اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

لزوم نظارت عالیه اوقاف بر مراکز و موسسات خیریه

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه بایستی نظارت عالیه را بر موسسات و مراکز خیریه داشته باشد.

لزوم نظارت عالیه اوقاف بر مراکز و موسسات خیریه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده عصر امروز در جمع مدیرکل و کارکنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان با گرامیداشت دهه وقف اظهار داشت: دستگاه‌های مختلف نسبت به صدور مجوز فعالیت مراکز و موسسات خیریه اقدام می‌کنند و اداره اوقاف بایستی نظارت داشته باشد تا فعالیت‌ها براساس اساسنامه این مراکز صورت گیرد.

وی افزود: وقف یکی از فاخرترین بخش‌هایی است که در اسلام به آن توجه شده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان خاطرنشان کرد: اوقاف مدیریت وتولیت وقف، امورخیریه، امامزادگان و قرآن را برعهده دارد که جزو کارهای فاخر است و کارکنان اوقاف در این چهاربخش وظیفه مهمی را برعهده دارند.  

حجت الاسلام عبادی زاده گفت: همواره تاکید داشته ام که شاغل بودن در اوقاف همراه با ماموریتی است که هم در دنیا و هم آخرت برای کارکنان مایه خیر وبرکت است که بایستی خدا را شاکر باشیم و نیات مان را هم خالص کنیم.  

وی با بیان اینکه در حوزه اوقاف زمینه های تعالی فردی هم فرهم است؛ هشدار داد: کسانی که به حوزه وقف نامهربانی کردند هم زمین خوردند و هم خیر ندیدند.

امام جمعه بندرعباس افزود: واقفینی که امانت‌شان را به عنوان وقف گذاشتند و دستشان از این دنیا کوتاه است که نباید در اجرای نیات‌شان کوتاهی شود و کاری مقدس‌تر از کاری که در حوزه وقف صورت می‌گیرد، وجود ندارد که کارکنان اوقاف با دلسوزی و خلوص نیت به انجام وظیفه می‌پردازند. 

وی اظهار داشت: با رویکرد جدید سازمان اوقاف که توجه ویژه ای به احیای موقوفات و افزایش بهره‌وری در موقوفات است که حرکت بسیار خوبی است و برای تحقق آن بایستی عزم جزم وجود داشته باشد و همگان کمک دهند.

عبادی زاده تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه وقف بایستی تقویت شود و زیرساخت‌ها  متناسب با هدفگذاری‌هایی که انجام شده ،باشد. عبادی زاده از اوقاف خواست در احیای موقوفات فقط به ظرفیت بنیاد توسعه عمران موقوفات بسنده نشود و از ظرفیت‌های بخش خصوصی بیشتر استفاده شود.

  امام جمعه بندرعباس گفت: اگربخش خصوصی ورود جدی در احیای موقوفات کرد، موقوفات آباد می شوند واگر بخش خصوصی در  این حوزه وارد نشود، موقوفات آباد نمی‌شوند.  

وی گفت: زمین‌های بایر غیراستفاده موقوفه زیادی در استان داریم و زمین‌های کشاورزی موقوفه داریم که با روش سنتی کشاورزی می‌شود و درآمد چندانی ندارد که اگر این اراضی احیا و سرمایه‌گذاری شوند و از روش‌های جدید و نوین استفاده شود و میزان بهره‌وری از زمین‌های کشاورزی و باغی و بایر را افزایش داد؛ درآمد موقوفات افزایش می یابد که بایستی به این موضوع توجه شود. 

عبادی زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر با شیوه‌های مختلف ازجمله با آب‌شیرین‌کن تلاش شده است مشکل کمبود آب در استان برطرف شود؛ اظهار داشت: برای رفع این مشکل از ظرفیت آب انبارهای استان هم استفاده نشده است که بایستی از این ظرفیت استفاده شود که به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز این موضوع را متذکر شدم و آب انبارها بایستی احیا شوند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان تاکید کرد: همچنین بایستی در اجرای طرح‌های گلخانه ای و آبیاری قطره ای نیز در کشاورزی از آب انبارها استفاده شود.  

وی به مسؤولان اوقاف هرمزگان توصیه کرد: این آب انبارها را به بخش خصوصی اجاره دهید تا برای کشاورزی و.. استفاده شود و درآمدزایی داشته باشید.

عبادی زاده بیان کرد:آب انبارها، سرمایه‌هایی هستند که در حال تخریب شدن هستند و به دلیل رها شدن،گاهی به مردم هم خسارت وارد می‌شود وچند روز پیش هم دو کودک در آب انبارها سقوط و فوت کردند.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: اسناد مالکیت این آب انبارها را بایستی بگیرید و آب انبارها با توسعه شهرها وارد شهرها می‌شوند و درصورت نیاز این آب انبارها را می‌توان تغییر کاربری داد و از آنها استفاده بهینه کرد.

وی بر لزوم ساماندهی انجمن‌های خیریه نیز تاکید کرد و افزود: موسسات خیریه بایستی ساماندهی شود که درحال حاضر هر دستگاهی از جمله بهزیستی، بهداشت، کمیته امداد، آموزش و پرورش و... بطور مستقل مجوز صادر می‌کند که اگر مجوزی صادر می‌شود، بایستی نظارتی هم صورت گیرد. 

عبادی زاده گفت: براساس قوانین و مقررات، سازمان اوقاف متولی امور خیریه است و تاکنون در این امور خیریه چندان ورود نداشته است و با مجوزهایی که توسط برخی نهادها هم صادر می‌شود، گاهی اقدامات حاشیه ای نیز ایجاد می‌شود. 

امام جمعه بندرعباس با بیان اینکه این مراکز و موسسات  با افراد مختلفی ارتباط دارند؛ تاکید کرد: باید برعملکرد و نوع هزینه کردشان نیز نظارت‌های لازم صورت گیرد که این ماموریت را اوقاف دارد تا نظارت کند عملکرد و هزینه‌کردها در چارچوب اساسنامه باشد که از این موضوع حمایت می‌کنیم و خلاءهای موجود بایستی برطرف شود و چتر نظارتی بایستی بر روی موسسات خیریه گسترش یابد.

وی تاکید کرد: نقش ساماندهی امور خیریه و موسسات و نظارت بر آنها بایستی برعهده اوقاف باشد ودر سازمان مرکزی بایستی این موضوع به دغدغه تبدیل شود.  

عبادی زاده به موضوع  نیات واقفین اشاره کرد و گفت: بیشتر نیت واقفین در حوزه‌های خاص و بیشتر در حوزه عزاداری سیدالشهدا(ع) است که امروزه نیات بایستی جهت دهی شوند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه در بخش غدیر، مهدویت وامام زمان(عج)، نیازهای روز جامعه  و...نیاز به وقف داریم، تاکید کرد: این نیازها بایستی احصاء و واقفین در مسیر نیازها هدایت شوند.

وی ادامه داد: در بخش نیازمندان، جهیزیه، کمک به تحصیل، علمی، پژوهشی، مشاوره، برای کمک برای گرفتن وکیل برای نیازمندان، برای رفع آسیب‌های اجتماعی از محل موقوفات کمک به نیازمندان و دادن مشاوره در حوزه‌های مختلف و...نیاز به موقوفه داریم. 

عبادی زاده گفت: می توان از محل موقوفات جلسات گفتمان با حضور مبلغان، همایش‌های حوزه عاشورایی برای آشنایی با فرهنگ عاشورا و جلسات پرسش و پاسخ در این حوزه هم استفاده کرد.

امام جمعه بندرعباس گفت: در سال‌های اخیر سروسامان دادن موقوفات در اوقاف شروع شده است و اسناد موقوفات در سامانه‌ها ثبت می‌شوند تا از مفقود شدن سند و مدارک موقوفات جلوگیری شود.  

وی تاکید کرد: بایستی به موضوع ارزش افزوده موقوفات و افزایش بهره‌وری آنها توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/88031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول