اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

13 آبان و دشمن شناسی

روحیه آرمان‌خواهی و مسئولیت‌پذیری جوانان را در 13 آبان سال 57 به خیابانها کشاند تا بر علیه رژیم طاغوت قیام کنند، این حس مقدس و با ارزشی است که دانشجویان را در 13 آبان سال 58 به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا رهنمون کرد.

13 آبان و دشمن شناسی

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، مالک رحمتی فعال دانشجویی سابق دانشگاه امام صادق(ع) طی یادداشتی نوشت: ۱۳ آبان در تقویم سراسر حماسه و افتخار مردم عزیز ایران‌زمین، برگی زرین و مقطعی حساس و سرنوشت‌ساز است.

تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در این روز که حضرت امام خمینی(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند. لکن بر فرزندان فهیم سرزمین مهد تمدن و اندیشه است که نگاهی عمیق و تحلیلی به این روز بزرگ و عبرت آموز و درس‌ساز داشته باشند و پیام 13 آبان را درک و در مسیر اشاعه آن تلاش کنند. زیرا با گذشت زمان به هم‏تنیدگی حق و باطل پیچیده‌‏تر شده و اصحاب باطل همواره با استفاده از روش‏ های نوین و جنگ روانی و با ظاهری زیبا و حتی انسان‏ دوستانه درصدد تحریف حق و تسلط بر آن هستند. نماد باطل روزگاری نمرود و ابوجهل و ابولهب بود و ایامی امویان و عباسیان و امروز هم آمریکا و اسرائیل و آل سعود ایادی آنها و به فرموده حضرت امام‏خمینی(ره) شیطان بزرگ آمریکاست.

بنابراین یوم ‏الله 13 آبان نماد بصیرت و زمان‏شناسی است که خواص جامعه به موقع وظیفه خود را تشخیص و با حس مسئولیت‏پذیری که دارند مصلحت اندیشی را کنار گذاشته و به تکلیف خود عمل کنند تا دامن حق و حقیقت را از تعرض هرگونه باطل و نفاق حفظ و مانع نفوذ دشمن شوند و نفرت خود را از دشمن اعلام کنند.

در این روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که با دست چدنی و دستکش مخملی و اسلام آمریکایی به جنگ با اسلام ناب محمدی(ص) آمده، روز نمایش قدرت علم و دانایی، روز وظیفه‌شناسی و مسولیت‌پذیری در تاریخ ایران‌زمین، سه حماسه بزرگ که به فواصل زمانی مختلف رخ داده به ثبت رسیده است 13 آبان آخرین تیری بود بر پیکره امپریالیست جهانی و جهان خوارانی که با اشتهای سیری ‏ناپذیر خود کمر بر تحقیر و تضعیف ملت‏های مستقل جهان بسته بودند و در راستای رسیدن به اهداف خود از هیچ ظلم و ستمی دریغ نمی‏کردند.

در این روز، در سال 1343، حضرت امام(ره) از کشور عزیزش به ترکیه تبعید شد و در 13 آبان 1357، سربازان راستین حضرت امام(ره) که به تعبیر ایشان در 13 آبان سال 43 در گهواره بوده‏اند،تبدیل به جوانانی شهادت طلب و با شهامت شده بودند که توسط رژیم طاغوت به خاک و خون کشیده شدند؛ و بالاخره در 13 آبان سال 58 لانه جاسوسی شیطان بزرگ به وسیله دانشجویان انقلابی تسخیر شد. دانشجویانی که فارغ‏التحصیل دانشگاه امام روح‏الله بودند و در امتحان استکبارستیزی و دشمن‏شناسی عملکردی مثال‏زدنی از خود بروز دادند.

نکته مهم این است که چه عواملی دست به دست هم دادند تا در آن مقطع حساس چنین جوانانی تربیت شوند؟ و نهایتا این جوانان غیور و فهیم و با کیاست، آن رشادت‌های بی‌بدیل را در جای جای تاریخ انقلاب اسلامی به وجود آورند؟

یکی از مهمترین دلایل به وجود آمدن و پیروزی انقلاب اسلامی، احیاء و زنده کردن هویت دینی و انقلابی مردم و به خصوص جوانان توسط حضرت امام(ره) و روحانیت محترم بود و به عبارتی، یکی از ارزشمندترین هنرهای حضرت امام(ره) تربیت جوانانی با ضمیری روشن و آگاه و با هویت دینی و انقلابی بود که از دو شاخصه مهم و سرنوشت‌ساز بهره‌مند بودند: اولا جوانان انقلاب، مرد عمل و تکلیف اند و ثانیاً از بصیرتی بلند برخوردار بودند و در آن برهه حساس انقلاب چنین جوانانی بودند که به عصاره اندیشه حضرت امام(ره) یعنی استکبارستیزی و عمل به اسلام ناب محمدی(صلی ‏الله علیه و آله) عینیت ‌بخشیدند و امروز هم آحاد ملت ایران و جوانان با بصیرت دانشگاهی و حوزوی تبعیت و اجرایی نمودن منویات مقام معظم رهبری را تکلیف خود می‏دانند و حفظ همین روحیه، ضامن باقی انقلاب اسلامی است.

بنابراین زمانی که انسان هویت حقیقی و انقلابی خود را پیدا کند، مسولیت‌پذیر خواهد شد. یعنی وقتی جوان یا نوجوانی هویت فردی و اجتماعی دینی و اصیل خود را دریافت و نسبت به آن معرفت و شناخت پیدا کرد، در این صورت در بستر آن هویت و شخصیت دینی و انقلابی، نیازهایی خواهد داشت که برخی از آنها در راستای هویت فردی است.

به عنوان مثال، جوان ایرانی با هویت دینی و انقلابی، نیازمند تعمق، ایمان، تقوا، بصیرت و ارتقا توانمندی‌های علمی و آگاهی‌هاست و یا در عرصه هویت اجتماعی‌اش نیاز به استقلال، معنویت، پیشرفت و عدالت دارد.

اینجاست که جوان در جهت عینیت بخشی به آن هویت دینی و انقلابی احساس مسئولیت خواهد کرد. میزان مسئولیت‌پذیری هر انسانی بیانگر و نشانگر مقدار معرفت و بصیرت آن به هویت و شخصیت دینی و انقلابی‌اش است. از سوی دیگر مردم ایران با توجه به الگوهای با شهامت و شجاعت زیادی در تاریخ پرافتخار تشیع مواجه است که با تأسی از آنها درس ایستادگی و مقاومت را می‏آموزد و در هر شرایطی هر چقدر هم که سخت و دردناک باشد با یاد سیدالشهدا و حضرت زینب (سلام‏الله علیها) مقاومت و ایستادگی می‏کند و مرگ را به خاطر آرمان و اعتقادش به سخره می‌‏گیرد و مرگ تدریجی را با شهادت انقلابی عوض می‏کند.

بنابراین مسئولیت‌پذیری آحاد مردم ایران و به ویژه جوانان، با الهام از نهضت حسینی موتور محرک انقلاب در تمام مراحل آن بوده و هست و خواهد بود.

از سویی دیگر، یکی از خصیصه‌های بارز جوانان انقلابی و ارزشی، روحیه آرمان‌خواهی است. پیامد چنین روحیه‌ای که برآمده از اندیشه‌های اعتقادی و ارزشی ماست، مسئولیت‌پذیری است. تاریخ سراسر حماسه و افتخار ایران اسلامی نشانگر این است که مردم این مرز و بوم همواره در تمام مراحل انقلاب در اوج مسئولیت‌پذیری بوده و هستند.

این روحیه آرمان‌خواهی و مسئولیت‌پذیری نشات گرفته از آن هویت دینی و انقلابی جوانان است که آنها را در 13 آبان سال 57 به خیابانها می‌کشاند تا بر علیه رژیم طاغوت قیام کنند. این حس مقدس و با ارزشی است که دانشجویان را در 13 آبان سال 58 به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا رهنمون می‌کند.

این روحیه مسئولیت‌پذیری و تکلیف‌شناسی است که جوانان ما را 8 سال، عاشقانه و عارفانه برای دفاع از میهن عزیزمان به جبهه‌های حق علیه باطل می‌کشاند تا آن صفحات زرین و رشادت‌ها را در تاریخ دفاع مقدس رقم بزنند. و همین روحیه است که بعد از جنگ با تفکر جهادی به دنبال ساختن ایران و فتح قله‏ های پیشرفت در عرصه‏ های علمی و فن‏آوری و افتخارات بزرگی را این بار در انرژی هسته ‏ای، صنعت موشکی و سلول‏های بنیادی و هزاران پیشرفت دیگر به ارمغان می‏آورد و بیش از پیش دشمن را برآشفته می‏‌کند.

بنا به فرموده حضرت امام خمینی(ره)، کشور مترقی، کشوری است که مردمش وظیفه‌شناس باشند. و این روحیه وظیفه‌شناسی و حس مسئولیت‌پذیری است که جوانان ما را هم اکنون به جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی در عرصه‌های مختلف علوم جدید می‌کشاند و هر روز پرچم سرافراز ایران را در قله‌های پیشرفت و تعالی نوینی به اهتزاز در می‌آورد.

مقام معظم رهبری نیز همواره بر لزوم تلاش مضاعف جوانان ایران‏زمین برای دستیابی به دانش و تکنولوژی روز، و پیشرفت‏های علمی تأکید دارند و این رسالتی است بسیار سنگین. حفظ این مسیر و ادامة آن، مسئولیت سنگینی است بر دوش آحاد ملت و بالاخص جوانان.

باید به این نکته اشاره کرد که مسئولیت‌پذیری مردمان یک جامعه، نشانگر میزان رشد و پویایی، دانایی، نشاط و هویت دینی و انقلابی آن جامعه است. بنابراین، برای حفظ و تداوم انقلاب اسلامی، باید این روحیه ارزشی و حیات‌بخش را در بین تمام اقشار جامعه، حفظ و تقویت کنیم، چرا که برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و توسعه و عدالت، نیازمند نقش آفرینی روحیه آرمان‏خواهی و مقاومت و ایستادگی چنین روحیه‌ای در بین مردم هستیم.

این روحیه آرمانخواهی و حس مسئولیت می‌طلبد که توجه مضاعفی به مقاومت و ایستادگی و هوشیاری در مقابل ترفندها و طرح‌های دشمنان داشته باشیم. متاسفانه در ادبیات سیاسی معاصر، بسیاری از سازمان‏ها، مفاهیم و ابزارهای سیاسی و بین المللی تبدیل به وسیله‌ای برای برآورده کردن منافع ابرقدرت‏ها شده است. به طوری که بسیاری از فعالان سیاسی کشورهای دنیا معتقدند که مفاهیمی همچون حقوق بشر، آزادی و دموکراسی و سازمان‌های بین‏المللی مانند شورای امنیت و غیره کارکرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به سرپوشی برای رفتارهای سلطه گرایانه و ددمنشانه استکبار جهانی شده‏اند. نگاهی گذرا به عملکرد این سازمان‏ها در قبال حوادث اخیر عراق، سوریه و سایر کشورهای اسلامی به راحتی پرده از این واقعیت بر می‏دارد که این سازمان‏ها صرفاً به دنبال حفظ منافع خود و هم‏پیمانانشان می‏باشند.

به گونه‌ای که امروزه بسیاری از ملت‏ها و دولت‏ها دریافته‌اند که برای حفظ استقلال و اصول و ارزش‌های خود نیازمند استراتژی جدیدی در عرصه دیپلماسی بین‏المللی می‌باشند و این نیست جزء مقاومت و ایستادگی در مقابل رفتارهای غیر قانونی و سلطه‌گرانه استکبار جهانی. آنچه که امروزه در مبارزه با داعش در عراق و سوریه اتفاق می‏افتد، خود حکایت از این دارد که تنها علاج مقابله با استکبار جهانی، حفظ روحیه استکبارستیزی، مقاومت و ایستادگی است.

این اصل مترقی و کارآمد (مقاومت و ایستادگی) برآمده از متون و اندیشه اسلامی است. می‌توان گفت در عصر معاصر، مردم و جوانان جمهوری اسلامی ایران مبدع این اصل بوده‏اند و به نحو احسن در تمام مراحل از آن استفاده می‌کنند. به طوری که الگوی موفق جمهوری اسلامی، امروزه در اقصی نقاط جهان توسط کشورهای متعددی به عنوان استراتژی موثر و اثربخش و نتیجه‌بخش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

و می‏‌بینیم که چگونه 4 سال سوریه در مقابل نوع بسیار خشن تروریسم مقاومت کرده است و می‏بینیم که چگونه چهارمین ارتش دنیا در مقابل ایستادگی جوانان حزب‏الله فلج شده است. آری! ما شاهد ذلت آمریکا و متحدانش بیش از پیش هستیم و کسانی که روزی حتی حق غنی‏سازی هسته ای را برای ما به رسمیت نمی‏شناختند، امروز لاجرم مجبور به پذیرش این واقعیت شده‏اند و اذعان دارند که ایران بعد از 37 سال مقاومت، دیگر یک قدرت منطقه‏ای و جهانی است و دشمن توانایی جنگ رودررو را با ایران ندارد و به جنگ نیابتی روی آورده‏اند.

لذا امروزه نیز مبارزه با استکبار جهانی هنوز ادامه دارد تا حکومت جهانی مهدوی در سراسر گیتی سایه گستراند و این وعده تخلف‌‏ناپذیر الهی است که پیروزی از آن ماست. بنابراین دولت و ملت، همدل و همزبان، ایستادگی و مقاومت را در همه عرصه‏‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی سرلوحه کار خود قرار داده تا با بصیرت و زمان‏شناسی و دشمن‏شناسی، لانه‏های جاسوسی مدرن و نوین دشمن را تسخیر و منفذهای نفوذ دشمن را مسدود کنند تا انقلاب به مسیر پرشتاب توسعه و بالندگی خود در منطقه و دنیا ادامه دهد.

امروزه دشمنان انقلاب با توجه به شکست‏های پیاپی در عرصه‏‌های جنگ نظامی و نیابتی و غیره تغییر تاکتیک داده و آنچه که امروز دشمن برنامه کاری خود برای نفوذ در کشور قرار داده، فعالیت و بسترهای اقتصادی است و بایستی در این عرصه به نسخه حیات‏بخش اقتصادی، یعنی اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشانیم و ضروری است هرگونه حرکت و تعامل با سایر کشورها در عرصه اقتصادی در مدار سیاست‏های اقتصاد مقاومتی صورت پذیرد که مقام معظم رهبری می‏فرمایند: «باید اقتصاد ایران را بگونهای قوی کنیم که هیچ تکانهای در جهان و هیچکس در هیچ جای دنیا چه آمریکا و چه غیر آمریکا نتواند با یک تصمیمگیری و یک نشست و برخاست، بر اقتصاد کشور و معیشت مردم ما اثر بگذارد که این همان اقتصاد مقاومتی است.»1

همچنین حضرت امام خمینی(ره) در وصیت‏نامه سیاسی، الهی خود می‌‏فرمایند: « اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر‌قرار باشد، دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود»

لکن در این برهه از نظام جمهوری اسلامی که بیش از هر زمان دیگری به ثبات سیاسی و اجتماعی نیازمندیم، بایستی با تمسک به این اصل نتیجه‌بخش و موثر، در مقابل باج‌خواهی‌ها و زورگویی‌های استکبار جهانی و در راس آن آمریکا ایستادگی و مقاومت کنیم و با پایبندی و اعتقاد به مثلت مقاومت، ایستادگی و وحدت، تمام توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب نماییم و با ایمان به فرموده مقام معظم رهبری: «آمریکا (استکبار جهانی) نخواهد توانست ایران اسلامی را از مسیر استقلال و هویت و سربلندی خود باز دارد»2 بار دیگر در سال همدلی و همزبانی، و روز 13 آبان دولت و ملت ایستادگی و مقاومت در مقابل استکبار جهانی و شیطان بزرگ، آمریکا را به نمایش خواهند گذاشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول