اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

هزینه‌های نظام سلامت از جیب پزشکان پرداخت می‌شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: سیاست دولت‌ها باعث شده هزینه درمان و سلامت مردم از جیب جامعه پزشکی پرداخت شود.

هزینه‌های نظام سلامت از جیب پزشکان پرداخت می‌شود

جواد مولایی عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: در حالی که هزینه خرید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و دندانپزشکی ۱۰۰ درصد افزایش داشته تعرفه ها در سال ۹۸ فقط ۸ درصد افزایش داشته که این مسئله در کوتاه مدت و دراز مدت نتایج منفی را در پی خواهد داشت.

وی گفت: هرچند که عدم افزایش تعرفه باعث نمی‌شود که در کیفیت خدمات تنزلی ایجاد شود و جامعه پزشکی علیرغم بی مهری‌های دولت و سیاستمداران همه توان خود را در خدمت به مردم به کار خواهد گرفت اما متاسفانه سیاست دولت‌ها باعث شده هزینه درمان و سلامت مردم از جیب جامعه پزشکی پرداخت شود.

مولایی گفت: چطور ممکن است هزینه‌ تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی چند برابر شود ولی تعرفه‌ها هیچ افزایشی پیدا نکند؟

عضو شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: جامعه پزشکی انتظار تعرفه‌گذاری واقعی و عادلانه و منطقی را دارد که این تعرفه واقعی و هزینه‌ها را نباید فقط مردم پرداخت کنند بلکه بیمه‌ها باید بپردازند. در کشورهای پیشرفته رابطه مالی بین پزشک و بیمار بسیار کم است چون که چند برابر مبلغ پرداختی را بیمه ها پرداخت می‌کنند.

وی گفت: اما متاسفانه در ایران دولت تعرفه واقعی را اجرا نمی‌کند و بیمه‌ها به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و مطالبات را پرداخت نمی‌کنند در رسانه ها نیز به تخریب جامعه خدوم و ایثارگر پزشکی می‌پردازند که نه که مجموعه این عوامل نهایتاً به مردم و سلامت جامعه و کیفیت درمان آسیب می‌زند.

مولایی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی طبق بند ک ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفته است به اظهارنظر و مشارکت فعال در زمینه تعرفه‌ها بپردازد و با حضور کارشناسان اقتصادی و با فرمول های علمی تعرفه‌های واقعی را محاسبه کند و در اختیار شورای عالی بیمه قرار دهد از مزایای این کار این است که مردم و رسانه‌ها در جریان قرار می‌گیرند که جامعه پزشکی ایثار گرانه به مردم سوبسید پرداخت می کند و ویزیت پزشک که مثلاً حدود ۱۰۰ هزار تومان است ولی پزشک سی هزار تومان دریافت می‌کند یعنی بقیه این هزینه به مردم سوبسید و یارانه داده می‌شود و مزیت دیگر این است که یک مبنای علمی و عادلانه و واقعی در اختیار شورای عالی بیمه قرار می‌گیرد تا با دقت بهتر و بیشتری تصمیم گیری کند.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی با حضور کارشناسان و صاحب نظران با فرمول های علمی در حال محاسبه تعرفه واقعی است و در طول هفته آینده آن را اعلام خواهد کرد.

مولایی گفت: قانونگذار بر اساس بند الف ماده قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور و شورای عالی بیمه را موظف به رعایت قیمت واقعی در جهت تقویت رفتارهای مناسب بهداشتی و درمانی کرده است. مطابق ماده ۸ قانون بیمه همگانی قیمت واقعی تعرفه عبارت است از قیمت تمام شده خدمات به اضافه سود سرمایه و دارایی‌های ثابت که در بخش دولتی سود سرمایه منظور نخواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول