اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

خواسته هزاران نفری «فارس من» درباره جهانگیری/ پشت‌ پرده گرانی گوشت و رب گوجه‌فرنگی چیست؟

گزارشی درباره مهم‌ترین پیگیری‌های «فارس من» در هفته گذشته. از مشکلات آذرآب و قیمت رب گوجه فرنگی گرفته تا اظهارات خلاف واقع جهانگیری.

خواسته هزاران نفری «فارس من» درباره جهانگیری/ پشت‌ پرده گرانی گوشت و رب گوجه‌فرنگی چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ سفره‌های مردم کوچک شد؛ بعد از آن‌که ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر مملکت را به‌نام «دلار جهانگیری» دو دَستی به باد دادند. تقریباً روزی نیست که سوژه‌ای درباره گرانی یا نایابی اجناس در «فارس من» نداشته باشیم. همکاران من شبانه‌روز پیگیر آقایان مسؤل هستند. همان‌ها که تأمین اولیات معیشت مردم وظیفه‌ی آن‌ها است. هفته‌ی گذشته مثلاً موردِ عجیب دو کالای اساسی را بررسی کردیم: «گوشت» و «رُب گوجه‌فرنگی». بگذریم از این‌که حضرات به‌جای رفع مشکلات مردم، دوره افتاده‌اند برای امتیازدهی دوباره. آقای معاون اول همین چند روز پیش گفته مشکلات ممکلت به‌خاطر این است که لوایح مرتبط با FATF تصویب نشدند. و تازه به رهبری خلاف هم بسته؛ این‌که معظمُ‌له گفته پالرمو و CFT را تأیید کنید!

 

گزارشی که در ادامه می‌خوانید درباره‌ی همین‌ها است. کمپینی که مردم برای تعقیب قضائی جهانگیری به‌دلیل انتساب کذب به رهبری امضا کردند. مشکلات آذراب و گرانی عجیب گوشت و رب گوجه فرنگی. همراه ما باشید.

 

اول| خلاف‌گویی به‌سبک جهانگیری؛ کاربران «فارس من» خواستار تعقیب قضائی معاون اول شدند

ادعای عجیب آقای معاون اول هفته گذشته حسابی سر و صدا کرد؛ این‌که رهبری تأکید کردند لوایح مرتبط با FATF باید تصویب شوند. مدعایی که خیلی زود توسط مطلعین فراوان تکذیب شد. مهم‌ترین آن‌ها بیانیه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. مجمعی که براساس قانون اساسی در واقع بازوی مشورتی مقام رهبری است و حیثیت مستقلی ندارد. این مجمع با انتقاد از عدم «امانت‌داری» جهانگیری، اعلام کرد: «معظم‌له هیچگونه اظهار نظر یا مکتوبی دال بر موافقت با تصویب و اجرای لوایح پالرمو و cft نداشته‌اند. مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسات و بررسی‌های خود را در خصوص این لوایح فارغ از هرگونه فشار و اعمال نظر و با در نظر گرفتن منافع ملی پیگیری خواهد کرد.»

 

نسبت‌های دروغ جهانگیری به رهبر انقلاب، واکنش منفی افکار عمومی را در پی داشت. از جمله گروهی از مردم با تأسیس یک کمپین در «فارس من» خواستار تعقیب قضائی آقای معاون اول بابت اتهام‌زنی به مقام عظمای ولایت شدند. در این کمپین آمده بود: «از قوه قضائیه درخواست داریم صحت سخنان آقای جهانگیری را سنجیده و در صورت کذب بودن ایشان را به عنوان انتساب سخن کذب به شخص رهبری مورد پیگرد قضایی قرار دهد تا در آینده شاهده این پدیده شوم انتساب سخنان بی مورد به رهبری نباشیم.» کمپینی که خیلی زود موردتوجه کاربران قرار گرفت و هزاران امضا جمع کرد. (برای ملاحظه یا حمایت از آن به این لینک مراجعه کنید.)

 

اتهامات خلاف آقای جهانگیری به رهبری معظمٌ‌له، واکنش‌های فراوانی را درمیان علما و چهره‌های دانشگاهی در پی داشت. آیت‌الله مجتهد شبستری نماینده مردم در مجلس خبرگان از جمله در گفت‌وگو با همکاران من در گروه سیاسی، خواستار عذرخواهی رسمی معاون اول شد: «آقای جهانگیری اقدام خلافی را مرتکب شده و یکی از راه‌حل‌ها این است که ایشان بگویند اشتباه کرده‌اند. امّا اینکه چه برخوردی باید با وی صورت بگیرد را قانون مشخص می‌کند. از لحاظ مقررات، اینکه در این‌گونه موارد که مسئولان دولتی حرف خلاف واقعی را مطرح می‌کنند، آیا قوّه قضائیه باید ورود کند یا مرجع دیگری به آن رسیدگی کند، تشخیص آن با قوه قضائیه است.»

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورا هم اظهارات آقای جهانگیری را مصداق «تشویش اذهان عمومی» دانست. وی در این‌باره به خبرنگار پارلمانی فارس گفت: «آقایان بخاطر اظهارات خلاف واقعشان باید پاسخگو باشند. اینگونه نمی‌شود آقای رئیس‌جمهور چون رئیس قوه است و زور دارد بخواهد با ادبیات دیکتاتور مآبانه دستگاه‌های دیگر را مرعوب کند که آنها نظر رئیس‌جمهور را تامین کنند. رئیس‌جمهور که مدعی است حقوقدان است با مستندات قانون اساسی حرف بزند. اگر نکته‌ای در رابطه با شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد با مستندات و مدارک عنوان کند اگر تخلفی رخ داده کجا بوده است.»

وی خاطرنشان کرد: «بدبختی که امروز مردم دچار آن شدند نتیجه برجام است که اگر آقایان از برجام نتیجه گرفته‌اند و آمریکا و دیگر کشورهای غربی به تعهدات خود پایبند هستند خب بسم‌الله. این تعهد و پایبندی را نشان دهند تا CFT و پالرمو و دیگر موارد را با همان آنها مقایسه کنیم اما وقتی ما هر چه وفا کرده‌ایم جفا دیده‌ایم چرا می‌خواهند هزینه دیگری را بر مردم تحمیل کنند. چرا می‌خواهند حلقه فشار دشمن را با تصویب این لوایح تکمیل کنند؟»

 

احمد توکلی نماینده سابق مردم تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با انتقاد از خلاف‌گویی جهانگیری، اظهارات وی را «تعجب‌آور» خواند. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «مصالح کشور باید دیده شود و نباید زمینه بحث استدلالی، تنگ شود. نباید با سخنانی از این قبیل که رهبر انقلاب FATF را تأیید کرده است، همه را به سکوت وا دارند. مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس دارد و اگر تصمیمی از سوی رهبر انقلاب درباره لوایح مرتبط با FATF اتخاذ می‌شد، به رئیس مجمع ابلاغ می‌شد؛ حال اینکه رئیس مجمع از چنین خبری بی اطّلاع است. دفتر آقای رئیسی هم گفته است که چنین موضوعی در جلسه سران قوا مطرح نشده است.»

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علم‌وصنعت هم اعلام کرد حاضر است به نمایندگی از جامعه دانشگاهی از معاون اول شکایت کند. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «اگر گفته می‌شود تعقیب قضائی نیاز به شاکی خصوصی دارد، بنده الان از آقای جهانگیری به دلیل دروغ‌هایی که گفته شکایت دارم. آقای جهانگیری دارد با اعصاب و روان این ملت بازی می‌کند؛ همانگونه که جان مهم است، روان هم مهم است و نباید اجازه داد تا چنین اظهاراتی موجب آزار روان مردم شود.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد دادستان کشور به‌دلیل اظهارات کذب باید علیه جهانگیری اعلام جرم کند. وی اضافه کرد: «آیا چون یک فردی معاون رئیس جمهور است می‌تواند هر حرفی را بزند؟ این مصونیت‌های قضایی تا کی قرار است اتفاق بیفتد. این آقایان تا کی قرار است با دروغ‌های خود با آرامش و روان مردم بازی کنند؟»

 

دوم| مورد عجیب گوشت و رُب گوجه‌فرنگی؛ جهانگیری دقیقاً کجاست!؟

«هر کیلو رُب، پنج کیلوگرم گوجه است. گوجه اگر کیلویی ۷۰۰ تومان باشد، قیمت آن می‌شود کیلویی ۳۵۰۰ تومان! این درحالی است که امروز در بازار قیمت یک قوطی ۸۰۰ گرمی به ۱۸۰۰۰ تومان هم می‌رسد!» این‌ها را مسیح انصاری رئیس کارگروه صنایع تبدیلی وزارت کشاورزی به خبرنگار ما گفته و اضافه کرده: «طبق بررسی‌های کارشناسی، هر یک قوطی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی با احتساب سود فروشنده نباید بیش از ۱۲ هزار تومان باشد  اما قیمت در بازار بیش از ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رود. باور کنید ما هم دلیلش را نمی‌دانیم!»

رئیس گروه صنایع تبدیلی محصولات زراعی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به فارس تأکید می‌کند قیمت‌ها در بازار بسیار بالاتر از نظر کارشناسی وزارت جهاد است. تخفیف‌های بعضاً ۴۰ درصدی که فروشگاه‌های بزرگ می‌دهند خود بیانگر این مسئله است که آنها از فروش، سود خوبی دارند که حاضر هستند چنین تخفیفات درشتی هم بدهند.

باور کنید این هم از آن اتفاقاتی است که فقط در ایران رخ می‌دهد! آن روزها که دلار سیر صعودی داشت شبانه قیمت‌ها را بالا می‌بردند. آن هم اقلامی مانند گوشت یا رُب گوجه فرهنگی که بالطبیعه کم‌ترین وابستگی به قیمت ارز را داشتند. حالا که ریال دوباره تقویت شده، انگار نه انگار! مردم هم از همین چیزها شاکی هستند دیگر. برای ما کمپین ثبت کردند. مثل این کمپین که از بالا بودن قیمت رُب گوجه فرنگی انتقاد می‌کرد یا این‌یکی که از قیمت گوشت می‌نالید. هر دو را هم پیگیری کردیم. پاسخ‌های آقای مسؤل در وزارت کشاورزی را که خواندید؛ مسؤلی که خودش هم نمی‌داند دقیقاً به چه علت قیمت‌های رب گوجه فرنگی در بازار تا این اندازه نجومی است!

 

مورد عجیب قیمت گوشت را هم از رئیس شورای تأمین دام کشور پیگیری کردیم. آقای پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ما از افزایش روند تولید دام سنگین در کشور گفت و تأکید کرد آنقدر تولید بالا رفته که لاشه‌ها در کشتارگاه‌ها روی هم انبار شده‌اند! خبرنگار ما از وی پرسید: «جنابعالی در گفت‌وگوی تلویزیونی چند ماه پیش گفتید تولید دام سنگین در کشور به حدی بالا رفته که خریداری برایش نیست و قول دادید قیمت گوشت تا کیلویی ۶۵ هزار تومان کاهش یابد اما تاکنون چنین نشده است»، وی پاسخ داد: «بررسی تولید دامداری‌ها و آمارهایی که مرکز آمار از تعداد دام‌های سبک و سنگین ارائه می‌دهد حاکی از افزایش تولید به ویژه دام سنگین در کشور است،‌ اما برخی نمی‌گذارند قیمت‌ها پایین بیاید.»

وی تأکید کرد تولید گوشت در دام‌داری‌های کشور تا ۵۰ درصد افزایش یافته است! با این حساب باید قیمت گوشت هم پنجاه درصد کاهش می‌یافت. ولی نشده؛ چرا؟ آقای پوریان معقتد است یکی از دلایل این مطلب فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. فروشگاه‌هایی که علاقه‌ی خاصی به لوکس‌فروشی گوشت و بسته‌بندی‌های گران‌قیمت آن دارند. دلیل دیگر هم البته دلالی و واسطه‌گری در اقتصاد ایران است.

آقای پوریان البته دقیقاً توضیح نداد پس وظیفه تشکیلات متبوع ایشان چیست؟ چرا قیمت گوشت هم‌چنان بالا است گمان نمی‌کنم شهروندان مالیات‌پرداز تمایل چندانی برای پرداخت حقوق و مزایا به مدیرانی که توانایی تنظیم بازار را ندارند، داشته باشند. شما چه فکر می‌کنید؟

 

سوم| مرثیه‌ای برای تولید؛ برای نجات آذراب چه باید کرد؟

آذراب هم مثل بقیه؛ مثل همه غول‌هایی که با «خصوصی‌سازی» به خاک سیاه نشستند. کارگران معترضند. حق دارند. چند ماه حقوق معوق بدون هیچ پشتوانه و امنیت شغلی. «کارگران آذراب گرسنه نیستند. انسان‌های شریف و باحیایی هستند که فقط مطالباتشان را می‌خواهند. ما با بچه‌های نیروی انتظامی هم با احترام برخورد کردیم.» این‌ها را یکی از کارگران مجموعه به خبرنگار ما گفته بود. ح.ق. از دیگر کارگران مجموعه اضافه می‌کند: «مگر آقای جهانگیری آن روزها در مناظرات نمی‌گفت ما شما را سهام‌دار شرکت‌های بزرگ می‌کنیم؟ حالا وضع شرکت بزرگی مثل آذرآب این‌طوری است. آذرآب بهترین شرکت غرب آسیا است. آن قدر ظرفیت دارد که متخصصین ژاپنی در بازدید می‌گفتند اگر این کارخانه دست ما بود، هر شش ماه یک بار سقفش را بر می‌داشتیم و موشک به فضا می‌فرستادیم.»

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: «کاملاً مشخص است نمی‌خواهند اوضاع را درست کنند. می خواهند بلایی که سر «رشت الکتریک» آوردند، سر اینجا بیاورند. اگر همه ابزار و سیستم‌های پیشرفته اینجا را کیلویی به عنوان آهن قراضه بفروشند؛ ارزشش بیشتر از چیزی است که شرکت را به آن فروخته‌اند!»

برای تولید هم که شده؛ برای خاطر ایران باید صدای این کارگران را شنید. آذراب غول صنعتی غرب آسیا است. چه آن روزها که در کوران دفاع مقدس زیردریایی و خمپاره می‌ساخت؛ چه در سال‌های بعد که برای خودکفایی صنعت نفت‌وگاز، برای تکمیل پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» پای کار آمد. مشروح گزارش همکاران من در دفتر اراک درباره دردودل‌های این مردم شریف را اینجا بخوانید. کمپین آن‌ها در فارس من هم از این آدرس قابل دسترسی است. 

 

سهامدار عمده‌ی آذراب «بانک کشاورزی» است. شریعتمداری وزیر کار با اشاره به این موضوع، از تلاش‌هایی که برای احیای کارخانه انجام داده می‌گوید: «یک نماینده ویژه در مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی و بانک کشاورزی پیگیر مسئله شرکت آذرآب شده و در جلساتی باحضور وزیر، مشکلات مطرح می‌شود.» آقای وزیر معتقد است این کارخانه «چشم‌وچراغ» صنعت کشور است و برای احیای تولید هم که شده باید آن‌را سرِ پا نگاه داشت.

وزیر کار همچنین تأکید کرد: «ما خود را در کنار کارگران کارخانه آذرآب می‌دانیم و معتقد هستیم باید مطالبات آنها از طریق قانونی پیگیری شود. عدم پرداخت حقوق به مدت دو ماه برای کارگر دغدغه مهمی است که حتماً در جلسات هیات مدیره و مالکان شرکت بررسی می‌شود. مالکیت شرکت و هیأت مدیره مسئول هستند و باید پاسخ دهند، ولی از طریق قانونی و نمایندگان کارگران می‌خواهیم به نتیجه برسیم.»

هفته گذشته هم‌چنین در آئینی باحضور وزیر صنعت تفاهم‌نامه‌ی داخلی‌سازی تجهیزات پتروشیمی‌های کشور امضا شد. یک تفاهم‌نامه‌ی ۶۰ میلیون یورویی که بین شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) با شرکت‌های ماشین سازی اراک و صنایع آذراب منعقد گردید. آقای قلعه‌بانی رئیس هیأت مدیره‌ی آذراب معتقد است این اتفاق می‌تواند میزان تولید کارخانه را تا ۸ درصد افزایش دهد. احمد قلعه‌بانی به خبرنگار فارس گفت: «ظرفیت آذرآب خیلی بیشتر از این‌ها‌ است. در حال حاضر این مجموعه صنعتی با کمتر از ۱۵ درصد ظرفیت کار می‌کند. هم‌چنین بزودی مانده حقوق مرداد ماه پرداخت شده و حقوق شهریور ماه را هم ظرف دو ماه آینده پرداخت خواهد شد.»

 

امیدواریم. دست همه‌ی کسانی که برای احیای آذراب پای کار آمدند را باید بوسید. «فارس من» هم‌چنان پیگیر ماجرا است. همکاران من تا تعیین وضعیت کار و روشن شدن اوضاع کارگران کنار آنها ایستاده‌اند. اخبار تکمیلی را همین‌جا دنبال کنید.

 

مشکلات مردم کم نیست. از گرانی تا تعطیلی واحدهای تولیدی. همکاران من شبانه‌روز پیگیر کمپین‌های شما هستند. این‌که پیگیری‌ها کمتر به نتیجه می‌رسد، باور بفرمایید از کم‌کاری ما نیست. آقایان مسؤول درگیرند. درگیر موضوعاتی که کمترین نسبتی با واقعیت‌ها و مُسلمات سفره‌های مردم ندارد. 

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول