اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

تنوع مدارس معضل نیست

استاد دانشگاه گفت: معضل کشور ما تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه، تدبیر خاص دیده نشده است.

تنوع مدارس معضل نیست

 به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی اصغر کاکو جویباری استاد دانشگاه در برنامه پرسشگر با بیان اینکه قانون حذف تنوع مدارس، عنوانی مبهم از معضل جداسازی‌های آموزشی متعدد است، اظهار کرد: چرا مدارس استثنایی در این قانون استثنا شده اما مدارس تیزهوشان نشده است؟ تاریخ اجرای قانون تا شهریور99 یعنی سال آینده تعیین شده، مگر می شود طی یکسال کل مدارس را اینگونه طبق مصوبه حذف کرد؟

وی افزود: نوعی تصمیم شتاب زده از سوی مجلس اتخاذ شده است. یک بدفهمی از صورت مسأله رخ داده است. معضل کشور ما تنوع مدارس نیست، بلکه برای افراد بر اساس نیازهای آموزشی ویژه تدبیر ویژه دیده نشده است.

*  این مصوبه مبهم است

این استاد دانشگاه با اشاره به این نیازهای ویژه آموزشی، گفت: این نیازها در این مصوبه نادیده گرفته شده است؛ مدارس شاهد، تیزهوشان، مدارس اتباع، مدارس ماندگار، مدارس عشایری، شبانه‌روزی و... را مگر می‌شود جمع کرد، آن هم تا شهریور 99؟

مدارس سمپاد را نمی‌توان حذف کرد، اما با این شکلی که اداره می‌شود هم مشکلاتی ایجاد کرده است

وی اضافه کرد: معتقدم این مصوبه مبهم است؛ باید طرحی برای ارتقای کیفیت مدارس خاص دولتی داشته باشیم.

کاکو جویباری با تصریح اینکه این مصوبه شفاف نیست، بیان کرد: مدارس سمپاد را نمی‌توان حذف کرد، اما با این شکلی که دارد اداره می‌شود مشکلاتی ایجاد کرده است؛ سمپاد در روش جذب، بحران هایی دارد و دانش آموز در سطح وسیع جذب می کند و ذهن مردم را برای اثبات تیزهوش بودن تحریک می کند. دانش آموز ترغیب میشود ثابت کند تیزهوش است در حالی که لازم نیست.

* سرریز شدن دانش‌آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی 

وی ادامه داد: این مصوبه باعث سرریزشدن دانش آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی می شود و ان‌شاء‌الله این طرح به علت مشکلات از شورای نگهبان عودت داده می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پیشنهادم این است که طرح ارتقای مدارس دولتی را بنویسند. مدارس دولتی ما کانون ستم اجتماعی هستند. دانش آموزان این مدارس احساس تبعیض می‌کنند که در آینده زمینه ساز آسیب اجتماعی می‌شود.

مدارس دولتی ما کانون ستم اجتماعی هستند

وی افزود: این مدارس متنوع و خاصی که ایجاد شده اند در کاهش کیفیت مدارس دولتی موثر بوده‌اند اما این مصوبه با این سبک و سیاق دارای ایراد است.

به گزارش فارس، در تاریخ 21 مهر 98، مجلس مصوب کرد که وزارت آموزش و پرورش مدارس را منحصراً به دو صورت دولتی و غیردولتی اداره کند و  به‌جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد، ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی تناسب فاصله محل سکونت با مدرسه باشد و تأسیس هر نوع مدارس خاص، صرفاً با مجوز انجام شود.

به‌موجب اجرای این مصوبه تمامی مدارس هیأت‌امنایی، شاهد، ایثارگران، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، آموزش از راه دور، اقلیت‌های مذهبی، شبانه‌روزی، عشایری و تطبیقی باید حذف شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول