اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

طرح «استفاده از منابع آبی قرقیزستان» بزرگترین دستاورد «تورتکن اوسوب علی‌اف»

رئیس انجمن اجتماعی قرقیزستان گفت: «تورتکون اوسوب علی‌اف» تا پایان زندگی خود به دنبال آموزش مهندسان، کشاورزان، صنعت‌گران و اقتصاددانان قرقیزی بود.

طرح «استفاده از منابع آبی قرقیزستان» بزرگترین دستاورد «تورتکن اوسوب علی‌اف»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، به مناسبت صدمین سالگرد «تورتکن اوسوب علی‌اف» سیاستمدار مشهور قرقیزستان دولت این کشور برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در نظر گرفته است.

همچنین مؤسسه‌های دولتی و اجتماعی ابتکاراتی برای گذاشتن نام وی بر خیابان‌های مرکزی شهرهای بزرگ برای گرامیداشت این سیاستمدار در فرایند توسعه این کشور مطرح می‌کنند.

اوسوب علی‌اف در تاریخ ششم نوامبر سال 1919 در روستای «کاچکار» استان «نارین» قرقیزستان متولد شد.

وی فارغ التحصیل دانشگاه دولتی بیشکک و دانشگاه دولتی «مسکو» است.

در دوران حکومت شوروی اوسوب عالی‌اف سمت‌های کلیدی در آسیای مرکزی و قرقیزستان داشت و در سال 1961 وی به عنوان دبیر اول شورای عالی جمهوری شوروی قرقیزستان انتخاب شد.

در دوران مدیریت وی در قرقیزستان کارخانه‌های صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی و دیگر زیرساخت‌های کلیدی ساخته شد.

پش از فروپاشی شوروی و تا سال 2005 علی‌اف نماینده پارلمان این کشور بود.

وی در تاریخ هفتم سپتامبر سال 2015 درگذشت.

«حسن اوسوب علی‌اف» رئیس انجمن اجتماعی «تورتکن اوسوب علی‌اف» و فرزند این سیاستمدار قرقیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: وی شخصیتی عالی داشت و به عنوان سیاستمداری که منافع کشور را بالاتر از منافع شخصی می‌دانست، از وی یاد می‌شود.

رئیس انجمن مذکور تصریح کرد: وی تا پایان زندگی خود به دنبال آموزش مهندسان، کشاورزان، صنعت‌گران و اقتصاددانان بود.

وی با اشاره به توجه زیاد اوسوب علی‌اف به منابع آبی قرقیزستان خاطر نشان کرد: تصویب قانون «استفاده از منابع آبی جمهوری قرقیزستان» پس از فروپاشی شوروی بزرگترین دستاورد وی می‌باشد.

اوسوب علی‌اف گفت: پس از تصویب قانون مذکور مشکلات مربوط به تقسیم آب در آسیای مرکزی حل شد و قرار شد که قرقیزستان و تاجیکستان به قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان برای نیازهای کشاورزان بدون محدودیت آب داده و 3 کشور مذکور هزینه‌های نگهداری آب در مخزن‌های قرقیز و تاجیک در فصل زمستان را پوشش دهند.

وی ادامه داد: در قالب این قانون قرار شد که کشورهای منطقه تعداد نیروگاه‌های حرارتی را کاهش دهند.

اوسوب علی‌اف اظهار داشت: شوروی توجه لازم به اجرای پروژه‌های مهم در زمینه توسعه صنعت را نداشت و برنامه‌های ساخت کارخانه‌ها و نیروگاه‌های برق- آبی جدی گرفته نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: اوسوب علی‌‌اف همچنین خواستار کاهش سرمایه گذاری در شهر «بیشکک» و افزایش سرمایه گذاری در دیگر استان‌های قرقیزستان بود تا تمام مناطق توسعه یابند.

اوسوب علی‌اف خاطر نشان کرد: به نظر من در دوران مدیریت وی قرقیزستان به دستاوردهای قابل توجهی در بخش اقتصاد، فرهنگ و هنر دست یافت.

رئیس انجمن اجتماعی مذکور گفت: پس از فروپاشی شوروی وی در صحنه سیاست قرقیزستان حضور داشت و در اصلاحات اساسی از جمله تشکیل سیستم جدید سیاسی با هدف تأمین منافع ملی شرکت می‌کرد.

وی تصریح کرد: باید گفت که اوسوب علی‌اف مخالف گذاشتن نام وی بر خیابان‌ها، پارک‌ها و دیگر مؤسسه‌ها بود و انجمن اجتماع «تورتکن اوسوب علی‌اف» خواستار رعایت خواسته این سیاستمدار قرقیز می‌باشد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول