اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

وضعیت نامطلوب شاخص‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی / روند نزولی تولید ناخالص داخلی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: کلا روندهای استان در سال‎های گذشته مطلوب نبوده که جای تامل دارد.

وضعیت نامطلوب شاخص‌های اقتصادی آذربایجان‌شرقی / روند نزولی تولید ناخالص داخلی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داوود بهبودی صبح امروز در دومین همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت شاخص‌های کلان استان اظهار کرد: سهم استان از تولید ناخالص داخلی از 4.8 درصد در سال 79 به 3.73 درصد در سال 94 رسیده و روند نزولی داشته که بخشی متاثر از وضعیت کلان کشور است.

وی افزود: سرانه تولید ناخالص داخلی بدون نفت استان از 89.7 درصد در سال 79 به 76.05 درصد در سال 94 رسیده؛ با این اوصاف کلا روندهای استان مطلوب نبوده که جای تامل دارد.

بهبودی اعلام کرد: آذربایجان‌شرقی همواره نرخ مشارکت بالایی داشته و در سال 95 نرخ مشارکت نیروی کار استان 38.5 درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان، با اشاره به نرخ بیکاری 10.5 درصدی استان در سال 95، توضیح داد: پایین  بودن نرخ بیکاری استان از متوسط کشوری به‌دلیل وجود چالش‌های مهاجرت است نه وجود فرصت‌های شغلی بیشتر. 

وی همچنین از عدم تعادل در سازمان فضایی جمعیتی استان و بررسی‌های صورت گرفته در زمینه تعادل‎ها، توازن‎ها و تعارض‎ها پرداخت.

بهبودی در عین حال خاطرنشان ساخت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی متولی نظام برنامه‎ریزی و توسعه استان بوده همچنین در عرصه جمع‌آوری آمار نقش دارد و به طراحی، برنامه‎ریزی، نظارت و پایش اجرای برنامه‎ها اهتمام می‌ورزد.

این اقتصاددان به توضیح فرآیند اجرای رسالت سازمان، ارتباط پایش و ارزیابی سند تدبیر توسعه استان، ماموریت‌های معاونت آمار و اطلاعات سازمان و اجرای طرح‌های مختلف آماری در این معاونت پرداخت.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎شرقی اذعان داشت: تلاش می‌کنیم ، دورنمای فعالیت‌های استان را به سمت ایجاد زیرساخت‎های اطلاعات مکانی SDI پیش بریم و به ایجاد سیستم‌های تصمیم‌ساز با تلفیق آمارهای تولید شده و اطلاعات مکانی مبادرت ورزیم.

بهبودی همچنین به فعالیت‎ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه‎ریزی و اهداف بنیادین توسعه فضایی استان اشاره کرد.

انتهای پیام/60026/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول