذاری 185 مورد آن‌هم در حوزه صنعت گردشگری است.  

رنجکش تعداد واحدهای صنعتی راکد و نیمه‌فعال شناسایی‌شده در سطح استان را 300 واحد و سهم شهرستان آستارا را 17 واحد دانست و گفت: برای احیای این تعداد واحد راکد و نیمه‌فعال می‌توان با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل دفتر جذب و امور سرمایه‌گذاری استانداری گیلان تعداد مدارس بلااستفاده استان گیلان را 155 مدرسه و سهم شهرستان آستارا را 13 مدرسه بلااستفاده در روستاهای بخش مرکزی و لوندویل دانست و خاطرنشان کرد: با فعال کردن مدارس بلااستفاده می‌توان آن‌ها را در اختیار افراد متقاضی و واحدهای تولیدی قرار داد تا منبع درآمدی برای آموزش و پرورش باشد.  

پایانه صادرات محصولات کشاورزی در آستارا احداث می‌شود 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان نیز در جلسه سرمایه‌گذاری با محوریت سامان‌دهی آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان، نیروی انسانی را بزرگ‌ترین سرمایه هر کشور دانست و اظهار کرد: با نیروی انسانی خوب و کارآمد می‌تواند حداقل‌ها را به حداکثر تبدیل کرد. 

فرهاد دلق پوش با بیان اینکه از 13 مصوبه سفر اخیر رئیس‌جمهور و هیأت‌دولت به استان گیلان پنج مصوبه به سازمان صنعت، معدن و تجارت تعلق دارد که دو مصوبه آن مربوط به شهرستان آستارا است، گفت: احیای بازارچه مرزی و احداث پایانه صادرات محصولات کشاورزی ازجمله مصوبه‌هایی است که وزیر آن را پی‌گیری می‌کند. 

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آستارا این ظرفیت وجود دارد که پایلوت توسعه استان گیلان باشد، افزود: از بحث کارآفرینی در روستاهای این شهرستان حمایت می‌کنیم و این انتظار را داریم که زمین‌های روستایی از سوی دهیاری‌ها شناسایی و به ما اعلام شوند. 

وسعت آبی آستارا با لای‌روبی آب‌بندان‌ها افزایش می‌یابد 
فرماندار شهرستان آستارا نیز در جلسه سرمایه‌گذاری با محوریت سامان‌دهی آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: شیوه‌نامه‌ای درخصوص چگونگی سامان‌دهی آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها تدوین‌شده و متولی اجرای آن وزارت کشور و نیرو تعیین شده است.   

حسن رستم‌زاد تعداد آب‌بندان‌های شناسایی‌شده در سطح شهرستان آستارا را 11 آب‌بندان با 208 هکتار وسعت دانست و گفت: لای‌روبی آب‌بندان‌های موجود به وسعت آبی شهرستان آستارا در راستای پرورش مرغابی، آبزی‌پروری، توسعه گردشگری و کاشت برنج می‌تواند کمک کند. 

وی وسعت زمین‌های زراعی و باغی شهرستان آستارا را 6 هزار و 500 هکتار و وسعت اراضی جنگلی را 40 هزار هکتار دانست و تصریح کرد: سه‌هزار و 500 هکتار از زمین‌های زراعی و باغی این شهرستان به زعم کارشناسان جهاد کشاورزی به شالی‌کاری و 600 هکتار آن به کاشت کیوی تعلق دارد.

نماینده عالی دولت در شهرستان آستارا با بیان اینکه ظرفیت‌ها و امکانات موجود در این شهرستان در هیچ جای کشور وجود ندارد، افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در راستای توسعه شهرستان استفاده بهینه کرد و تحقق این مهم، نیازمند هم‌کاری و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی است. 

8 آب‌بندان آستارا جهت سامان‌دهی به بخش خصوصی واگذار شد 
معاون امور عمرانی و برنامه‌ریزی فرماندار شهرستان آستارا نیز در جلسه سرمایه‌گذاری با محوریت آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: عمده آب‌بندان‌های شناسایی‌شده در بخش مرکزی قرار گرفته‌اند و تاکنون هشت مورد آن با هدف سامان‌دهی به بخش خصوصی واگذار شده است. 

به‌گفته کامبیز لقمانی‌مقدم، آب‌بندان دمیرلیک 44 هکتار، آب‌بندان بیجاربین 4.4 هکتار، آب‌بندان شهرک هجرت 2.22 هکتار، آب‌بندان دربند یک و دو 13.7 هکتار، آب‌بندان اورتا استیل هفت هکتار، آب‌بندان استیل عباس‌آباد 137.3 هکتار و آب‌بندان قمیشلیک 10.2 هکتار وسعت دارد. 

احمد عبادی رئیس دادگستری شهرستان آستارا نیز در جلسه سرمایه‌گذاری با محوریت آب‌بندان‌ها و تالاب‌ها در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: درصد قابل‌قبولی از پرونده‌های دادگستری مربوط به اختلافات املاک و زارعین است.  

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول