اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اشاره رهبر انقلاب به کدام استان بود؟/ بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مثلث توسعه

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، مجموع سرمایه گذاری درطرح مثلث اقتصادی استان را بیش از 90 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اشاره رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در خصوص میزان انعقاد قرارداد در یکی از استان ها طی چند ماه اخیر، «خراسان رضوی» بود.

اشاره رهبر انقلاب به کدام استان بود؟/ بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری  در مثلث توسعه

علی اصغر تقوایی در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد، در خصوص آخرین وضعیت طرح های اقتصاد مقاومتی استان ضمن بیان این موضوع که در این مسیر و ذیل برنامه مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی 102 تفاهم نامه با معین‌ها منعقد شده است، اظهار داشت: 92 درصد این معین ها بخش خصوصی، 5 درصد موسسات عمومی و غیردولتی و سه درصد هم دولتی هستند.

وی در خصوص نوع فعالیت معین های اقتصادی استان، بیان کرد: از یک هزار و 129 طرحی که در قالب جلسات فرماندهی اقتصاد مقاومتی در شهرستان ها توافق شده هم اکنون 975 طرح به ارزش 97 هزار میلیارد تومان در سامانه ویژه الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی ثبت و توسط مردم قابلیت پایش را دارد.

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در صورت تحقق این سرمایه‌گذاری ها با همراهی کلیه دستگاه های اجرایی صادرکننده مجوز، بانک ها و سایر ارکان الگو، دستاوردهای ارزشمندی برای استان و کشور محقق خواهد شد.

تقوایی بیان کرد: اشاره رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در خصوص میزان انعقاد قرارداد در یکی از استان ها طی چند ماه اخیر، «خراسان رضوی» بود.

وی تصریح کرد: از این تعداد 36 درصد معین ها در بخش کشاورزی، 36 درصد در بخش صنعت، 24 درصد در بخش خدمات و 4 درصد هم در بخش صنعت فعالیت دارند.

50 هزار نفر اشتغالزایی در شش ماه

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی، ضمن اشاره به این نکته که در حال حاضر این معین ها، 94 درصد استان را تحت پوشش خود دارند، تصریح کرد: تنها چهار درصد استان [شهر و روستا] فاقد پوشش هستند.

تقوایی خاطرنشان کرد: مجموع خالص اشتغالزایی در استان از ابتدای سال تا آخر تابستان 50 هزار و 777 نفر است که بخشی از این میزان می تواند مربوط به این طرح هم باشد.

مهمترین موانع سرمایه‌گذاری

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه به مشکلات و موانع در مسیر این طرح اشاره و تصریح کرد: مشکلات و موانع کلی به دو بخش استانی و ملی تقسیم می شود که 79 درصد در استان و 21 درصد هم در سطح ملی است.

وی بیان کرد: در این رابطه 63 درصد موانع به تامین مالی، 21 درصد مجوزات و 17 درصد به امور زیربنایی مربوط می شود.

تقوایی در خصوص پیشرفت فیزیکی کار، اظهار کرد: بالای 90 درصد، 25 درصدِ کار رشد فیزیکی داشته و بین 70 تا90  درصد حدود 10 درصد، 50 تا 70 درصد حدود 13 درصد، 30 تا 50 درصد حدود 10 درصد و کمتر از 30 درصد حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کاهش نرخ بیکاری استان به 9 درصد

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای این طرح اشاره کرد و کاهش نرخ بیکاری استان از 11 درصد در تابستان سال گذشته به 9 درصد در تابستان امسال و افزایش 16 درصدی نرخ رشد صادراتی غیر نفتی استان را از جمله دستاوردهای این طرح دانست.

وی ساماندهی واحدهای تولیدی، شناسایی قوانین مزاحم، توسعه مراودات تجاری، عرضه مستقیم محصولات تولیدی، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی، توجه به کسب و کارها دانش بنیان، ارتقاء محصولات تولیدی و ارتقاء بهره بروری عوامل تولیدی را بخشی از محورهای دارای اولویت این طرح برشمرد.

تقوایی حجم تسهیلات پرداخت شده توسط بانکهای استان تا پایان شهریور ماه سال 98 را 171733 میلیارد ریال اعلام کرد.

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور هماهنگی اقتصادی استانداری خراسان رضوی در خصوص برنامه های توان افزایی این طرح در حوزه روستایی، بیان کرد: هم اکنون یک هزار 125 روستا را در قالب 3 هزار و 500 طرح کسب و کار با همکاری جهاد دانشگاهی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بررسی و مطالعه کردیم.

وی عنوان کرد: همچنین در این طرح برنامه های ویژه ای در حوزه دامداری، دامپروری، شیلات، گیاهان دارویی، نوغان داری و کرم ابریشم، تراش سنگ های قیمتی، با محوریت واحدهای توانمند بخش خصوصی و مردم پیاده سازی می کنیم.

تقوایی تاکید کرد: نکته مهم این است که در حال حاضر صرفا در روستاها فعالیت داریم تا بتوانیم مزیت ایجاد کنیم تا مردم در روستاها بمانند و حتی ضریب برگشت مهاجرت داشته باشند؛ می خواهیم روستا را پر رونق کنیم.

مسؤول پیگیری ویژه معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: چنانچه بتوانیم سفره روستا را پر رونق کردیم، مردم غذای سالم تر مصرف می کنند، بنابراین مشکلات سلامتی و اجتماعی کمتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 70071/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول