اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

بازداشت 26 نفر در پی تظاهرات غیر قانونی در قزاقستان

وزارت کشور قزاقستان از بازداشت تعدادی از شهروندان این کشور در پی برگزاری تظاهرات غیر قانونی در شهر های «نورسلطان» و «آلماتی» خبر داد.

بازداشت 26 نفر در پی تظاهرات غیر قانونی در قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در پی تظاهرات غیر قانونی در شهرهای مختلف قزاقستان 26 نفر بازداشت شدند.

تظاهرکنندگان خواستار جلوگیری از گسترش نفوذ چین در قزاقستان، حمایت از حقوق قزاق های مقیم چین و آزادی قربانیان سرکوب سیاسی در این کشور شدند.

یکی از تظاهر کنندگان با قرائت قانون اساسی این کشور تاکید داشت که حق انتخاب کردن و انتخاب شدن را دارد اما بنابر سخنان وی امروز در قزاقستان انتخابات واقعی وجود ندارد.

«باقیتژان مالی بایف» معاون اول اداره پلیس شهر نورسلطان گفت: نیروهای پلیس در اطراف سالن کنسرت «آستانه» حضور داشتند، زیرا این محل نقطه برگزاری تظاهرات غیر قانونی سازمان «انتخاب دموکراتیک قزاقستان» اعلام شده بود.

در آستانه برگزاری تظاهارت احتمالی فعالان حقوق بشر این کشور در مورد بازداشت ها خبر داده بودند. برخی فعالان در شهر های آلماتی، نورسلطان، ژانائوزن، اورالسک و سایر مناطق قزاقستان می‌گویند از آنها خواسته شده تا در دفتر پلیس حاضر شوند، برخی دیگر گفته اند که ماموران پلیس در کنار منازلشان قرار داشتند.

«بولات دیمبایف» معاون دادستان کل قزاقستان روز 25 اکتبر به شهروندان این کشور در مورد عدم شرکت در تظاهرات غیر قانونی 26 اکتبر هشدار و خاطرنشان کرده بود که نهادهای ذیربط بطور جدی با سازمان دهندگان و شرکت کنندگان این تظهارات غیر قانونی برخودر خواهند کرد.

در ماه سپتامبر سال جاری در شهر های نورسلطان، آلماتی و شیمکن قزاقستان به مخالفت با ساخت 55 کارخانه چینی، گسترش نفوذ اقتصادی چین در قزاقستان و اصلاح سیستم سیاسی تظاهرات برگزار شد که در پی آنها صد ها نفر در سراسر این کشور بازداشت شدند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول