اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تب خرید مسکن در اصفهان فروکش کرد+قیمت مناطق پرطرفدار

بررسی‌ها نشان می‌دهد سطوح قیمتی مسکن از اردیبهشت سال جاری پایین‌تر بوده و متوسط قیمت‌ها نیز عددی بین 4 الی 5 میلیون تومان است و از دید کارشناسان نیز وضعیت رکودی در بازار در ماه‌های آتی وخیم‌تر خواهد بود.

تب خرید مسکن در اصفهان فروکش کرد+قیمت مناطق پرطرفدار

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازار مسکن اولین بازاری بود که پس از شوک ارزی سال گذشته و رشد نسبی قیمت‌ها، سریعاً به رکود فرو رفت.

در حال حاضر وضعیت آمار خرید و فروش در بازار ملک به شدت منفی بوده و آمارهای کشوری نشان می‌دهد، این اعداد در شهریور ماه سال جاری به پایین‌ترین حد خود در 10 سال اخیر رسیده و این یعنی عمق رکود در بازار مسکن در سال 98 حتی از وضعیت وخیم سال 94 نیز بیشتر است.

از دید فعالان بازار، دلیل رکود فعلی، عدم توان خریداران برای خرید منزل حتی برای مصرف شخصی و سکونت است و همین امر موجب شده تا تقاضای سرمایه‌گذاری و نگهداری که در دهه 80 در بازار ملک به چشم می‌خورد دیگر وجود خارجی نداشته باشد و حتی افزایش هزینه‌های نگهداری مسکن از جمله هزینه‌های بازسازی، جذابیت خرید یا ساخت‌وساز برای اجاره را نیز کاهش دهد و بازار دچار یک دور باطل مازاد عرضه شود.

این امر با شدت بیشتری در شهر اصفهان قابل مشاهده بود و در طی یک سال اخیر با وجود رشد بیش از 50 درصدی قیمت مسکن در برخی مناطق تهران، در اصفهان رشد قیمت‌ها چندان قابل توجه نبود و صرفاً در برخی مناطق، قیمت‌ها حدوداً 30 درصد افزایش داشت؛ البته رشد قیمت‌ها در شهرک‌های اطراف اصفهان و شهرهای کوچک‌تر بالاتر از شهر و مرکز شهر بود و برای مثال در شاهین‌شهر، قیمت‌ها از متوسط 2 میلیون تومان به بالای 3 میلیون تومان رسید.

نگاهی به قیمت‌های مسکن اصفهان در بهار امسال

خبرگزاری فارس در اردیبهشت امسال به بررسی میدانی قیمت‌ها در مناطق پرطرفدار اصفهان کرد و در آن زمان قیمت‌ها همچنان روندی صعودی داشت و این نتایج حاصل شد:

برای مثال، آپارتمان در محدوده خیابان بزرگمهر، چهار راه هشت بهشت با 7 سال قدمت ساخت و بدون آسانسور، متری 7 میلیون و 500 هزار تومان آگهی شده است.

در خیابان شریف واقفی نیز، آپارتمان 115 متری، 13 سال ساخت به همراه پارکینگ و انباری، متری 5 میلیون و 650 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در سایر مناطق این محدوده نیز قیمت‌ها بنا بر سال ساخت، دارا بودن آسانسور، پارکینگ و ... در محدوده 6 الی 9 میلیون تومان بوده و قواره‌های بزرگ‌تر، قیمت کمتری به ازای هر متر به خود دیده‌اند.

در خیابان آتشگاه، محله سودان واحد آپارتمان 10 سال ساخت بدون سند، متری 2 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت یک واحد آپارتمان 140 متری 20 سال ساخت در همان محدوده برابر با متری یک میلیون و 800 هزار تومان است.

در محله کوهستانان هم یک واحد 69 متری نوساز متری 4 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

کاهش قیمت‌ها در پاییز

در حال حاضر بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس حاکی از کوتاه آمدن فروشندگان از قیمت‌های قبلی و نبود خریدار پرقدرت و واقعی در بازار است.

دلیل این امر نیز مشخص است، از یک سو دلار روندی کاهشی به خود گرفته و از دیگر سو، سایر بازارها نیز با رکود دست و پنجه نرم می‌کنند و افراد در شرایط رکود ترجیح می‌دهند دارایی خود را به پول نقد نزدیک‌تر نگهدارند.

برای مثال، یک واحد 130 متری دو خوابه در خیابان آتشگاه، متری 5.9 میلیون تومان آگهی شده است. در همین خیابان، یک واحد 86 متری دو خوابه متری 4 میلیون و 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در خیابان بهشت خیابان آتشگاه نیز واحد 180 متری 2 ساله، متری 3 میلیون و 700 تومان آگهی شده است.

در خیابان میر یک آپارتمان 15 ساله به متراژ 117 متری، قیمت یک میلیارد و 550 میلیونی دارد، یعنی هر متر 13 میلیون و 200 هزار تومان. در همین خیابان، یک آپارتمان 200 متری به سال ساخت 1396، قیمت برابر با 2 میلیارد و 500 میلیون تومان دارد، یعنی هر متر 12 میلیون و 500 هزار تومان. در خیابان آپادانا نیز یک آپارتمان صفر با متراژ 152 متری، قیمت 2 میلیارد و 150 میلیون تومانی دارد، یعنی هر متر 14 میلیون و 140 هزار تومان. آپارتمان‌های منطقه شیخ مفید نیز به طور متوسط متری 11 میلیون به بالا قیمت‌گذاری شده‌اند.

در خیابان باغ دریاچه، یک آپارتمان صفر 110 متری به قیمت یک میلیارد و 750 هزار تومان آگهی شده است، یعنی هر متر 15 میلیون تومان. یک واحد آپارتمان دوبلکس 105 متری در خیابان وحید نیز یک میلیارد و 500 هزار تومان آگهی شده که یعنی هر متر آن، 14 میلیون و 285 هزار تومان تعیین قیمت شده است.

قیمت‌ها در خیابان میرزا طاهر کمی پایین‌تر است و یک واحد 80 متری در این خیابان، قیمت 580 میلیون تومانی دارد، یعنی هر متر 7 میلیون و 250 هزار تومان. در همین خیابان آپارتمان 13 سال ساخت 136 متری که دارای 3 اتاق نیز هست، 890 میلیون تومان تعیین قیمت شده است، یعنی هر متر 6 میلیون و 500 هزار تومان.

هر چه به سمت شمال شهر حرکت کنیم، قیمت‌ها نیز نزولی‌تر می‌شوند، برای مثال قیمت یک واحد 105 متری صفر در خیابان طیب، متری 7 میلیون و 200 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. در خیابان شیخ طوسی (24 متری) خیابان پروین، یک واحد 103 متری 7 سال ساخت، 4 میلیون و 200 هزار تومان اعلام قیمت شده است. این عدد برای محدوده دروازه تهران و خیابان باهنر هر متر 5 میلیون و 326 هزار تومان است.

کاهش متوسط قیمت‌ها

مجموعاً بررسی‌ها نشان می‌دهد سطوح قیمتی از اردیبهشت سال جاری پایین‌تر بوده و متوسط قیمت‌ها نیز عددی بین 4 الی 5 میلیون تومان است و از دید کارشناسان نیز وضعیت رکودی در بازار در ماه‌های آتی وخیم‌تر خواهد بود و در چنین شرایطی خریداران و صاحبان وجوه نقد، قدرت غالب را در اختیار دارند و باید با صبر و اطمینان، خرید خود را با بهترین شرایط انجام دهند.

انتهای پیام/63062/هـ10/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول