اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

ربات‌های دانش‌آموزان آذربایجانی در آوردگاه جهانی/ ماموریت ربات‌های امدادگر و پرنده در روسیه

تیم رباتیک دانش‌آموزی آذربایجان شرقی به عنوان تنها نماینده جمهوری اسلامی ایران به مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه روسیه2019 اعزام می‌شوند.

ربات‌های دانش‌آموزان آذربایجانی در آوردگاه جهانی/ ماموریت ربات‌های امدادگر  و پرنده در روسیه

 خبرگزاری فارس از تبریز، معصومه درخشان- مسابقات  جهانی ربوکاپ آزاد ایران (iran open)از سال ۲۰۰۶در ایران به میزبانی دانشگاه آزاد قزوین برگزار می‌شود. تیم‌هایی که در این مسابقات حائز رتبه‌های برتر می‌شوند جواز حضور در مسابقات بین‌المللی را دریافت می‌کنند.

تیم دانش‌آموزی استان آذربایجان‌شرقی نیز یکی از آن تیم‌هایی است که سال گذشته در مسابقات بین‌المللی ایران اوپن که در کیش برگزار شده بود مجوز حضور در مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه روسیه ۲۰۱۹ را کسب کرد.

این تیم دانش‌آموزی حالا به سرپرستی دکتر سیده سویلا سجودی (ساعت 3بامداد امروز چهارشنبه) به رقابت‌های جهانی روسیه اعزام شدند و در لیگ ربات امدادگر به رقابت با حریفان خواهند پرداخت.

 10سال مداوم رتبه برتر رقابت‌های جهانی

سیده سویلا سجودی سرپرست تیم رباتیک دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۹روسیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: ۱۰ سال به صورت مداوم در مسابقات جهانی ایران اوپن شرکت کرده و هر سال صاحب مقام شده‌ایم، در سال ۲۰۱۸ نیز با کسب رتبه‌های برتر این مسابقات مجوز حضور در دو لیگ ربات امدادگر در مقطع دانش آموزی و ربات پرنده در مقطع دانشجویی را کسب کرده‌ایم.

عضو کمیسیون مسابقات ملی لکوکاپ دانشگاه صنعتی شریف افزود: دو تیم دانش‌آموزی و یک تیم دانشجویی در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند. تیم دانش آموزی در لیگ ربات امدادگر و تیم دانشجویی در لیگ ربات پرنده برای کسب رتبه برتر به رقابت با حریفان می‌پردازند.

گروه اول تیم دانش آموزی شامل مائده شقاقی نسب مقطع راهنمایی و احسان حافظی کلاس دوم دبستان و گروه دوم نیز مهدی وطن دوست کلاس اول  و عطاالله عطایی کلاس چهارم هستند.

اعضای تیم دانشجویی نیز عبارتند از روزبه فرهادی، عارف حسینی، محمدمختاری، امین آرامی و سیده سویلا سجودی که دانش آموخته رشته مکانیک، کامپیوتر و الکترونیک هستند.

سجودی ادامه داد: مسابقات جهانی روبوکاپ روسیه ۲۰۱۹ در ۲۰ لیگ دانش‌آموزی ربات‌های طرح ترافیک، ربات‌های پرنده، ربات مین یاب، ربات فوتبالیست، ربات انسان نما و .... برگزار می‌شود و  بخش دانشجویی نیز  در ۱۲ لیگ برگزار می‌شود و کشورهای مطرح در حوزه رباتیک همچون آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، کره، ژاپن، روسیه، و ....شرکت می‌کنند.


۵۲ تیم حاضر در لیگ امداد و نجات

52تیم از کشورهای مختلف در لیگ امداد و نجات شرکت کرده‌اند که دو تیم آن از کشور ایران و استان آذربایجان‌شرقی است که به عنوان تنها نماینده کشورمان در این مسابقات حضور دارند. در لیگ دانش آموزی هیچ تیم دیگری حضور ندارد و تنها تیم حاضر در این رقابت‌ها  دانش‌آموزان آذربایجان‌شرقی هستند.

ربات امدادگر به کمک مصدوم می‌رود

سرپرست تیم دانش آموزی و دانشجویی کشورمان در مسابقات جهانی روسیه با اشاره به شرایط و محیط کارکرد ربات امداد و نجات گفت: ربات امداد و نجات در یک محیط شبیه‌سازی شده در یک شرایط بحرانی حادثه دیده به کمک آسیب دیدگان می‌رود، مصدوم در شرایطی همچون سراشیبی و سرازیری تند و زیاد، زلزله یا شرایط مناسب نیاز به کمک دارد در این شرایط ربات امدادگر بسته‌های امدادی را جابه‌جا می‌کند تا در محل‌های مخصوص خود قرار دهد به شرطی که به مصدوم آسیب نزند در این صورت است که دانش‌آموزان امتیازات لازم را کسب می‌کنند. البته باید گفت وضعیت مسیر ربات‌ها عوض شده و متفاوت از همدیگر است.

سرپرست مدرسین و تیم‌های رباتیک مسابقات کشوری کاپ‌های شریف دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در هر روز یکی از دانش آموزان اپراتور ربات بوده و آن را هدایت می‌کند.

استاد رباتیک دانشگاه‌های تبریز با بیان اینکه در لیگ ربات پرنده نیز هیچ تیم دیگری حضور ندارد خاطرنشان کرد: تنها یک تیم دانشجویی در لیگ ربات پرنده در این رقابت‌ها حضور دارند و به جز این تیم در لیگ ربات پرنده هیچ تیم دیگری از کشورمان در این مسابقات حضور ندارد.

عبور از موانع صعب‌العبور ماموریت ربات پرنده

وی در مورد ماموریت ربات پرنده اظهارداشت: ربات پرنده ماموریت دارد در محیط‌های صعب العبور وارد شده و هوایی فیلم بگیرد، از موانع عبور کرده و بارکدهای خاص را بخواند، از محل‌های پرخطر مثل دایره‌ها و اتاق‌های  تو در تو ، و پنجره‌هایی که مجاز است عبور کرده و امتیازات لازم را کسب کند.

استاد دانشگاه های تبریز در مورد شرایط مسابقات گفت: شرایط مسابقات طبق استانداردهای جهانی است. البته شرایط مسابقات هر سال نسبت به سال قبل سخت‌تر می‌شود و هدف از حضور در رقابت‌های جهانی افزایش و ارتقای علمی دانش‌آموزان و دانشجویان در مسابقات جهانی است.

مسوولان ما را تنها گذاشتند

سرپرست تیم دانش آموزی و دانشجویی کشورمان در مسابقات جهانی روسیه با بیان اینکه تیم دانش‌آموزی استان آذربایجان‌شرقی به عنوان تنها نماینده کشورمان در این رقابت‌های جهانی شرکت می‌کند افزود: با وجود پیگیری‌های زیاد ولی متاسفانه این تیم هیچگونه حمایتی از سوی نهادهای دولتی دریافت نکرد و این نوع رفتارها و بی‌مهری باعث می‌شود روحیه دانش‌آموزان حاضر در این مسابقات تضعیف شود ولی خانواده این دانش آموزان برای موفقیت فرزندان خود از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند. خانواده‌ها خیلی ما را حمایت می‌کنند، آنها از زندگی و برنامه‌های شخصی خود کاسته و به سربلندی کشور فکر می‌کنند بنابراین انتظار داشتیم مسوولان و مدیران را در کنار خود ببینیم ولی متاسفانه این گونه نشد.

سجودی با اشاره به اینکه صنایع غذایی «شیرین وطن» پای کار آمده و بخشی از هزینه‌های یک تیم دانش‌آموزی را بر عهده گرفته است ضمن قدردانی و تشکر از مجموعه مدیریتی صنایع غذایی «شیرین وطن» گفت:  از اینکه این مجموعه بخش خصوصی را در کنار خودمان می‌بینیم که با هدف ارتقای سطح علمی دانش آموزان در رقابت های جهانی پای کار آمده و تیم دانش آموزی ما را حمایت می کنند خوشحال هستیم.

وی ادامه داد: صنایع غذایی «شیرین وطن» با تفکر مدیریتی  حمایت از دانش آموزان نخبه از تیم دانش آموزی ما استقبال کرده وبخشی از هزینه های یک تیم دانش آموزی را عهده دار شده و قوت قلبی برای ما هستند و ما امیدواریم با کسب رتبه های برتر به اعتماد آنها نیز پاسخ شایسته ای بدهیم.

 پرورش مهارت محور باشد

لیدا رضا زاده مادر مائده شقاقی نسب یکی از اعضای تیم دانش‌آموزی نیز به خبرنگار فارس در تبریز گفت: دانش آموزان آینده این کشور را ساخته و آن را اداره می کنند چه بهتر است از مقطع ابتدایی و راهنمایی با کلاس‌های مهارت محور آشنا شده و بتوانند مطابق با حرفه و مهارتی که یاد می‌گیرند به سطوح بالای علمی دست یافته و سپس وارد بازار کار شوند.

وی ادامه داد: مستلزم این کارها نیز حمایت از کلاس‌ها و استادانی  است که دانش‌آموزان را با این مهارت‌ها  آشنا می‌کنند، اگر متولیان و استادان دغدغه مکان و عدم حمایت‌ها را داشته باشند بدون شک نمی‌توان به بهره‌وری کامل رسید.

رضازاده با اشاره به استقبال کودکان و نوجوانان از بازی، گیم و کارتون‌های خارجی گفت: اگر کودکان و نوجوانان ما بتوانند این مهارت‌ها  را یاد بگیرند می‌توانند در زمینه ساخت انیمیشن، کارتون و انواع ربات‌ها فعال بوده و دیگر نیازی به گیم‌ها و کارتون‌های خارجی ندارند و مورد تهدید تهاجم فرهنگی نیز قرار نمی‌گیرند.

مادر مائده با اشاره به صحبت‌های وزیر آموزش و پرورش مبنی بریادگیری مهارت‌ها توسط نوجوانان خاطرنشان کرد: چه بهتر است که یادگیری مهارت‌ها از سنین کودکی و از مقطع دبستان و توسط آموزش و پرورش آغاز شود و به صورت ریشه‌ای مورد حمایت قرار گیرند.

وی با اظهار ناراحتی از اینکه در این شهر حمایتی از نخبگان صورت نمی‌گیرد تصریح کرد: با وجودی که  نخبگان این شهر و کشور در سایرکشورها مورد احترام بوده امکانات و تجهیزات زیادی برای تولید علم در حوزه‌های مختلف در اختیارشان قرار می‌گیرد ولی در داخل کشور مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

 

اطلاع رسانی مناسبی در مورد کلاس‌های مهارت محور صورت نمی‌گیرد

لیلا شیرین زبان مادر مهدی وطن دوست هم به خبرنگار فارس در تبریز گفت: با وجود اینکه بسیاری از مسوولان بر مهارت آموزی دانش اموزان تاکید و تصریح می‌کنند ولی هیچگونه اطلاع رسانی و تبلیغی در مورد برگزاری کلاس‌های مهارت محوری صورت نمی‌گیرد و خانواده‌ها نمی‌دانند کدام نوع کلاس‌ها برای یادگیری مهارت فرزندانشان مفید و مناسب است.

وی با اظهار رضایت از کلاس‌های رشد و خلاقیت دکتر سجودی ادامه داد: وقتی دکتر سیده سویلا سجودی یکی از نخبگان علم کامپیوتر و رباتیک کشور و دنیا در تبریز حضور دارد باید مورد حمایت قرار گیرد تا خانواده‌ها فرزندان خود را در جهت رشد و پرورش خلاقیت ها و کشف استعدادها به دست وی بسپارند تا در آینده به عنوان یکی دیگر از نخبگان این شهر معرفی شوند.

آقای حافظی پدر احسان حافظی نیز با اظهار ناراحتی از عدم حمایت‌های صورت گرفته از تیم دانش‌آموزی که به رقابت‌های جهانی روبوکاپ روسیه 2019 اعزام می شوند گفت: در این استان کار به جایی رسیده است که می گوئیم همان بهتر که ما را حمایت نکنید تا ما خودمان، خودمان را اداره کنیم، چرا که در بسیاری از موارد حمایت‌ها به سنگ‌اندازی‌ها در مسیر پیشرفت منجر می‌شود.

وی افزود: ما به عنوان خانواده‌های دانش آموزان که تاکنون در مسابقات ملی و جهانی رباتیک حائز رتبه‌های برتر شده‌اند بی‌مهری‌های زیادی دیده‌ایم.

دکتر سویلا سجودی  که به عنوان استاد رباتیک دانشگاه‌های تبریز به تدریس مشغول است در پایان با اظهار ناراحتی از عدم اعتماد به نخبگان اظهار داشت: به نظر می‌رسد افرادی که خود را متعهد به حمایت از نخبگان علم رباتیک نمی‌دانند به ارزش این علم پی نبرده‌اند در حالی که دنیای کنونی به سمت علم رباتیک و هوشمندسازی حرکت می‌کند، باید از افراد و نخبگان علمی که در راستای بهره‌برداری از علم رباتیک فعالیت می‌کنند حمایت همه جانبه‌ای صورت گیرد.

انتهای پیام/60020/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول