اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کلاف سردرگم ارزش افزوده‌ها/ اشتغال روستایی چه می‌شود؟

استاندار تهران می‌گوید دولت از محل مالیات ارزش افزوده، به ازای هر نفر یک‌میلیون تومان به مناطق روستایی اختصاص داده و ۱۰ درصد این اعتبار باید به اشتغال روستایی اختصاص یابد، اما مشاهدات و مصاحبه‌های خبرنگار فارس بیانگر این است که دهیاران و بخشداران در کلاف سردرگم محل هزینه کرد اعتبارات ارزش افزوده گیر افتاده‌اند.

کلاف سردرگم ارزش افزوده‌ها/ اشتغال روستایی چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ علی یعقوبی اعظم: مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان مالیات غیرمستقیم یکی از مهم‌ترین منابع کسب درآمد دولت محسوب می‌شود و هر شهر و روستایی در کشور و حتی مناطق عشایری از منابع حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده بر اساس شاخص جمعیت اعتبار مشخصی دریافت می‌کنند.

هر نفر یک‌میلیون تومان ارزش‌افزوده دریافت می‌کند

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران شامگاه سه‌شنبه هشتم مردادماه سال جاری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران که در شهرستان قرچک برگزار شد، گفت: دولت به ازای هر نفر، ۸۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومان به مناطق روستایی اختصاص داده که با نظارت فرمانداری‌ها برای عمران و آبادانی این مناطق هزینه می‌شود.

بخشدار قلعه‌نو: میزان اعتبارات ارزش افزوده بخش قلعه‌نو برای مردم شفاف است

چند روز پیش بود که بخشدار قلعه‌نو در حرکتی مثبت اقدام به انتشار ریزجزئیات دریافتی دهیاری‌های بخش قلعه‌نو از محل مالیات ارزش افزوده دولت کرد و با تاکید بر لزوم شفافیت، گفت: هیچ چیز را پنهان نمی‌کنیم و شفاف هستیم.

مسوولان، مردم را محرم خود بدانند و به سمت شفافیت مالی پیش بروند

شایسته است بخشداران و فرمانداران دیگر نیز به سمت شفافیت مالی پیش بروند و مردم را محرم خود بدانند، اینکه چه مقدار از مالیات ارزش افزوده به جیب مردم برمی‌گردد و دانستن این‌که این اعتبارات توسط چه کسانی برای چه مواردی هزینه می‌شود می‌بایست جزو اولویت‌های اول مسوولان باشد.

همان‌طور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، روستاهای بخش قلعه شهرستان ری بر اساس شاخص جمعیت‌شان اعتبار دریافت کرده‌اند و با توجه به اینکه اعتبارات اختصاص‌یافته اعتبارات اندکی نبوده و رقم قابل‌توجهی را شامل می‌شوند همواره این سؤال را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند که این اعتبارات در چه مواردی هزینه شده است؟

علی سعادتمند دهیار روستای ده خیر که در سال ۹۶ اعتبار ارزش افزوده حدود ۴ میلیارد تومان و در سال ۹۷ حدود ۲ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: سال گذشته طی نامه‌ای که از سازمان بازرسی دریافت کردیم تاکید بر این بود که می‌بایست بیش از ۸۰ درصد اعتبار ارزش افزوده ها در بخش عمرانی صرف شود و ما نیز در سال‌های گذشته چنین کرده ایم، همچنین روستای ما از سال ۹۲ حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار ارزش افزوده دریافت کرده که نزدیک به ۷۵ درصد این اعتبار در بخش عمرانی هزینه شده است.

استاندار تهران در اوایل مردادماه: ۱۰ درصد از اعتبارات مالیات ارزش‌افزوده روستایی باید به اشتغال اختصاص یابد

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در ادامه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران که در اوایل مردادماه سال جاری در قرچک برگزار شد، بیان کرد: ۱۰ درصد از اعتبارات مالیات ارزش‌افزوده روستایی باید به اشتغال اختصاص یابد.

همچنین معصومه پرندوار مدیرکل امور روستایی و عشایری استاندار تهران در نهم شهریورماه سال جاری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبر خوش برای روستائیان استان تهران این است که روستائیان در روستاهای خود بمانند که قرار است ۱۰ درصد از محل ارزش‌افزوده در حوزه اشتغال در روستاها هزینه شود.

دهیار روستا ده خیر: نامه هزینه کرد اعتبارات ارزش افزوده حدود یک ماه پیش به ما ابلاغ شده و کارگروهی نیز تشکیل نشده است

باید کارگروه منظمی در سطح بخش تشکیل و مصوبه ای جامع نوشته شود تا مبنای هزینه کرد ارزش افزوده و متولی آن مشخص شود

علی سعادتمند دهیار روستای ده خیر در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه حدود یک ماه پیش نامه ای از سوی بخشداری قلعه نو به ما ابلاغ شده و در آن تاکید شده است که ۱۰ درصد از اعتبارات ارزش افزوده به اشتغال روستایی و کارآفرینی تخصیص پیدا کند، عنوان کرد: در حال حاضر هیچ کارگروهی در رابطه با این موضوع تشکیل نشده و باید کارگروه منظمی در سطح بخش تشکیل و مصوبه ای جامع نوشته شود تا مبنای هزینه کرد ارزش افزوده و متولی آن مشخص شود که اگر در آینده سازمان بازرسی کشور به این موضوع ورود کرد مشکلی در این رابطه نداشته باشیم.

دهیار سابق گل تپه کبیر: زیرساخت اشتغال‌زایی در روستا فراهم شده است

حمزه موج باف‌ها دهیار سابق روستای گل تپه کبیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در حال حاضر دهیار این روستا نیستم و اطلاعاتی نیز همراه ندارم که بخواهم ارائه دهم، تصریح کرد: زیرساخت اشتغال‌زایی در روستا فراهم شده، اما برای سرمایه گذاری می بایست بخش خصوصی وارد عمل شود.

دهیار عشق آباد: در حوزه اشتغال هزینه کرد نداشتیم

قاسم پازوکی دهیار روستای عشق آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در سال‌های گذشته عمده هزینه ها صرف پروژه‌های عمرانی، سالن ورزشی آسفالت و دیگر موارد شده است، افزود: در حوزه اشتغال هزینه کرد نداشتیم و ۷۰ الی ۸۰ درصد اعتبارات را به پروژه‌های عمرانی اختصاص دادیم.

دهیار نجم آباد: ۱۰ درصد برای اشتغال‌زایی کافی نیست

مهدی قشقایی دهیار روستای نجم آباد در گفت‌وگو با خبرنگار اظهار کرد: اعتبار ارزش افزوده که به روستای ما تعلق می گیرد مبلغ قابل توجهی نیست که حالا بخواهیم ۱۰ درصد از آن را به اشتغال‌زایی اختصاص دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه قیمت اجناس و مواد اولیه در سال جاری به شدت افزایش داشته است، افزود: جلسات متعددی در رابطه با رونق تولید و اشتغالزایی برگزار شده اما به نتیجه نمی رسند؛ در حال حاضر طرح هادی روستا یکی از مشکلاتی است که ما داریم و جلوی توسعه روستا را گرفته و امکان اینکه ما بخواهیم مثلا مجموعه ورزشی در حاشیه روستا ایجاد کنیم نداریم، چرا که آن زمین در طرح هادی روستا نیست.

دهیار قمی آباد: همه چیز برای مردم شفاف است؛ اشتغال‌زایی اولویت اول ماست

جاوید محمودی دهیار قمی آباد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: من در هرجا مشغول خدمت رسانی بودم، اولویت اولم اشتغالزایی بوده، در روستای قمی آباد نیز سه تا طرح اشتغال‌زایی در دستور کار داریم و در حال حاضر دو طرح در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در حاضر برای ۱۲۰ خانوار روستا کارآفرینی شکل گرفته است، ادامه داد: در روستای ما اشتغال‌زایی جزو اولویت هاست و موضوع آسفالت و عمرانی و... در اولویت‌های بعدی قرار دارد چرا که اشتغال اهمیت دارد و اگر اشتغال مردم روستا حل شود مابقی مسائل را نیز مرتفع کرد.

سردرگمی مسؤولان در نحوه مصرف اعتبارات ارزش افزوده اشتغال روستایی

بخشدار قلعه‌نو که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، زمان ارسال نامه اختصاص ۱۰ درصد ارزش‌افزوده به اشتغال روستایی به دهیاری‌های تابعه را ۲ الی ۳ ماه پیش عنوان می‌کند و با اشاره به مشکلات موجود در محل هزینه کرد ۱۰ درصد ارزش‌افزوده، بیان می‌کند: تکلیف ما مشخص نیست که باید با این  ۱۰ درصد چه کنیم! آیا باید اقدام به تأسیس ابنیه کنیم یا صندوق حمایتی برای اعطای وام، تسهیلات، خرید تجهیزات برای کارگاه‌ها و... تشکیل بدهیم؟!(اینجا بخوانید)

تکلیف ما مشخص نیست که باید با این  ۱۰ درصد چه کنیم!

با اینکه علیرضا صادقی بخشدار قلعه‌نو از اقدامات مثبت دهیاران بخش در توسعه و افزایش اشتغال می‌گوید اما در میان سخنانش همچنان یک سردرگمی نهفته است و همانگونه که دهیاران بخش از نگرانی‌هایشان در رابطه با سازمان بازرسی می‌گویند، بخشدار نیز تکلیف این ۱۰ درصد را نامعلوم عنوان می‌کند.

برداشت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای طرح‌های اشتغال روستایی

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه شصت و ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری برای برداشت ۱.۵ میلیارد دلاری (حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان) از منابع صندوق توسعه ملی برای استفاده در طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری گفت: هدف ایشان از موافقت با این برداشت اشتغال‌زایی در روستاها و ماندگاری مردم در مناطق روستایی بود تا به دنبال آن شاهد کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها، کاهش حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها و بازگشت روستاییان از حاشیه شهرها به روستاها و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی باشیم.

۱۸۰ هزار میلیارد تومان را فعلا نگه دارید؛ ابتدا تکلیف ۱۰ درصد ارزش افزوده را مشخص کنید

پیش بینی دولت از درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان است و باید ۱۰ درصد این مقدار(حدود ۴ هزار میلیارد تومان) برای اشتغال روستایی در کشور هزینه شود و این در حالی است که هنوز مسؤولان برای آن ۱۰ درصد برنامه‌ای ندارند، پس لازم است دولتمردان ابتدا معضل ۱۰ درصد ارزش افزوده اشتغال روستایی را حل کنند سپس به سراغ ۱۸۰ هزار میلیارد تومان صندوق توسعه ملی بروند، بدیهی است مشکل فعلی ما کمبود بودجه برای ایجاد و توسعه اشتغال روستایی نیست، مشکل ناآگاهی از نحوه ایجاد اشتغال صحیح و عدم آشنایی به قوانین ایجاد شغل در روستاها است، پس پیش از آن که به سراغ مصرف ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی برویم، ابتدا میبایست تکلیف این ۱۰ درصد را مشخص کنیم.

البته این کلاف سردرگم اشتغال روستایی نه‌تنها در بخش قلعه‌نو بلکه در دیگر بخش‌های استان تهران و دیگر استان‌ها نیز به چشم می‌خورد و لازمه این است مسؤولان بیش از پیش با برگزاری جلسات متعدد با جوانان و شناسایی و حمایت از نخبگان هر شهر و بخش به توسعه روستایی سرعت بدهند تا شاهد موفقیت‌های بیشتر و بهتر باشیم.

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول