اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

بی‌تدبیری‌ها ساخت پل نیمه کاره افلاک را منتفی کرد/ چه کسی پاسخگوی هدر رفت بیت‌المال است؟

عملیات احداث پل افلاک خرم‌آباد به دلیل مخالفت میراث فرهنگی به خاطر تعرض به حریم قلعه فلک الافلاک با گذشت بیش از یک سال از عملیات اجرایی آن متوقف شده است. حال سوال اینجاست چرا از ابتدا جلوی احداث این پل گرفته نشد تا امروز شاهد هدر رفت بیت المال در این پروژه نباشیم. به راستی چه کسانی در این زمینه قصور داشته‌اند؟

بی‌تدبیری‌ها ساخت پل نیمه کاره افلاک را منتفی کرد/ چه کسی پاسخگوی هدر رفت بیت‌المال است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، در روزهای ابتدایی تیرماه سال گذشته بود که با حضور استاندار، معاون عمرانی سابق استانداری و شهردار سابق خرم‌آباد مراسم کلنگ‌زنی دو پل بر روی خرم‌رود در جهت حل مشکلات ترافیکی شهر خرم‌آباد برگزار شد.

استاندار لرستان در زمان کلنگ زنی این دو پل اعلام کرد که  این پل‌ها باهدف روان‌سازی ترافیک شهر بر روی رودخانه خرم‌رود ساخته می‌شوند و حتی اشاره کرد که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی هشت ماه این پل‌ها افتتاح خواهند شد.

اما اکنون حدود 16 ماه است که از آن تاریخ گذشته و در این مدت تنها یکی از این پل‌ها افتتاح‌شده و دومین پل که قرار بود در نزدیکی درب شرقی باغ گلستان احداث شود تنها چند پایه از آن در رودخانه خرم‌رود ساخته‌شده و این در حالی بوده که در چند وقت اخیر عملیات احداث آن کاملا تعطیل و در مقابل دیواره رودخانه در محل مورد نظر در حال تکمیل شدن و بالا آمدن است تا مشخص شود که این پل دیگر احداث نخواهد شد.

میراث فرهنگی اجازه ساخت پل افلاک را نمی‌دهد

پس از بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دلیل تعرض این پل به حریم قلعه فلک‌الافلاک جلوی عملیات اجرایی آن را گرفته است.

به گفته سیدامین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ساخت پل افلاک به دلیل آنکه در حریم قلعه فلک‌الافلاک قرار دارد ثبت جهانی آن را که در حال پیگیری است با مشکل جدی مواجه کرده و به نوعی آن را غیر ممکن می‌کند.

قاسمی اظهار کرده است که وزیر میراث فرهنگی نیز از ساخت پل به شدت انتقاد کرده است و این موضع باعث شده با وجود پیشرفت پروژه، نهایتا شاهد لغو احداث پل افلاک در محل فعلی باشیم.

اما سوال اصلی اینجاست که چرا از همان ابتدای کار جلوی احداث پل افلاک گرفته نشد؟

آیا شهرداری نسبت به نظر میراث فرهنگی بی‌اعتنا بوده و عملیات را پیش برده است تا نهایتا امروز با گذشت یک سال و چند ماه و صرف هزینه‌های زیادی از بیت المال نهایتا با فشار دستگاه‌های بالا دستی شاهد تعطیلی پل باشیم.

اگر این چنین باشد قطعا کسانی که در شهرداری این کار را انجام داده‌اند باید پاسخگوی افکار عمومی باشند. هر چند شهردار وقت خرم‌آباد به دلیل برخی اتهامات از سمت خود برکنار شده اما این دلیل نمی‌شود که این موضوع به حال خود رها شود و اگر کوتاهی صورت گرفته مورد پیگیری قرار نگیرد.

از طرفی سوال دیگر مطرح می‌شود که چرا میراث فرهنگی از همان ابتدا جلوی احداث پل را نگرفته و پیش از اغاز عملیات اجرایی مخالفت رسنی خود را به مراجع ذی‌ربط اعلام نکرده است.

میراث فرهنگی می‌توانست از ابتدا مخالفت خود را اعلام کند

در همین راستا سجاد بابایی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم‌آباد نیز با انتقاد از رویه فعلی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تاکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی پیش از زمان احداث پل افلاک در جریان کار قرار داشت، چنانکه در جلسه‌ شورای عالی معماری و شهرسازی که مدیرکل میراث فرهنگی لرستان نیز حضور داشت پروژه ساماندهی رودخانه خرم‌آباد و احداث پل افلاک نیز مطرح شد، لذا اگر بنا بود مخالفتی صورت گیرد چرا همان زمان و پیش از احداث پل اعلام نشد.

بابایی معتقد است در صورتی که میراث فرهنگی در همان زمان مخالفت خود را اعلام می‌کرد، امروز این مشکل به وجود نمی‌آمد که نهایتا با صرف هزینه‌های زیادی از بیت المال پل افلاک به حال خود رها شده و ساخت آن منتفی شود.

چه کسی پاسخگوی هدر رفت بیت المال است؟

حال سوال اینجاست که چرا یک مسوول باید کاری را انجام دهد که منجر به هدر رفت پول زیادی از بیت المال شود، در حالی که می‌شد با انجام کار کارشناسی و دقیق به راحتی جلوی این هزینه‌ها را گرفت و از طرفی از بدبینی شهروندان به مسوولان جلوگیری کرد.

بی‌شک انجام چنین کارهایی که با بی‌تدبیری و کم توجهی مسوولان همراه است ناراحتی و ناامیدی شهروندان از مسوولان را نیز به همراه دارد.

با توجه به اینکه به نظر می‌رسد در هدر رفت بیت المال در این پروژه برخی افراد در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده و قصور داشته‌اند، از دستگاه‌های نظارتی و بازررسی انتظار می‌رود این موضوع را به طور دقیق بررسی کرده و اگر مسوولان وقت و یا فعلی، کوتاهی و قصوری در این زمینه داشته‌اند با آنها برخورد شود تا دیگر به خاطر کم توجهی برخی افراد این چنین شاهد هدر رفت بیت المال نباشیم.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول