اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

یک کارگر ۶۰ درصد از ساعت بیداری خود را در محل کارش می‌گذراند

مدرس ایمنی استان مرکزی می‌گوید: یک کارگر معمولی به طور متوسط ۶۰ درصد از ساعت بیداری خود را در محل کارش می‌گذراند.

یک کارگر ۶۰ درصد از ساعت بیداری خود را در محل کارش می‌گذراند

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در حال حاضر متاسفانه در بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌های فعال بحث بهداشت روانی کارگران به خوبی رعایت نمی‌شود و کارگران در حین کار یا بعد از بازنشستگی دچار اختلالات روانی می‌شوند که این مسئله بر خانواده آنها و در نهایت بر جامعه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

کارشناسان عدم آشفتگی در ذهن و روح و روان فرد را معادل با بهداشت روانی دانستند، اما بهداشت روانی تعریفی بیش از این دارد؛ در واقع بهداشت روانی، سلامتی روانی و اجتماعی فرد مطابق با فرهنگ محیط و جامعه است.
 با توجه به وجود استرس و استرین‌های مختلفی که سبب تحلیل و به خطر افتادن بهداشت روانی فرد در محیط کار می‌شوند و با توجه به زمان زیادی که کارگر در محیط کار می‌گذارد؛ توجه ویژه به مسئله بهداشت روانی بسیار مهم است.

یک کارگر معمولی ۶۰ درصد از ساعت بیداری خود را در محل کارش می‌گذراند

  مدرس ایمنی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: یک کارگر معمولی به طور متوسط ۶۰ درصد از ساعت بیداری خود را در محل کارش می‌گذراند، فاکتورهای استرس در محیط کار شامل تهدید، اذیت و آزار، فشار جمعیت، شرایط بدکاری، ناسازگاری بین افراد، خشونت، تبعیض،  ترس از اخراج کار، خیلی کم کار، خیلی زیاد و سهیم نبودن در تصمیم گیری‌ها است.

مجتبی شمس می‌افزاید: فاکتورهای روانی اجتماعی به پنج گروه محیط فیزیکی کار، ماهیت خود شغل، زمان‌کار، نقش کارگران و تکنولوژی و صنایع جدید تقسیم می‌شوند که ممکن است این شرکت به تنهایی یا در مجموع اثرات ویژه روی فرد داشته باشند و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر اختلالات حافظه، پرخاشگری اضطراب و اختلال در خواب باشد و ممکن است مشکلات رفتاری در هنگام کار نظیر کار ضعیف، کارگریزی، اعتیاد به الکل و دارو و غیره رخ دهد.

وی تصریح می‌کند: هم چنین مشکلاتی دیگری از قبیل بیماری‌های مزمن جسمی مثل فشار خون بالا، بیماری‌های جسمی ـ روانی و حوادث در محیط کار نیز امکان رخ دادن دارند که در نهایت ممکن  فرد مجبور شود در بیمارستان‌های روانپزشکی بستری شود.

 استرس به عنوان یک عامل اصلی مطرح است

  مدرس ایمنی استان مرکزی با بیان اینکه در این حالات باید توجه شود که استرس به عنوان یک عامل اصلی مطرح است اما عوامل مهم دیگر نظیر ژنتیک، شخصیت فرد و سیستم‌های حمایتی از اشخاص نیز قابل تأمل است، ادامه می‌دهد: مطالعات نشانگر این مطلب است که بذر بیماری که توسط تکنولوژی‌های جدید پاشیده شده در حال جوانه زدن است، مطالعاتی که بر روی شیفت‌های کاری انجام شده بیانگر این مسئله است که شیفت‌های کاری مختلف سبب به وجود آمدن اختلالاتی در خواب و خواب آلودگی فرد در حین کار  و سبب هجوم خستگی به دلیل نبود استراحت می‌شود.

شمس می‌گوید: هراس از خطرات کار در شب ممکن است سبب ایجاد بیماری‌های توهم در فرد به شود و در نهایت منجر به وخامت حال فرد چه از نظر جسمی و چه از نظر سلامت روانی شود، این در حالی است که امروز  اطلاعات بسیار کمی از میزان توقف تولیدات در نتیجه استرس‌های روانی کارگران وجود دارد که این مسئله برای محیط‌هایی که بیماری روانی به صورت فراگیر در میاد و یا در محیط‌هایی که مرگ و میر انواع معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها در اثر تماس با مواد شیمیایی رخ می‌دهد، مصداق دارد و این مسائل سبب به وجود آمدن اضطراب شدید در کارگران و تردید آنها برای بازگشت کار خواهد شد.

وجود محدودیت‌ها برای اجرای برنامه‌های بهداشت روانی

وی خاطرنشان می‌کند: امروزه جامعه با محدودیت‌های فراوانی برای اجرای برنامه‌های بهداشت روانی روبرو است، بهداشت شغلی معمولاً به عنوان بخش جداگانه در برنامه‌های آموزشی سطوح مختلف در نظر گرفته نمی‌شود و مدیریت استرس یا شناسایی و گزارش مشکلات روانی اجتماعی و سرویس‌های بهداشتی همواره آخرین مسائلی است که در موسسات و کارگاه‌ها به آن اهمیت داده می‌شود.

کارشناس ایمنی استان مرکزی با اشاره به برنامه‌های کاربردی پیشنهادی برای دستیابی به بهداشت روانی شغلی می‌گوید: کاهش میزان شیوع مشکلات روانی و شغلی در صنعت، شناسایی عوامل اصلی تشدید کننده مشکلات روانی در محیط‌های کاری، تدوین پیشنهاداتی برای دستیابی به درمان و پیشگیری، ارجاع مشکلات روانی به متخصصینی که در زمان نیاز در دسترس باشد، از جمله راهکارهای موثر در این راستا به شمار می‌رود.

شمس بیان می‌کند: تحقیقات باید به وسیله کارشناسان موجود در محیط کار از جمله خود کارکنان و تیم‌های بهداشتی محیط کار صورت گیرد، همچنین مطالعات مشترکی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بهداشت سلامت روانی انجام شود.

 انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول