اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نقشی بر بوم زندگی وقتی از سر به پایین حس ندارد

تصور نداشتن یک دست یا پا چقدر می تواند ادامه زندگی را سخت کند؟ حال تصور کنید زمانی را که از از سر به پایین هیچ حسی در اندام ها نباشد، هنرمند کاشانی در همین شرایط نمایشگاه برپا کرد است.

نقشی بر بوم زندگی وقتی از سر به پایین حس ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یک تصور عامیانه در میان مردم «نمونه» و «خاص» بودن انسان‌هایی است که به عنوان الگو مطرح می‌شود، به عبارت دیگر کسی می‌تواند مشهور شود که از همه آنچه دیگران ناقصش را دارند کاملش را داشته باشد؛ برای مثال حتی اگر یک نفر صرفاً فوتبالیست خوبی باشد عجیب است اگر تحصیلات بالا نداشته باشد.

اما واقعیت از این تصور معمول، فاصله بسیاری دارد و به ندرت می‌توان چهره‌های معروفی را پیدا کرد که حداقل شرایط یک انسان نمونه را داشته باشد و چه بسا کمبودهایی در زندگی چنین افرادی وجود داشته باشد که بیشتر مردم از آن بی‌اطلاع هستند.

اما آیا می‌توان یک انسان معمولی بود و یا حتی امکاناتی کمتر از یک فرد معمول در جامعه را داشت اما باز هم «خاص» بود؟ برای پاسخ به این سؤال به سراغ کسی رفته‌ایم که اتفاقاً نه تنها از نظر ظاهری کامل نیست، بلکه از حداقل‌های بیشتر شهروندان هم محروم شده‌اند.

بانویی در شمالی‌ترین نقطه استان یعنی کاشان؛ فضه ریاضی که 15 سال پیش طی یک سانحه رانندگی از ناحیه گردن قطع نخاع شد و خودش می‌گوید دچار شدیدترین نوع معلولیت است.

لب هایی برای نقاشی کشیدن

فضه ریاضی در ابتدای جوانی طی یک سانحه رانندگی از ناحیه گردن قطع نخاع شد و معلولیتش به گونه‌ای است که به‌تنهایی نمی‌تواند زندگی کند، درست مانند یک نوزاد که هیچ کاری را خودش نمی‌تواند انجام دهد، تنها تفاوتش این است که تکلم دارد.

فضه ریاضی حالا 27 سال دارد و از یک معلول به هنرمندی فعال و اجتماعی تبدیل‌شده است، اتفاقی که گفتنش در کلام ساده است اما در عمل، اراده‌ای پولادین نیاز دارد او نقاشی نمی‌کشد بلکه یک نقاش به تمام معناست تا جایی که این روزها نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کرده، نقاشی‌هایی زیبا و چشم‌نواز که همگی حاصل تلاش و خلاقیت فضه ریاضی با قرار گرفتن قلم‌مو دردهانش است.

 

نمایشگاه «بی‌بال پریدن» با 42 اثر از آثار فضه ریاضی مقدم  با موضوع آلاینده‌های زیست‌محیطی، طبیعت بکر، کوچه‌باغ، حیوانات، گل و منظره که با حضور مسؤولان شهری و هنرمندان افتتاح شد تا 17 آبان ماه در کوشک کمال‌الملک میزبان دوستداران هنر بوده است، او این هنر را زیر نظر استاد حسین صدیقی از 11 سال پیش به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرده و  در زمینه نقاشی رنگ‌روغن، تئاتر و نقاشی روی چوب نیز مهارت دارد. 

 

جوان کاشانی همزمان که کار نقاشی را آغاز کرده تصمیم می‌گیرد برای خواندن درس به مدرسه برود و خوشبختانه توانسته با این شرایط دیپلم علوم انسانی را بگیرد امید  داشته که  رشته نقاشی را در دانشگاه ادامه بدهد اما این رشته در کاشان نیست، حالا یکی از آرزوهای او این است که روزی در دانشگاه کاشان و در رشته نقاشی تحصیل کند.

انتهای پیام/63064/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول