اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی نگارشمان ضعیف می‌شود/ این سوادهای نم کشیده

باوجود پیشرفت فناوری و تایپ کردن ما با گوشی‌های تلفن همراه، غلط‌های نگارشی افزایش یافته است.

وقتی نگارشمان ضعیف می‌شود/ این سوادهای نم کشیده

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تقریبا روزی 6 ساعت و شاید هم بیشتر در فضای مجازی در حال تایپ کردن است. به نظر می‌رسد این همه نوشتن کلمات باید سبک نگارش و املاء لغات او را تقویت کند اما وقتی می‌خواهد روی کاغذ یک متن حتی کوچک بنویسد چندین بار می‌پرسد که فلان کلمه با سین است  یا صاد؟

دیکته ضعیف

مرجان که یک دختر دبیرستانی است و روزانه ساعت‌ها با گوشی تلفن همراه کار می‌کند، می‌گوید: قبلا برای ارتباط برقرار کردن، مردم بیشتر نامه می‌نوشتند و جالب اینکه در نگارش با قلم و خودکار تمام سعی خود را می‌کردند تا کلمات از نظر نگارش و دیکته کاملا صحیح باشند.

وی ادامه می‌دهد: اما امروز که تکنولوژی پیشرفت کرده گویا نوشتن کلمات با غلط املائی زیاد اهمیت برایمان ندارد که البته تاثیر بدی بر شیوه نگارش ما بر جای گذاشته است.

 

عادت به نگارش غلط

وقتی مدام در فضای مجازی به جای «خواب» می‌نویسیم: «خاب» و یا به جای «فریضه» می‌نویسیم: «فریزه» و ... خب عجیب هم نیست که روز به روز نگارش ما ضعیف و ضعیف‌تر بشود.

 

شلختگی ادبی

یک کارشناس ادبیات فارسی با اشاره به زبان نگارشی و زبان محاوره‌ای به خبرنگار فارس می‌گوید: ما کلمات را به صورت عامیانه در گفتار استفاده می‌کنیم اما در نوشتار آنها را رسمی‌تر و با همان فرم اصلی خود می‌نویسیم.

مونا فروزان ادامه می‌دهد: وقتی بخواهیم کلمات را همانطور که ادا می‌کنیم هم بنویسم طبیعتا باعث ایجاد شلختگی ادبی می‌شویم و این حالت از زمانی که شبکه‌های مجازی رواج یافته‌اند، افزایش چشمگیری یافته است.

وی تاکید می‌کند: البته نوشتن پیام برای دوستان و نزدیکانمان با زبان محاوره‌ای در فضای مجازی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما تداوم استفاده از نوشتار کلمات محاوره‌ای به تدریج بر نگارش درست کلمات تاثیر منفی می‌گذارد.

فروزان با تاکید بر پیامدهایی که فضای مجازی برای نگارش کلمات در پی دارد، عنوان می‌کند: گرچه با دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، سرعت ارتباطات را افزایش داده است اما احتمال و شمار غلط‌های نگارشی را نیز بیشتر کرده است.

زنگ خطر

یک دبیر زبان و ادبیات فارسی نیز با اشاره به زنگ خطری که در حوزه ادبیات و نگارش با آن مواجه هستیم، می‌گوید: اگر نسل نوجوان و جوان را در مورد اهمیت نگارش درست کلمات هشیار نکنیم، با بیسوادی نگارشی مواجه خواهیم شد.

لیلا اکبری می‌افزاید: ترویج نوشتن لغات به صورت عامیانه، ضربه‌ای جدی بر پیکره زبان و ادبیات فارسی است و باید در کلاس‌های درس ادبیات بر لزوم سواد نگارشی دانش آموزان امروز بیش از پیش تلاش کنیم.

 

وی معتقد است: شاید به نظر برسد که دیکته نوشتن تنها مربوط به دوره ابتدائی تحصیلی باشد اما امروز لازم است تا با توجه به ساعات درس ادبیات و نوشتن انشاء و آن هم با تاکید بر نگارش صحیح به داد ادبیات فارسی برسیم.

یک تابلوی شهری

عضو یک انجمن مردم نهاد نیز، بیلبوردهای سطح شهر را مکان مناسبی برای نوشتار صحیح کلمات فارسی می‌داند و عنوان می‌کند: طراحی بیلبوردهایی با تمرکز بر نوشتار درست کلمات توجه شهروندان را به رعایت اصول نگارشی جلب می‌کند.

مریم امامی می‌افزاید: راه اندازی مسابقات دیکته و املاء درست کلمات در مناسبت‌های مختلف از سوی نهادهای فرهنگی و شهرداری‌ها نیز اقدام موثری است که توجه شهروندان را به نگارش صحیح کلمات جلب می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌ها نیز با همین تلفن‌های همراه می‌توان مسابقات دیکته برگزار کرد و ضمن کمک به نگارش بزرگترها و کوچکترها، سرگرمی مناسبی نیز ایجاد کرد.

به گزارش فارس، ادبیات هر کشوری، پیشینه و تمدن آن است که باید برای نسل آینده حفظ شود و در این میان نگارش درست واژگان هر زبان از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید برای حفظ آن کوشید.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول