اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

کوچک‌ترین سیاره «کوتوله» کشف شد

اخترشناسان به تازگی دریافتند، سنگی که تصور می‌شد چهارمین سیارک بزرگ منظومه شمسی است، در واقع کوچک‌ترین سیاره کوتوله این منظومه است.

کوچک‌ترین سیاره «کوتوله» کشف شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اسپیس، اخترشناسان به تازگی دریافتند، سنگی که تصور می‌شد چهارمین سیارک بزرگ منظومه شمسی است، در واقع کوچک‌ترین سیاره کوتوله است. 

سیاره کوتوله در تعریف اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی به سنگی گفته می‌شود که در مداری به دور خورشید می‌گردد، تمام مسیر (مدار) خود را از اجرام ریز و درشت دفع یا جذب نکرده و قمر یک سیاره نیست.

اخترشناسان تصاویر با وضوح بالا از «هایجیا»، چهارمین سنگ بزرگ در منظومه شمسی را ضبط کرده‌ و دریافته‌اند که این جرم آسمانی سیارک نیست، بلکه یک سیاره کوتوله است که نسبت به ابعاد آن، کوچک‌ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی است.

سیارک ها دارای اشکال مختلفی هستند، اما شکل گرد سیارات کوتوله نشان می‌دهد که آنها برای جبران وزن خود جرم کافی داشتند تا آن را به این شکل گرد بکشند.

به گفته کارشناسان نجوم، «هایجیا» قطری بیشتر از ۴۳۰ هزار کیلومتر دارد؛ برای مقایسه، «هایجیا» کمتر از یک پنجم عرض معروف‌ترین سیاره کوتوله یعنی پلوتو را دارد که قطر آن در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

ورنازا سرپرست تیم منجمان  در بیانیه‌ای از رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) گفت: قبل از اینکه بتوان Hygiea را به طور رسمی به وضعیت سیاره کوتوله ارتقا داد، اتحادیه بین المللی نجوم باید تمام مدارک را بررسی و سپس رأی می‌دهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول