اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

اهمیت توجه به طراحی سالن زیبایی

در طراحی سالن زیبایی نکات بسیاری باید موردتوجه قرار گیرد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها نور کافی در محیط آرایشگاه است. مشتری باید در محیط آرایشگاه احساس آرامش و آسایش کند.

اهمیت توجه به طراحی سالن زیبایی

تقریباً می‌توان گفت که همه‌ی انسان‌ها زیبایی را دوست دارند. همین امر سبب می‌شود تا هنگام خروج از خانه برای مدتی وقت خود را در جلوی آیینه بگذرانیم و همین میل به زیبایی باعث شده که وقت زیادی را برای خرید لباس سپری کنیم و بخشی از درآمد خود به آرایشگاه اختصاص دهیم؛ اما آنچه این مقدمه را به بحث ما ارتباط می‌دهد، این است که آن‌کسی که به آرایشگاه مراجعه می‌کند، به زیبایی اهمیت می‌دهد و به همین دلیل هم به آرایشگاه می‌آید. زیبایی آرایشگاه ازآن‌جهت اهمیت می‌یابد که مراجعان آن صرفاً به نیت زیبا شدن و لذت بردن از زیبایی به آنجا مراجعه می‌کنند و توقع قابل‌احترام آن‌ها، رؤیت فضای زیبا و دل‌نشین است. شاید از قدیم بسیار شنیده بودیم که عقل انسان به چشم اوست. شاید بسیار افرادی گفته باشند که نه! من این‌گونه نیستم و یا اینکه مدعی شوند که سعی داریم در مقابل این تمایل مقاومت کنیم. ولی همه‌ی انسان‌ها با دیدن یک ماشین شیک و گران‌قیمت، تصور یک راننده‌ی سرمایه‌دار را به‌عنوان راکب آن خودرو در ذهن خود می‌پرورانند و یا با دیدن یک رستوران شیک و لاکچری بی‌اختیار شروع به تعریف و تمجید از غذایی که در آن رستوران نخورده‌اند، می‌کنند. دقیقاً به همین دلیل هم است که یک کاسب قبل از اینکه به کسب‌وکار خود و تأمین لوازم و ابزار کار خود بپردازد، مغازه و یا محل کسب‌وکار خود را شیک و تمیز می‌کند و هزینه‌ی بالایی را برای دکوراسیون داخلی و ظاهر خارجی محل کسب‌وکار خود صرف می‌کند؛ اما مطالب عنوان‌شده درواقع از دید عامه موردبررسی قرار گرفت. درحالی‌که این مطلب از نگاه دینی هم مورد تأیید است و از سوی ادیان مختلف زیبایی و نظافت بسیار تمجید شده است و این در حالی است که در بررسی ابعاد روانشناسی هم نور و زیبایی محیط کار در جلب مشتری، رضایت کارکنان و به تبعیت از آن درافزایش درآمد صاحب یک کسب‌وکار دخیل است. سالن زیبایی هم جزء کسب‌وکارهایی است که از این مقوله مستثنا نیست. درمجموع زیبایی چه ساخته‌ی الهی باشد و چه برگرفته از مصنوعات ساخته‌ی دست بشر باشد، درهرحال بر خواسته از اراده و قدرت خداست و بعد زیبای الهی را نشان می‌دهد.

در زمینه‌ی دکوراسیون داخلی شرکت‌های متعددی مشغول به کار هستند که تعدادی از این شرکت‌ها به‌مانند گروه مهندسین معمار plp، به‌صورت تخصصی به طراحی سالن زیبایی مشغول بوده و یا به‌صورت کاملاً حرفه‌ای کار دکوراسیون داخلی سالن‌های زیبایی را انجام می‌دهند.

دکوراسیون سالن زیبایی

نور سالن زیبایی ازجمله آیتم‌هایی است که در طراحی دکوراسیون داخلی سالن زیبایی تأثیر دارد. درواقع چیدمان دکور سالن زیبایی باید به‌گونه‌ای باشد که کمترین تقابل را با نور مفید در طراحی سالن زیبایی داشته باشد؛ یعنی زاویه‌ی تابش نور به‌گونه‌ای در نظر گرفته شود که در اثر برخورد با زوایای مختلف دکور سالن زیبایی شکسته و یا خنثی نشود. در این راستا انتخاب رنگ نور مناسب با نوع دکوراسیون سالن زیبایی از اهمیت به سزایی برخوردار است تا اصطلاحاً‌ رنگ دکور سالن زیبایی بارنگ نور در نظر گرفته‌شده هم‌خوانی داشته باشد. نور درواقع جاذب مشتری است زیرا انسان ذاتاً‌ تمایل دارد به سمت نقاط پرنورتر رفته و یا به عبارتی از محیط‌های تاریک گریزان است. در نظر گرفتن نور مناسب حتی اهمیتی بالاتر از دکوراسیون سالن زیبایی و یا پوسترهای شیک و فریبنده دارد. معمولاً در طراحی سالن زیبایی زنانه پیشنهاد می‌شود، از نور و رنگ روشن و گرم و شاد استفاده شود. اغلب در این باره از آینه‌های زیادی استفاده می‌شود. این امر سبب افزایش روشنایی سالن زیبایی و به وجود آمدن افکت‌های زیبایی از نورهای شاد و متنوع خواهد شد که در جذب مشتری نقش به سزایی دارد. رنگ نور مورداستفاده در سالن زیبایی معمولاً سفید یا زرد است. این رنگ‌ها باعث می‌شود تا مشتری در مقابل آینه خود را بارنگ و لعاب بیشتری در آن رؤیت کند. محل قرارگیری لامپ‌ها در کشورهای آسیایی اغلب در سقف‌هاست. ولی در کشورهای اروپایی این نورپردازی به‌صورت نصب دوپایه لامپ در دو طرف هرآینه انجام می‌گیرد.

در چیدمان داخلی دکور سالن زیبایی دو بخش در نظر گرفته می‌شود. بخش اول شامل بخش اداری می‌شود که معمولاً شامل جوابگویی به تلفن‌ها، نوبت‌دهی به مشتری‌ها و کارهای مربوط به حسابداری و یا مدیریت سالن زیبایی می‌شود. بخش دیگری که در طراحی سالن در نظر گرفته می‌شود شامل بخش خدمات مربوط به آرایش و زیبایی است. تمامی تلاش در جهت تنظیم دکوراسیون سالن زیبایی برای پوشش دادن این دو خواسته است. شرکت‌های فعال در این زمینه به ‌مانند گروه مهندسین معمار plp با در اختیار گرفتن کادرهای مجرب، ضمن چیدن دکور سالن زیبایی و ضمن طراحی بهترین دکوراسیون سالن زیبایی، فضایی آرام و شیک  را که احساس آرامش و آسایش را به مشتری القا می‌کنند، برای او فراهم می‌کنند. بخش اعظم سالن زیبایی به کارهایی مانند میکاپ، رنگ مو و اصلاح اختصاص داده می‌شود که در این قسمت معمولاً از یکسری آینه‌ها و صندلی‌های کوتاه و بلند استفاده می‌شود تا ضمن ایجاد یک فضای شیک، شرایط را برای انواع مشتری‌ها با هیکل‌های مختلف مناسب کند. در تزئین دیوارهای یک آرایشگاه می‌توان از انواع برچسب‌ها، پوسترهایی که با دکوراسیون سالن زیبایی همخوانی داشته باشد، استفاده کرد. در چیدمان دکور سالن زیبایی باید ابعاد کمدها و آینه‌ها و دیگر وسایل مربوطه متناسب با ابعاد فضای سالن زیبایی در نظر گرفته شود، زیرا در صورت عمل نکردن به این آیتم محیط سالن به‌هم‌ریخته به نظر می‌رسد.

در طراحی سالن زیبایی اختصاص یک فضای حرفه‌ای به مانیکور و پدی کور از اهمیت بالایی برخوردار است که اغلب شرکت‌هایی به‌مانند گروه مهندسین معمار plp، در این زمینه مشاوره‌های خوبی می‌دهند. رنگ‌ها اغلب در دودسته‌ی روشن و تیره تقسیم‌بندی می‌شوند. معمولاً در طراحی سالن زیبایی کوچک، سعی می‌شود از رنگ‌های روشن استفاده می‌شود تا فضای سالن بزرگ‌تر به نظر برسد. البته در انتخاب تناژ رنگ روشن هم باید بسیار دقت کرد، زیرا رنگ سالن زیبایی تأثیر مستقیم در روحیه‌ی مشتری دارد. معمولاً برای ایجاد احساس آرامش و آسایش در مشتری از ترکیب رنگ‌های ملایم بیشتر استفاده می‌شود. در شرایطی هم که از رنگ‌های تند و تیره استفاده می‌کنیم برای تعدیل محیط، باید از رنگ سفید در دکور سالن زیبایی استفاده شود.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول