اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

مقایسه آماری حجم ترافیک در الگوی قدیم و فعلی اتوبوسرانی، با میزان اشغال فضا در دو‌ الگو

مقایسه آماری حجم ترافیک در الگوی قدیم و فعلی اتوبوسرانی، با مقایسه میزان اشغال فضا در دو‌ الگو، نشان می‌دهد استفاده از اتوبوس در الگوی قبلی برای حمل و‌ نقل در مرکز شهر مزیت ترافیکی چندانی نسبت به استفاده از خودروی شخصی ایجاد نمی‌کرده است!

مقایسه آماری حجم ترافیک در الگوی قدیم و فعلی اتوبوسرانی، با میزان اشغال فضا در دو‌ الگو

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، حمید رضا حمیدی در یادداشتی با عنوان «مقایسه آماری حجم ترافیک در الگوی قدیم و فعلی اتوبوس رانی، با مقایسه میزان اشغال فضا در دو‌ الگو» آورده است:

مدتی است که الگوی جدید اتوبوسرانی در حال اجراست، صحبت‌ها و نظرات متعددی از سوی افراد مختلف بیان می شود، اما تاکنون هیچ بحث علمی- آماری ارائه نشده است.

لذا اینجانب در قالب این یادداشت مختصر با استفاده از آمار و اطلاعات موجود تحلیل مختصری با مقایسه دو الگو جدید و قدیم اتوبوسرانی ارائه می‌کنم.

بر اساس آخرین آمار دریافتی در خط ویژه مرکز شهر، روزانه ۱۴ هزار نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند، این تعداد مسافر فقط با ۱۰ دستگاه اتوبوس پوشش داده می‌شود.

هر اتوبوس در طول روز به طور متوسط ۳۳ بار در خط ویژه تردد می‌کند، با ضرب تعداد تردد هر اتوبوس بر ۱۰ دستگاه اتوبوس فعال در خط ویژه، عدد ۳۳۰ بدست می‌آید. 

میزان فضای مورد‌ نیاز برای ۳۳۰ اتوبوس در حال حرکت با رعایت فاصله مناسب طولی و عرضی، حدود ۴۰ هزار متر مربع است.

در الگوی قبلی اتوبوسرانی با توجه به تعداد اتوبوس‌های وارد شده از شرق به هسته مرکزی شهر و تعداد دفعات تردد هر یک از این اتوبوس‌ها به عدد یک هزار و ۳۵۰ می‌رسیم، این عدد یعنی اشغال ۱۶۴ هزار مترمربع فضای مرکز شهر برای تردد اتوبوس، که معادل ۴ برابر میزان الگوی جدید است.   حال اگر به جای اتوبوس در خط ویژه خودروی شخصی تردد کند، بر اساس متوسط سرنشین هر خودروی شخصی در زنجان برای جابه‌جایی ۱۴ هزار نفر به ۷ هزار اتومبیل نیاز است، میزان فضای مورد نیاز برای تردد ۷ هزار اتومبیل ۲۱۰ هزار مترمربع است که بیش از پنج برابر فضای مورد اشغال در الگوی جدید اتوبوسرانی است.

اما نکته جالب ماجرا از مقایسه دو حالت استفاده از خودرو شخصی و الگوی قبلی اتوبوسرانی حاصل می‌شود. مقایسه این دو حالت « عدد ۱۶۴ هزار متر مربع در مقابل ۲۱۰ هزار مترمربع» نشان می‌دهد استفاده از اتوبوس در الگوی قبلی برای حمل و‌ نقل در مرکز شهر مزیت ترافیکی چندانی نسبت به استفاده از خودروی شخصی ایجاد نمی‌کرده است!

انتهای پیام/۷۳۰۰۴/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول