اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

بیمه در صدر شکایات کارگران از کارفرمایان

رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: بیشترین شکایات در حوزه روابط کار مربوط به عدم واریز حق بیمه از سوی کارفرما است که کارگران در زمان بازنشستگی یا جمع‌آوری سوابق به آن پی می‌برند.

بیمه در صدر شکایات کارگران از کارفرمایان

محسن احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: بیشترین شکایات در حوزه روابط کار مربوط به عدم واریز حق بیمه از سوی کارفرما در طول سنوات گذشته است که کارگران در زمان بازنشستگی یا جمع‌آوری سوابق به آن پی می‌برند.

رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان ادامه داد: پس از آن عدم درج دقیق عناوین شغلی بیشترین شکایات را تشکیل می‌دهد به این معنا که عنوان شغل کارگر که در لیست بیمه وارد شده با شغل فرد تطابق نداشته و به عنوان مثال کارفرما تمام کارگران را «کارگر ساده» معرفی کرده که در چنین شرایطی کارگر نمی‌تواند از مزایای سختی کار برای بازنشستگی پیش از موعد استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: موارد بیمه‌ای مانند آن چه که گفته شد محل بیشتر اختلافات کارگران و کارفرمایان و ناشی از عدم آگاهی از مقررات یا سوءاستفاده کارفرما است که پس از اثبات ادعای کارگر رأُی صادر و مزایای لازمه برای وی از طریق سیستم بیمه و سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر آرای صادره در راستای منافع کارگر است

احمدی با بیان این که در بیشتر این پرونده‌ها رأی صادره در راستای منافع کارگر است، افزود: در 90 درصد شکایات با بازرسی، تحقیق و ارجاع به کارشناس رسمی دادگستری حق به حق‌دار می‌رسد البته مواردی در نیز کارگر نمی‌تواند ادعای خودش را ثابت کند یا به دلیل گذشت زمان و نقص مدارک امکان پیگیری وجود ندارد.

حق عیدی معادل دو ماه پایه حقوق است

رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان یادآور شد: پس از موضوعات بیمه‌ای، عدم پرداخت حقوق و مزایا همانند حق عیدی که برابر با دو ماه پایه حقوق کارگر است از دیگر تخلفات کارفرمایان است که با رقم پایین‌تر و یا معادل یک ماه پرداخت می‌شود، حق سنوات خدمت و مزایای پایان کار نیز باید معادل یک ماه حقوق به عنوان حق سابقه در نظر گرفته شود اما مشاهده‌شده که در مواردی کارفرمایان به‌درستی این مزایا را محاسبه نمی‌کنند.

کاهش 10 درصدی ورودی پرونده به هیأت حل اختلافات کار

وی با اشاره به این عدم پرداخت اصل حقوق، مزایای اضافه‌کاری، حق بن، مسکن و اولاد نیز از دیگر شکایات کارگران هستند که فراوانی کمتری دارند، تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال 98 تعداد 15 هزار و 261 فقره پرونده در استان به هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف فرستاده شد که این آمار در مدت مشابه در سال گذشته 17 هزار و 93 مورد بود و نشان از کاهش 10 درصدی شکایات در طول یک سال دارد.

احمدی یادآور شد: رسیدگی به یک پرونده در این سازمان مانند هر مرجع قضایی شامل دو مرحله بدوی و تجدید نظر است، در مرحله بدوی دو طرف دعوت، جلسه رسیدگی برگزار و پرونده برای تحقیق و بررسی و صدور رأی ارسال می‌شود، حال اگر یکی از طرفین به رأی صادره اعتراض کند پرونده به مرحله تجدید نظر خواهد رفت و رأی هیأت حل اختلاف قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود.

10 درصد از پرونده‌های استان به دیوان عدالت اداری می‌رود

رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان گفت: البته دو طرف این حق را دارند که درباره نوع و نحوه رسیدگی هیأت حل اختلاف به دیوان عدالت اداری شکایت کنند که به معنای شکایت از دولت خواهد بود و حدود 10 درصد از مجموع پرونده‌های استان به دیوان عدالت اداری می‌رود.

وی ضمن اشاره به مراحل رسیدگی به شکایت در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: میانگین مدت زمان رسیدگی به یک پرونده در شهرستان‌های مختلف متفاوت و بسته به حجم شکایات بین 10 روز تا 3 ماه متغیر است.


سامانه جامع کار، راهنمای کارگران و کارفرمایان

رئیس اداره روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تصریح کرد: در سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir قریب به 30 زیرسامانه پیش‌بینی شده که موارد مذکور تنها بخشی از آن‌ هستند، محتواهای آموزشی کارگران و کارفرمایان در قالب‌های متنی و چندرسانه‌ای از دیگر قابلیت‌هایی است که به زودی در این سامانه بارگذاری خواهد شد.احمدی عنوان کرد: سامانه جامع روابط کار راه‌اندازی شده و کارگران و کارفرمایان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان خدمات دولت و احراز هویت، از اطلاعات آموزشی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی استفاده کنند، ثبت قرارداد کار و درخواست دادرسی الکترونیکی نیز در این سامانه پیش‌بینی شده و نیازی به حضور فیزیکی کارگر در محل اداره نیست.

وی تأکید کرد: استفاده از امکانات این سامانه هزینه‌ای ندارد و تنها در زمان مراجعه به دفاتر پیشخوان برای ثبت‌نام کارگران و کارفرمایان به ترتیب مبالغ 5 هزار و 6 هزار تومان دریافت می‌شود تا نام کاربری و گذرواژه به آنان اختصاص یابد.

انتهای پیام/63113/ج30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول