اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز+تصاویر

رئیس قوه قضائیه به صورت سرزده از بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان بازدید کرد.

بازدید سرزده آیت‌الله رئیسی از بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان در تبریز+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله سید ابراهیمی رئیسی رئیس قوه قضائیه ظهر امروز با حضور در بازار تاریخی تبریز، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف بزرگترین بازار سرپوشیده تاریخی جهان، پای صحبت‌های بازاریان نشست.

در این بازدید سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی وی را همراهی می‌کرد.

مجموعه تاریخی بازار بزرگ تبریز که به‌عنوان نخستین بازار جهان در سال 2010 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در شهر تبریز، مرکز استان آذربایجان‌شرقی و در شمال‌غربی ایران واقع است.

در معماری و بافت سنتی شهرهای ایران، مجموعه بازار شامل راه‌های ارتباطی، چهار سوق‌ها، کاروانسراها، تیمچه‌ها، راسته‌ها و... است که استخوان‌بندی اصلی بافت شهر را تشکیل می‌دهند.

مجموعه بازار تاریخی تبریز شامل زیر مجموعه‌های مختلف تجاری، مذهبی، بهداشتی و سکونت برای تجار دیگر شهرها در خود بازار و خانه‌های تاجران مقیم در اطراف بازار بوده است. در چنین مجموعه‌ای چگونگی ارتباط عناصر با یکدیگر حائز اهمیت است. این مجموعه نمونه کاملی از نظام سنتی تجاری و فرهنگی در ایران است.

بازار تاریخ تبریز با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است. شامل یک مجموعه راسته‌های به هم پیوسته، مسقف و آجری با دارا بودن بیش از 160 عنصر مختلف از جمله حدود 5 هزار و 500 باب حجره، مغازه و فروشگاه، 40 گونه شغل، 35 باب سرا، 25 باب تیمچه، 27 باب مسجد، 20 باب راسته و بازار، 21 دالان، 9 باب مدرسه دینی، دو چهار سوق، سه مقبره، دو بازار، هشت بازارچه، دو کتابخانه، پنج حمام و یک یخچال می‌باشد که همچنان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز است.

پیشتر به جهت قرار گرفتن شهر تبریز در راه جاده ابریشم و گذر کاروان‌های آسیایی، آفریقایی و اروپایی، این شهر از رونق خوبی برخوردار بوده است.

این بازار در قرن سیزدهم میلادی و زمانی که شهر به عنوان پایتخت پادشاهی صفوی انتخاب شد، رونق و شهرت بسیاری داشت. در قرن شانزدهم این شهر عنوان پایتختی را از دست داد اما تا اواخر قرن هجدهم میلادی و تا زمان گسترش قدرت عثمانی همچنان قطب مهم تجاری باقی ماند. ا

ین بازار حدود سه سده پیش و بعد از وقوع زمین لرزه تبریز توسط حاکم وقت بازسازی شده است. بسیاری از جهانگردانی که از سده چهارم هجری تا دوره قاجار از این بازار بازدید کرده‌اند، از جمله مارکوپولو، ابن بطوطه، حمدالله مستوفی، شاردن و... درباره آن اطلاعاتی ارائه داده‌اند.

مجموعه بازار تبریز بخش عمده‌ای از تبریز قدیم و بخش موثری از تبریز کنونی را در بر می‌گیرد و شامل هسته اصلی بازار، امتداد بازار حرمخانه، مسجد کبود و بازارچه سرخاب است.

در روزگار کهن دروازه‌های اصلی شهر و مبادی ورود و خروج کالاهای شهر در محدوده بازار قرار گرفته بود. امروزه هنوز یادی به‌جای مانده از چهار دروازه، دروازه سرخاب، دروازه باغمیشه، دروازه خیابان و دروازه نوبر در آستانه بازار است.


 

انتهای پیام/60002/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول