اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

13 آبان 1398 به روایت دانش‌آموزان ایران+ تصاویر

امروز 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار و همچنین روز دانش‌آموز بود و از صبح امروز، دانش‌آموزان سراسر کشور سنگ تمام گذاشتند و آنقدر خلاقیت و نوآوری به خرج دادند و انرژی گذاشتند که مثال‌زدنی بود.

13 آبان 1398 به روایت دانش‌آموزان ایران+ تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: امروز 13 آبان، روز ملی مبارزه با استکبار و همچنین روز دانش‌آموز است و از صبح امروز، دانش‌آموزان سراسر کشور سنگ تمام گذاشتند و آنقدر خلاقیت و نوآوری به خرج دادند و انرژی گذاشتند که مثال‌زدنی بود.

مطلع برنامه‌های روز دانش‌آموز از درون مدارس سراسر کشور آغاز شد و آن هم نواختن یکی از 3 زنگ ملی مدارس کشور در این روز بزرگ بود؛ در مصوبه هشتصد و پنجاه و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، نواختن زنگ مناسبت‌های ملی ـ اسلامی در مدارس کشور ساماندهی شد و قرار شد در طول سال تحصیلی فقط 3 زنگ خاص به صورت هم‌زمان در مدارس کشور در 3 مناسبت آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت دفاع مقدس (اول مهر)، روز دانش‌آموز و استکبارستیزی (13 آبان) و زنگ انقلاب اسلامی (12 بهمن) نواخته شود.

در مدارس هم به همین مناسبت، زنگ ارزشمند «مبارزه با استکبار جهانی» طی مراسم ویژه‌ای با حضور مسؤولان مناطق و استان‌ها، به صدا در آمد؛ در تهران، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، به دبیرستان دخترانه دوره اول علی‌اکبر داور رفت تا روز دانش‌آموز را در جمع دانش‌آموزان گرامی بدارد.  

البته زنگ ملی مبارزه با استکبار جهانی در ابتدا توسط یک دانش‌آموز نواخته شد و آقای وزیر هم بعد از این دانش‌آموز، تصمیم گرفت که خودش هم زنگ استکبارستیزی را به صدا درآورد.

اما مراسم روز دانش‌آموز و مبارزه با استکبار جهانی فقط به مدارس خلاصه نمی‌شود بلکه مراسم ویژه‌ای با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در سطح کشور برگزار می‌شود؛ در تهران در خیابان طالقانی و در مقابل ساختمان لانه جاسوسی سابق آمریکا، مراسم ویژه‌ و متنوعی برگزار می‌شود و دانش‌آموزان و دانشجویان و خیلی از مردم می‌آیند تا به آمریکا نشان دهند که همچنان شکست خورده است و تمام تیرهایش در مقابل اراده و ایمان ملت ایران به خطا می‌رود.

مراسم امروز در تهران پر از اتفاقات جالب و نوآوری‌های دانش‌آموزان و دانشجویان بود و البته شور و ذوق دانش‌آموزان بسیار دیدنی بود؛ جمعیت گسترده‌ای آمده بودند و آنقدر خیابان شلوغ و پرازدحام بود که راه رفتن سخت می‌شد اما حواس‌ها به همدیگر هم بود و سعی می‌شد، یکدیگر را اذیت نکنند. 

در بین جمعیت سید جواد حسینی سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش که به تازگی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی شده است را می‌بینیم؛ از وی درباره روز 13 آبان می‌پرسیم؛ می‌گوید: «مراسمی از این قبیل را مناسک گذار می‌گویند که 2 ویژگی دارد اول اینکه قدردانی از کسانی است که این حادثه بزرگ را آفریند یعنی یاد امام(ره) و شهیدان را گرامی بداریم و نکته دوم، برای ادامه راه، تجدید میثاق شود که انرژی نسل جدید در آن راه بسیج شود و این خط مبارزه ادامه پیدا کند».

حسینی اضافه می‌کند: «یکی از ساحت‌های تعلیم و تربیت بر اساس سند تحول بنیادین، تربیت اجتماعی و سیاسی است و آموزش و پرورش وظیفه دارد در ساحت اجتماعی و سیاسی، دانش‌آموزان را آماده کند و برای آمادگی یکی از راه‌ها این است که این مناسک و رویدادها را برگزار کند و در طول سال‌های تحصیلی و مناسبت‌ها که برگزار می‌کند، راه مبارزه را همچنان استمرار دهد و آموزش دهد».

در گوشه‌ای از خیابان، نمایشی از اسارت ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به نمایش درآمده بود و این نمایش برای دانش‌آموزان جالب بود؛ خیلی‌ها می‌آمدند و عکس می‌گرفتند؛ نکته مورد توجه، این بود که دانش‌آموزان درباره ترامپ و عملکردش با هم صحبت می‌کردند و حتی نقدهای محکمی داشتند.

با حرارت و شور نوجوانی و جوانی‌شان از عقاید خود دفاع می‌کردند و بحث‌های داغی راه‌ افتاده بود؛ حتی برخی دانش‌آموزان معتقد بودند که بهتر بود دانش‌آموزان، ترامپ را به اسارت می‌گرفتند.

در جای جای این خیابان، یک ابتکار و خلاقیت است و انقدر هیجان‌انگیز که از هیچکدام نمی‌شود، چشم‌پوشی کرد؛ گاه‌گاهی صدای فریاد‌های مرگ بر آمریکا از گوشه‌ای از خیابان قوی‌تر بلند می‌‌شود و نگاه‌ها را به همان سمت می‌کشاند؛ هر چند که اینجا آنقدر شلوغ است که گاهی صدا به صدا نمی‌رسد.

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش نیز در بین جمعیت است؛ می‌گوید: «13 آبان نشان از حضور مؤثر دانش‌آموزان و فرهنگیان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی دارد که 36 هزار شهید دانش‌آموزان و 5 هزار معلم شهید از این نمونه است؛ شهید حججی که شهید مدافع حرم است، دانش‌آموخته کاردانش در رشته برق صنعتی بود که نمونه‌ای از نسل‌ تربیت یافته انقلاب اسلامی است».

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خیل عظیم جوانان در بیانیه گام دوم انقلاب، می‌افزاید: «توجه به دوره آموزش واجب التعلیم یعنی قبل از 18 سالگی در جهت استمرار این برنامه‌ها برای پایداری و انتقال پیام انقلاب اسلامی به نسل‌های بعد ضروری است».

این بار فریادهای «مرگ بر آمریکا» پس از آتش‌زدن پرچم آمریکا بلند می‌شود و دانش‌آموزان با مشت‌های گره کرده، شعار «مرگ بر آمریکا» را مدام سر می‌دهند و جالب اینکه فقط به زبان فارسی نیست بلکه به زبان انگلیسی هم شعار می‌دهند. 

در گوشه دیگر از خیابان طالقانی، افول آمریکا به نمایش درآمده است و سطل زباله‌ای نیز وسط خیابان با نام زباله‌دان تاریخ جا خوش کرده است؛ جایی که خانه مستکبران است و به آنجا نقل مکان خواهند کرد.

دانش‌آموزان از کنار همه اینها با توجه ویژه رد می‌شوند؛ بدون اظهارنظر از کنار هیچ چیزی نمی‌گذرند و درباره برخی افراد و اتفاقات هم نظرات جالبی دارند؛ گویی درباره آنها مطالعات فراوانی داشته‌اند.

اینجا پر از ابتکار است؛ پیرزن و پیرمرد عروسکی، بخش جذاب دیگری است که دانش‌آموزان با آنها عکس می‌گیرند و آنها فضای این راهپیمایی را جذاب‌تر کرده‌اند.

این پیرزن و پیرمرد، مهربانانه به دانش‌آموزان خوشامد می‌گویند و انگار حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ بچه‌ها با دیدن این دو عروسک شاد می‌شدند و دوست دارند آنها را تماشا کنند و با آنها عکس بگیرند.

اما روایت دانش‌آموزان ایران در روز دانش‌آموز به اینجا ختم نمی‌شود؛ این دانش‌آموزان از شب قبل یعنی 12 آبان برای مراسم باشکوه 13 آبان برنامه‌ریزی کرده بودند البته اصلی برنامه‌ریزی دانش‌آموزان از همان اوایل مهر بود و روز دوازدهم، یک بخش از کارهای اجرایی را انجام می‌دهند.

مثلا در تهران، دانش‌آموزان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهر تهران به دبیرستان البرز رفتند و دست‌ساخته‌های خود را برای مراسم 13 آبان آماده کردند؛ بچه‌ها از عصر روز دوازدهم به مدرسه البرز رفته بودند و تا پاسی از شب در حال کار بودند و شاید چند ساعت هم نخوابیده بودند.

همان دیشب به سراغ برخی از آنها رفتیم و گفت‌وگویی با آنها داشتیم؛ محمد حسن حسینی دانش‌آموز مدرسه شهید دستغیب می‌گوید: ما آمده‌ایم که قدرت‌مان را به کشورهای دیگر نشان دهیم و بگویم که با اقتدار در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت میکنیم.

پویا دانه‌کار دانش‌آموز مدرسه نمونه دولتی شهید فرجی اظهار می‌کند: ما دست‌سازه‌های خود را آماده‌ می‌کنیم تا در راهپیمایی 13 آبان به نمایش بگذاریم؛ ضمن اینکه غرفه هم داریم و فعالیت فرهنگی و تفریحی انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: در بخش فعالیت تفریحی، مسابقه دارت داریم که دانش‌آموزان خیلی استقبال می‌کنند و غرفه‌مان هم همیشه شلوغ است؛ در بخش فعالیت فرهنگی هم بیانیه پخش می‌کنیم و اجرای تئاتر داریم.

 این‌ دانش‌آموز می‌گوید: 13 آبان یادآور سه برهه تاریخی در کشور است و تعدادی از دانش‌آموزان کشورمان شهید شدند و برای ما روز مقدسی است.

احمدرضا مقصدی دانش‌آموز مدرسه امام حسن مجتبی(ع) هم بیان می‌کند: ما در راهپیمایی 13 آبان و با دست‌ساخته‌های خودمان شرکت می‌کنیم تا بگوییم از کشورمان با توان خودمان حمایت می‌کنیم و جا پای دانش‌آموزان شهید و مبارز گذاشته‌ایم.

آنقدر دانش‌آموزان محکم و با اراده هستند که فقط می‌توان به آنها افتخار کرد؛ علی مقدس دانش‌آموز مدرسه امام حسن مجتبی(ع) می‌گوید: ما با دستاوردهای خودمان هرچند دانش‌آموزی ثابت می‌کنیم که برای کشورمان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم و در روز 13 آبان هم، مشت محکمی بر دهان آمریکا می‌کوبیم.

محمد امین مهران‌پور دانش‌آموز مدرسه شهدای گمنام اظهار می‌دارد: شعار ما این است که «مطیع رهبریم» و «محال است تَن به ذلّت دهیم» و در راهپیمایی روز 13 آبان، این را اثبات می‌کنیم.

محمدمهدی خدابنده دانش‌آموز دیگری از مدرسه شهدای گمنام می‌گوید: ما نسل جوان انقلاب هستیم که حرف‌های زیادی برای زدن داریم و رهبرمان را هیچگاه تنها نخواهیم گذاشت.

وی ادامه می‌دهد: ما سربازان واقعی انقلاب هستیم و از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

دانش‌آموزان تا صبح کلی دست ساخته داشتند که در غرفه‌ها در مسیر راهپیمایی به نمایش گذاشتند و خودشان هم در راهپیمایی حضور فعال داشتند.

عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در راهیپمایی 13 آبان حضور دارد و می‌گوید: «یوم الله 13 آبان را به همه مردم ایران تبربک می‌گوییم؛ مردم همیشه حضور موثری در صحنه داشته‌اند و بیش از 20 هزار دانش‌آموز شهر تهران در این راهپیمایی حضور موثری دارند؛ همه می‌خواهند با حضور در این راهپیمایی ثابت کنند که منویات مقام معظم رهبری را سر لوحه کار خود قرار داده‌اند و به تمام جهانیان ثابت کنند که تا زنده‌اند همه رزمنده‌اند». 

کریمی ادامه می‌دهد: «برای هفته بسیج دانش آموزی از 8 آبان که برابر با سالگرد شهادت شهید فهمیده بود، شروع به فعالیت کرده‌ایم عملا چند فعالیت عمده را آعاز کردیم که می‌توان به برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری، کتابخوانی، برگزاری مسابقات قرآن و عترت و نماز و از همه مهم‌تر شرکت فعال دانش‌آموزان در مراسم حماسی نماز جمعه و حضور بیش ازر 300 دانش‌آموز در مرقد امام خمینی(ره) و بیعت با آرمان‌‌های امام(ره) اشاره کرد».

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تشکل‌های دانش‌آموزی را نیز امسال  احیا کردیم که تبلور عینی آن را امروز می‌بینیم، اظهار می‌کند: «برای اولین بار بیش از چندین برابر تشکل‌های ما اعم از بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، و جمعیت هلال احمر در این مراسم حضور داشتند؛ حضور موثر دانش‌آموزان بر اساس منویات رهبری و منشور گام دوم انقلاب است». 

اما دانش‌آموزان نه تهران بلکه سراسر کشور برای روز 13 آبان سنگ تمام گذاشتند تا امروز، روز به‌ یادماندنی برای همه آنها باشد و به ویژه به آمریکا هم نشان دهند که نباید دانش‌آموزان را دست کم بگیرد.

دانش‌آموزان انجمن‌های اسلامی فارس با برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی و ایجاد کمپین فرجام برجام و نه FATF و مسابقات مختلف میزبان دانش‌آموزان شرکت کننده در راهپیمایی ۱۳ آبان بودند.

دانش‌آموزان انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان خراسان شمالی در شهرستان‌های این استان با برپایی غرفه‌های استکبار ستیزی، چهل سالگی تاسیس این اتحادیه را جشن گرفتند و در کنار آدمک سران استکبار را ساختند تا این روز را به یادماندنی‌تر کنند.

در کنار برپایی غرفه‌ها، دانش‌آموزان تلاش می‌کردند دوستان خود درباره دشمنی‌های آمریکا آگاه کنند و درباره آشنایی با اتفاقات 13 آبان هم برنامه داشتند. 

️دانش‌آموزان مدارس خراسان رضوی به مناسبت یوم الله ۱۳ آبان، دوشادوش هم‌رزمان فرهنگی خود در سراسر کشور، شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر استکبار» سر دادند.

برپایی غرفه در مسیر راهپیمایی، تهیه پلاکاردهایی دست‌نویس با موضوع محوری چهل سالگی تشکل اتحادیه و روز دانش‌آموز، استفاده از شعار محوری یکپارچه ایستاده تا اوج افتخار، راه‌اندازی کمپین کوچه شهید و نوشتن اسامی شهدای انقلاب اسلامی توسط دانش‌آموزان حاضر در مسیر راهپیمایی، از مهم‌ترین برنامه‌های اتحادیه مشهد در این مراسم است.

سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در میان جمع راهپیمایان توجهمان را جلب می‌کند؛ وی اظهار می‌دارد: «13 آبان نماد مبارزه با آمریکا و نماد برملاسازی نیرنگ‌های آمریکاست؛ جمهوری اسلامی ایران تنها دولتی است که به صورت همه‌جانبه مسیر مبارزه با آمریکا را باز کرده است و او را به عنوان یک استعمار بزرگ معرفی کرده است و امیدواریم بتواند 13 آبان منجر به این شود که مبارزه با آمریکا در سطح جهان فراگیر شود و همچنین پلیدی و نیرنگ آمریکا برای ملت‌های دنیا مشخص شود که استفاده‌های نادرستی که از مدیریت جهانی می‌کنند را کنترل کند».

عاملی درباره نسل جدید و نقش آن در 13 آبان می‌گوید: «نسل جدید باید شناخت و معرفتش افزایش پیدا کند؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز گذشته‌شان ابعاد خیلی مهمی را مطرح کردند؛ برخی افراد، خیالپردازی‌هایی درباره آمریکا دارند که فکر می‌کنند آمریکا دست تمیز دارد در حالی که داشتن 800 پایگاه نظامی در جهان و بازار تجارت 55 درصد سلاح‌های نظامی جهان، اقتضا می‌کند که همیشه مسیر جنگ داشته باشد و قلدری کند که باید روی آن شناخت پیدا کرد و ماهیت اصلی نظام سرمایه‌داری آمریکا را بشناسیم».

کم‌کم مراسم 13 آبان رو به پایان است؛ یخی که نشان‌دهنده افول آمریکاست دیگر کمتر و کمتر می‌شود؛ نوزادی در کالسکه خود خواب رفته است و پیرمردی هنوز با انرژی، پوستری را در دست دارد و در راهپیمایی حضور دارد؛ انگار ساعات ابتدایی راهپیمایی است.

                  

 آری آمریکا رو به افول است و دانش‌آموزان همانطور سرحال و با انرژی مانند ساعات ابتدایی صبح، همچنان شعار می‌دهند؛ برخی هم دوباره درباره موضوعات سیاسی کشور به بحث می‌پردازند؛ امروز روز بزرگی است و آنها این را خوب درک کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول