اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

فتح لانه جاسوسی موجب استقلال سیاسی ما شد

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه گفت: ما در پیروزی انقلاب و فتح لانه جاسوسی استقلال سیاسی را به دست آوردیم، اما برای حفظ این استقلال، باید در فرهنگ و اقتصاد و علم و فناوری و هم مستقل شویم.

فتح لانه جاسوسی موجب استقلال سیاسی ما شد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدصادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی در جلسه دوم نشست «انسان انقلاب اسلامی» گفت: ویژگی اول اسلام ناب و آنچه باعث ایجاد جاذبه نسبت به منطق امام می شد، جامعیت آن بود. این جامعیت هم در توجه به آرمانها و هم در دشمن شناسی بود. فقط بر یک آرمان تکیه نمی‌کرد. در دشمن شناسی هم بلوک شرق و هم غرب، هم التقاط و هم تحجر، هم اشرافیت هم مبلغین فرهنگ غربی و ... در آن دیده می‌شد.

وی ادامه داد: در کنار این جامعیت، هم بین آرمانها و هم در بین دشمن‌شناسی در این نگاه اولویت مطرح است، آرمان مهم و اهم و دشمن درجه یک و دو داریم. امام در قبال دشمن شناسی های دیگر مثل جنگ شیعه و سنی، جنگ سنت و مدرنیته، بهاییت، مارکسیسم، مسیحیت و حتی استعمار یا تشیع علوی و صفوی  مفهموم  استکبار و دوگانه مستکبر/مستضعف را مطرح کردند.

شهبازی افزود: استکبار در معنای تجاوز به احکام الهی و تعدی به حقوق بندگان بود از ظلم فرد به خود و خدا تا جامعه تا در سطح جهانی در آن معنا میشد. این مفهوم هم استقلال را پوشش می داد، هم عدالت، هم آزادی هم معنویت و هم مقابله با تحجر.

وی تاکید کرد: قرائت امام از استکبار، کلی، انتزاعی، نمادزده مثل نمادهای فراماسونری یا محدود به دشمن خارجی نبود. هم داخلی بود هم خارجی، هم فردی هم اجتماعی، هم منطقه ای هم ملی هم جهانی. مثل امروز، مشکلات و ظلمهای داخلی با دشمن خارجی توجیه نمیشد و هر دو مهم و حتی در راستای هم دیده میشد. دعوا با غربگرایان هم موجب بیتوجهی به متحجرین نمیشد و بالعکس.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی اظهار داشت: امام می گفت نه شرقی نه غربی اما به مبارزه با آمریکا اولویت می‌داد. چرا که آمریکا امروز قطب اصلی استکبار است. کمااینکه انگلیس و فرانسه و اسپانیا و هلند و پرتقال در دوره های پیش به ترتیب چنین بودند. مهم درگیری با راس سلطه است ممکن است فردا قدرت دیگری جای امریکا را بگیرد و دشمن اول بشود.

شهبازی یادآور شد: در این چارچوب امام به جای سرگرم نمادها یا حرفهای کلی شدن  یا نفی و تایید کلیت غرب بر اقدامات واقعی سلطه متمرکز شدند. در مورد دستاوردهای غرب هم با رویکرد اجتهادی به گزینش پرداختند و با توجه به سازگاری با هسته دین و اهداف و آرمانهای دین به نفی و تایید بخشی از دستاوردهای عرب پرداختند. البته بالاتر  از گزینش با ایجاد تحول درونی در انسانها بخشی از ابزارهای غرب را که قابل خالی کردن محتوا و ریختن محتوای دینی بود به کار گرفتند.

وی گفت: ما در پیروزی انقلاب و فتح لانه جاسوسی استقلال سیاسی را به دست آوردیم. اما در دیدگاه امام برای حفظ استقلال سیاسی باید در عرصه هایی مثل فرهنگ و اقتصاد و علم و فناوری و... استقلال پیدا کرد.  بر این مبنا از استقلال محیط علمی و رفع احتیاجات ملت، خودکفایی صنعتی و کشاورزی به عنوان تقویت کننده استقلال یاد می‌کنند. امروز عده ای تلاش می‌کنند خودکفایی در محصولات استراتژیک کشاورزی یا خودکفایی صنعتی را با منطق سرمایه داری نفی کنند. ولی در نگاه امام این موارد محوریت دارد، ایشان به خودکفایی کشاورزی اولویت داده و ضمن تاکید به ضرورت خودکفایی صنعتی میگویند نباید با آن در تزاحم باشد.

شهبازی ادامه داد: امام در برخورد با جریانهای منحرف یا التقاطی داخلی با زدن راس این جریانها، روی دغدغه های درست جدب شدگان به این جریانها دست میگذاشت و آنان را جذب انقلاب می‌کرد. مثلا به سران انجمن حجتیه حمله کردند و آنان را ولایتی‌های بی ولایت نامیدند اما دغدغه مهدویت را در سازوکار انقلاب اسلامی و صدور انقلاب و بسیج جهانی مستضعفین حل کردند‌. در مورد جریانهای سالم اما ناقص مثل شریعتی و کافی بدون ورود به دعواها دغدغه های اجتماعی طرفداران شریعتی و مذهبی طرفداران کافی را در انقلاب حل کردند و آنان را با مبارزه همراه کردند.

وی افزود: به جای مواجهه با معلولها به سراغ علتها رفتند مثلا در مواجهه با کسانیکه می گفتند "دارند مسیحیت یا بهاییت را تبلیغ می کنند" موضع امام این بود که "بروید ببینید چه کسی دست آنها را باز گذاشته است"، لذا برپایی حکومت دینی و قطع دست استعمار را بر مقابله با معلولها اولویت میدادند.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: در مورد رابطه و مذاکره با آمریکا شرطی که امام برای ادامه ارتباط و مذاکره با آمریکا مطرح کردند هم تغییر رابطه گرگ و میشی بود. 

وی گفت: از نتایج جامعیت در دشمن شناسی و پیوند استقلال با عدالت و آزادی این بود که زندگی مصرفی و اشرافیت را بزرگترین آفت جامعه انقلابی و وسیله تسلیم مقابل دشمن و ظلم به مردم دانستند و ساده زیستی، بسیج و سازماندهی و از استضعاف خارج کردن مستضعفین را از ضرورتهای مقابله با دشمن مطرح کردند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول