اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

«۲۰۱۸» را خاطره نکنید/ گردشگری در اوج بماند

همدان و روزهای پرجنب و جوش گردشگری ۲۰۱۸ به یک سالگی خود رسید، روزهایی که نباید به فراموشی سپرده شود یا در همان ایام باقی بماند، رونق گردشگری مطالبه همدان تاریخی است برای این سال‌ و سال‌های سال.

«۲۰۱۸» را خاطره نکنید/ گردشگری در اوج بماند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، «۲۰۱۸» نمادی که برای همدانی‌ها فراموش‌نشدنی است، سالی که همدان عنوان پایتختی گردشگری آسیا را به خود اختصاص داد و چشم نه تنها کهن‌ترین قاره بلکه جهان به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بود.

از طرف دیگر چهلمین نشست سالانه اجلاس جهانی گردشگری (UNWTO) پاییز سال گذشته (۲۰۱۸) در همدان برگزار شد و حالا در سالگرد این رویدادهای گردشگری بین‌المللی قرار داریم، رویدادهایی که قبل، حین و بعد از برگزاری همگان بر آن بودند که می‌توانند همدان را به جایگاه اصلی خود در گردشگری برساند، موضوعی که مغفول مانده بود.

سال ۲۰۱۸ قرار بود نقطه عطفی در تاریخ همدان باشد و گردشگری همدان را به اوج برساند حالا که در یک سالگی این رویدادها قرار داریم، تغییر و تحولات ناشی از چنین رویدادهایی باید در همدان دیده شود.

همدان در حال حاضر از برخی از زیرساخت‌های گردشگری برخوردار است اما این زیرساخت‌ها برای رونق همدان، شهری که اکنون جایگاه خاصی در گردشگری جهان دارد، کافی نیست.

گردشگری همدان چهارفصل است و دارای آب و هوای خنک و مطبوع، پس باید در هر فصلی از سال میزبان گردشگران خاص آن زمان باشیم اما دریغ از توجه به این موضوع.

گردشگری همدان در سال ۲۰۱۸ باید تا همیشه تاریخ ماندگار شود که اگر چنین اتفاقی رخ ندهد همدان همه تجربیاتی که طی سال گذشته در تعامل با جهان کسب کرد را از دست خواهد داد.

برگزاری رویدادهای بین‌المللی اعتباری برای همدان کسب کرد که دیگر نباید نام همدان را ملی بلکه باید بین‌المللی دانست و به اثربخشی این رویدادها طی سال‌های پس از آن فکر کرد، بنابراین امسال و سال‌های بعد وظیفه مسوولان سنگین‌تر است، زیرا این دیار برای حفظ اعتلای نام خود در جهان نیازمند کار و تلاش مضاعفی در حوزه گردشگری است تا علاوه بر حفظ این جایگاه بتواند روزهای درخشانی را در پیش گرفته و صنعت گردشگری همدان رونق بیشتری بیابد.

رشد ورود گردشگر به همدان از رهگذر برگزاری رویدادهای بین‌المللی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه هر رویدادی آثاری را به دنبال دارد که بخشی در کوتاه‌مدت و بخشی در بلندمدت ظاهر می‌شود اظهار کرد: آثار رویدادهای ۲۰۱۸ نیز در تبلیغ استان موثر بوده و تکرار نام همدان و جاذبه‌های گردشگری در اذهان این مفهوم را دارد که همدان یک مقصد گردشگری است.

علی مالمیر برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی در همدان را موجب ورود تورهای مختلف گردشگری به آن دانست و بیان کرد: رشد کنونی ورود گردشگر داخلی و خارجی به همدان نیز بخشی متاثر از همین رویدادهاست.

وی یکی دیگر از اثرات برگزاری رویدادهای ۲۰۱۸ در همدان را توجه وزارت میراث فرهنگی به همدان و غرب کشور دانست و ادامه داد: سالیان سال بود گله‌مند بودیم چرا مسیر گردشگری خارجی همان مسیر کلاسیک «اصفهان، یزد، شیراز» است که ۲۰۱۸ بابی برای همدان بود که باز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی نیز تاکید کرد که امسال یکی از مهمترین اولویت‌های وزارتخانه توجه به گردشگری غرب کشور است افزود: متناسب با این موضوع کشورهای هدف مورد تعریف قرار گرفتند و متناسب با آن ما محتواهایی را تعریف می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نوع توجهی که تصمیم‌گیران در کشور و استان به حوزه گردشگری متاثر از همین رویدادها پیدا کردند و گفتمانی که در سطح عمومی اتفاق افتاده از دیگر دستاوردهای رویدادهای ۲۰۱۸ است زیرا خود به خود یک جامعه گردشگری زمانی می‌تواند صنعت خود را رشد دهد که مردم و جامعه محلی پذیرای این اتفاق باشند.

مالمیر با تاکید بر اینکه شناخت از حوزه گردشگری در بهتر بودن میزبانی اثرگذار بوده است افزود: سرمایه‌گذارانی احساس کردند در این صنعت امکان بازدهی بیشتر وجود دارد، بنابراین شاهد رشد قابل توجهی از حضور سرمایه‌گذاران و میزان موافقت‌نامه‌های اصولی صادره هستیم.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۴ موافقت‌نامه صادر کردیم و امسال طی ۶ ماهه ۴۴ موافقت‌نامه صادر شده که نشان از رشد در این زمینه است.

رویدادهای گردشگری استمرار داشته باشد

یکی از کارشناسان حوزه گردشگری همدان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و رویدادهای گردشگری از شاخص‌های مهم گردشگری در دنیاست و برگزاری رویدادهای ۲۰۱۸ نیز حتما تاثیرگذار بوده است.

علیرضا سلطانیان با بیان اینکه رویدادهای گردشگری باید استمرار و پایداری داشته باشد گفت: اگر این رویدادها ادامه‌دار باشد، تاثیرگذاری آن بیشتر است هرچند باید بازار هدف نیز شناسایی شده باشد.

وی با تاکید به اینکه باید برنامه‌ریزی برای ورود گردشگر متناسب با مسائل فرهنگی، سیاسی و بعد مسافت باشد افزود: باید اولویت‌های ورود گردشگر نیز مشخص باشد.

کارشناس حوزه گردشگری همدان در خصوص پایداری رونق گردشگری در همدان تصریح کرد: باید بتوان توسعه محصول گردشگری مدنظر قرار گیرد زیرا جاذبه هر منطقه گردشگری به خودی خود با همان محصولات گردشگری تا مدت محدودی جوابگو است.

وی با بیان اینکه همدان به خاطر ظرفیت‌ها و شخصیت‌های مطرح در جهان برجسته است افزود: باید داشته‌ها را در قالب رونق گردشگری با اقلام مختلف تبلیغاتی معرفی کنیم و هر سال با برنامه‌ریزی پیش رویم.

همدان در چرخه ورود تورهای داخلی و خارجی قرار گیرد

سلطانیان با تأکید بر اینکه اکنون زیرساخت‌های همدان برای ورود گردشگری داخلی و خارجی فراهم است گفت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها شده و با همین اتفاق می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای داشت به شرطی که دبیرخانه دائمی نیز برای رویدادها فعال باشد.

وی با تاکید بر اینکه همدان نیز باید در چرخه ورود تورهای داخلی و خارجی قرار گیرد افزود: مسوولان گردشگری همدان باید با وزارت میراث فرهنگی و بخش‌های خصوصی برای فعالیت تورها رایزنی کنند و در برنامه‌ریزی‌ها باید همدان نیز گنجانده شود.

همدان امسال نیز میزبان اجلاس بین‌المللی «جاده ابریشم» بود که برگزاری این رویداد بین‌المللی فرهنگی ـ گردشگری را هم می‌توان به فال نیک گرفت، اما معرفی همدان و جذب گردشگر خارجی و داخلی تنها نباید به برگزاری این رویدادها ختم شود، علاوه بر این رویدادها نیازمند ورود مسوولان به جذب تورهای گردشگری و رایزنی با بخش‌های خصوصی در نقاط مختلف کشور و جهان هستیم تا نتیجه‌ای که باید محقق شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول