اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

سیر تا پیاز شرکتی که «پدیده» بود/ چرا شهر رویایی تبدیل به سراب سهام‌داران شد؟

آبان ماه سال 88 بود که تبلیغات گسترده شرکت پدیده شاندیز در صدا و سیما استارت زده شد، در این تبلیغات از شهری رویایی صحبت می شد که به واقع در حد همان رویا باقی ماند.

سیر تا پیاز شرکتی که «پدیده» بود/ چرا شهر رویایی تبدیل به سراب سهام‌داران شد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، «سهام پدیده شاندیز تعیین تکلیف شود» یکی از سوژه هایی است که بسیاری از سهامداران این شرکت با ثبت آن در سامانه«فارس من» خبرگزاری فارس خواسته اند که پیگیر آن شویم، همچنین تاکنون  2 هزار و 507 نفر از این درخواست حمایت کرده اند.

18 بهمن ماه سال 83 بود که شرکت پدیده شاندیز تحت عنوان شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام(سهامی عام) در اداره ثبت شرکت های مشهد به ثبت رسید، حدود چهار سال بعد این شرکت با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده به شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (سهامی عام) تغییر نام یافت و اساسنامه جدید شرکت مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفت.

اما در واقع آنچه که به فعالیت و فروش سهام مشغول شد یک شرکت سهامی خاص زیر مجموعه این هلدینگ با نام شرکت ابنیه پدیده شاندیز، مجری و مالک تمام پروژه‌های ساختمانی مجموعه پدیده و زیرمجموعه گروه شرکت‌های پدیده بود.

شرکت ابنیه و ساختمان پدیده شاندیز (سهامی خاص) در شهریور ماه 88 در اداره ثبت شرکت‌های مشهد به ثبت رسید و سپس در مجمع فوق‌العاده با حضور سهامداران پدیده، افزایش سرمایه ۲۵درصدی برای این شرکت به تصویب رسید.

کم کم سروکله شرکت‌های تابعه پدیده از جمله شرکت ابنیه و ساختمان، پدیده پارسیان توس، بین‌المللی کیش، تجارت الکترونیکی پدیده کیش، آریا دوام ساز شرق، شهربازی پدیده شاندیز و باشگاه فرهنگی ورزشی پدیده پیدا شد که هر کدام از مسئله‌ای مدیریت و مباشرت داشتند.

شهر رویایی که سرابی بیش نبود

هشتم آبان ماه سال 88 بود که همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این شرکت، تبلیغات گسترده‌ای را در صدا‌وسیما و دیگر رسانه‌ها استارت زد و از شهر رویایی زبان به میان آورد که پس از مدتی همه متوجه شدند سرابی بیش نبوده.

چند برابر شدن سهام شرکت طی 5 سال

غلامعلی صادقی، دادستان سابق مشهد چندی پیش در خصوص تخلفات این شرکت گفته بود:«شرکت پدیده از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرد و در ابتدا جای نگرانی خاصی نداشت، تا زمانی که در سال 92 بحث فروش سهام این شرکت مطرح شد، اما باز هم در آن دوره چون قیمت سهام از 100 تومان شروع شده بود و غیرمترقبه نبود، مشکل خاصی وجود نداشت.

ولی به دلیل اینکه نهادهای نظارتی و سازمان بورس بر فروش سهام نظارت نداشتند، متهم ردیف اول و اعضای هیأت مدیره به‌صورت روزشمار بدون توجه به اینکه عرضه و تقاضا باید قیمت سهام را تعیین کند، عمل کردند.

پهلوان خودش قیمت سهام را تعیین می کرد و زمانی که قیمت سهام کاهش می یافت، عوامل خودش را وارد می‌کرد تا قیمت سهام تنزل پیدا نکند.

بنابراین از همان سال 88 ما به موضوع ورود کرده بودیم و زمانی که ارزش سهام از 100 به 10 و 12 هزار تومان رسید و نگرانی های ما تشدید شد، اخطارهای متعدد در این خصوص دادیم».

ورود شورای عالی شهرسازی و دستگاه قضا به پرونده

سرانجام پس از سروصداهای بسیاری که تخلفات این شرکت به پا کرد، شورای عالی شهرسازی رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داد و قرار شد هیأتی کارشناسی برای بررسی موضوع به محل اعزام شود.

همچنین طی مصاحبه‌ای که توسط غلامعلی صادقی، دادستان آن زمان مشهد انجام شد سروصدایی اساسی به راه افتاد، هرچند که مدیران پدیده کوتاه نیامده و بر میزان تبلیغات خود افزودند.

صادقی در این مصاحبه هشدار داده بود: مردم فریب تبلیغات واهی را نخورند، چراکه پروژه‌های مورد ادعای این شرکت ها همه مجوزهای قانونی لازم را ندارند و مردم در امری سرمایه‌گذاری می کنند که عاقبتی جز خسارت و زیان و از بین رفتن سرمایه آن‌ها نخواهد داشت.

صادقی تاکید کرده بود: قیمت و ارزش‌گذاری سهام باید از طریق سازمان‌های رسمی و بورس انجام گیرد در حالی که برخی افراد بنا به سودجویی و مصلحت خود به قیمت‌گذاری درباره سهام این شرکت اقدام می کنند که مبنای قانونی و واقعی ندارد.

همچنین در این مصاحبه آمده بود: تبلیغات این شرکت توسط شورای عالی معماری و شهرسازی و کمیسیون اصل نود مجلس و همچنین سازمان بازرسی ممنوع اعلام شده است، بنابراین مردم نباید با تبلیغات اغوا کننده اقدام به سرمایه گذاری کنند، چرا که انجام تبلیغات در رسانه های گروهی بر مشروعیت قانونی این گونه سرمایه‌گذاری‌ها دلالت ندارد.

تشکیل ستاد تسهیل به منظور رسیدگی به تخلفات

سرانجام در سال 93 ستادی تحت عنوان «ستاد تسهیل» به ریاست استاندار خراسان رضوی به منظور رسیدگی به تخلفات پدیده و هدایت به مسیر قانونی شرکت راه اندازی شد.

تا اینکه دستگاه قضا هفتم مرداد ماه سال 95 اعلام کرد: پهلوان، مدیرعامل سابق «پدیده» روز گذشته پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت و روانه زندان شد.

روند رسیدگی به پرونده متهمان در 15 جلسه

نخستین جلسه دادگاه این پرونده شنبه 22 اردیبهشت ماه سال 98 برگزار شد و در آن رئیس دادگاه با اشاره به روند رسیدگی به تخلفات متهمان این پرونده گفت: پرونده در حال حاضر دارای ۲۲ متهم و بیش از ۱۰۰ جلد بوده و پیگیری‌های قانونی در خصوص تخلفات احتمالی برخی مسؤولان که در انجام وظایف خود قصور داشته‌اند مفتوح است.

23 و 24 اردیبهشت ماه دومین و سومین جلسه رسیدگی به پرونده پدیده به ریاست قاضی منصوری برگزار و در آن از نماینده ستاد تدبیر مستقر در استانداری خراسان رضوی، نماینده سازمان امور اراضی کشور و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی خواست تا به بیان مطالب خود بپردازند، همچنین نماینده سازمان صدا و سیما هم در خصوص عملکرد این سازمان در حوزه تبلیغات شرکت توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه جلسه سوم از متهم محمدرضا محمدی متهم به مشارکت در اخلال عمده و کلان درنظام اقتصادی کشور و تشکیل شبکه کلاهبرداری خواسته شد به سوالات پاسخ گوید.

جزئیات عناوین اتهامی «ریاحی» و «محسنی ثانی»

25 اردیبهشت ماه در چهارمین جلسه دادگاه پدیده، کیفرخواست متهم محمدرضا ریاحی و محسنی ثانی قرائت شد.

مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور، تصاحب و حیف و میل اموال مردم و تشکیل شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه از جمله اتهامات ریاحی و انجام تبلیغات غیرواقعی، در راستای بالا بردن کاذب قیمت سهام پدیده و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع بزه و ارائه طریق ارتکاب جرم و تحصیل مال از طریق نامشروع از جمله اتهامات ثانی بود.

در دادگاه پنجم و ششم که 26 و 27 اردیبهشت ماه برگزار شد، کیفرخواست متهم علیرضا یزدانی لنگرودی، حسن عیدی‌زاده، محمدرضا نجفی‌نیا و محمود سینی‌چی قرائت که تشکیل شبکه کلاهبرداری و اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور و معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل وقوع بزه ازجمله عناوین اتهامی آن‌ها بود.

قرائت کیفرخواست متهم ردیف اول پرونده

29 اردیبهشت در هفتمین جلسه دادگاه، کیفرخواست متهم ردیف اول پرونده، محسن پهلوان مقدم قرائت شد.

 مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی، تصاحب و حیف و میل اموال مردم، تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده از جمله اتهامات متهم ردیف اول محسن پهلوان مقدم طبق کیفرخواست صادره توسط دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بود.

در جلسه هشتم دادگاه که روز بعد برگزار شد، پهلوان مقدم به جایگاه احضار و به سوالات پاسخ داد.

تحقیقات در مورد قصور احتمالی مسؤولان ادارات و سازمان‌ها ادامه داد

در جلسه نهم دادگاه، مدیرکل بازرسی خراسان رضوی در جایگاه قرار گرفت وگفت: هم اکنون تحقیقات در خصوص قصور احتمالی مسؤولان ادارات و سازمان ها ادامه دارد.

در ادامه جلسه کیفرخواست مربوط به متهمان سعیدرضایی، امیر سالاری، سیدشهاب الدین کاظم‌زاده وطنی و سید احمد برومند فرزند محمد قرائت شد که تحصیل مال از طریق نامشروع به‌واسطه فعالیت گسترده در امردلالی سهام پدیده از اتهامات آن‌ها بود.

در دادگاه دهم و یازدهم که اول و دوم خرداد ماه برگزار شد، کیفر خواست متهم اسماعیل وفایی فرزند عبدالله، عباس عبدالله‌زاده طبسی و جعفر مختاری قدیم و احسان بنائی، محمد وحیدی شعرباف، متهم محمد رفائی نجاران طبسی و سیدحسن میربمانی یزدی خوانده شد که تحصیل مال از طریق نامشروع به واسطه فعالیت گسترده در امر دلالی سهام پدیده از اتهامات آن‌ها بود.

در ادامه جلسه قاضی منصوری از نماینده اداره دارایی خواست تا توضیحات خود را ارائه کند.

دادستان مشهد: همکاری شایسته‌ای از سوی متهمان انجام نشد

در دوازدهمین جلسه دادگاه که 20 خرداد برگزار شد قاضی منصوری از نماینده سازمان بازرسی و رئیس وقت هیئت مدیره شرکت پدیده و دیگر نمایندگان سازمان های حاضر خواست تا نکات خود را مطرح کنند، در این جلسه دادستان مشهد گفت: متأسفانه همکاری شایسته‌ای از جانب متهمان صورت نگرفته است.

در جلسه سیزدهم نماینده مدعی العموم در واکنش به اظهارات برخی از متهمین در جلسه گفت: متهمین باید از فرصت ارزشمندی که دادگاه  با هدف بازگرداندن اموال سهام‌داران به آن‌ها اعطا کرده حداکثر استفاده را ببرند و با توجه به اینکه این جلسات، جلسات اخذ آخرین دفاع از آن‌ها است باید حسن نیت خود را برای مسؤولان قضایی در عمل به اثبات برسانند.

در جلسه چهاردهم  کیفرخواست تعدادی دیگر از متهمین شرکت پدیده توسط نماینده مدعی العموم ارائه شد.

در جلسه پانزدهم دادگاه پدیده اعلام شد که تعدادی از متهمان «پدیده» از فرصت اعطایی برای بازگرداندن اموال استفاده کرده‌اند.

اعلام حکم حبس ابد برای محسن پهلوان/ تبرئه سه متهم

سرانجام پنجم مرداد ماه سال جاری بود که پس از برگزاری 16 جلسه دادگاه حکم پرونده قضایی ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده با ۲۲ متهم افزون بر ۱۳۶ هزار شاکی اعلام و پهلوان محکوم به حبس ابد شد.

در ادامه جلسه دادستان مشهد حکم دیگر متهمان نیز قرائت کرد.

«محسن پهلوان مقدم» به تحمل حبس ابد و محکومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی، «محمدرضا محمدی» به تحمل ۲۵ سال حبس، «محمدرضا ریاحی» به تحمل ۲۰ سال حبس و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی، «علیرضا یزدانی لنگرودی» به تحمل ۲۰ سال حبس، « مجید کریمیان اقبال» به تحمل ۱۵ سال حبس و «احسان محسنی ثانی» به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

همچنین «حسن عیدی زاده» به ۱۵ سال حبس، «محمدرضا نجفی» به  ۱۵ سال حبس، «محمود سینی‌چی» به ۱۵ سال حبس و «امیر سالاری» به ۲ سال حبس محکوم شدند.

به گفته دادستان مشهد، «سعید رضایی»، «محمد دهقانی فیروزآباد»، «احمد برومند»، «شهاب الدین کاظم زاده»، «اسماعیل وفایی»، «عباس عبدالله‌زاده طبسی»، «احسان بنایی» و «جعفر مختاری قدیم» هرکدام به تحمل ۲ سال حبس محکوم شدند.

در این جلسه در مورد متهمان «حسن میربمانی»، «محمد وحیدی شعرباف» و «محمد رفائی نجاران طبسی» حکم به برائت صادر شد.

200 میلیارد تومان به شرکت پدیده برگشت

پس از مدتی در هفتم مهر ماه دادگستری کل استان خراسان رضوی با هدف تنویر افکار عمومی و اطلاع‌رسانی از روند اقدامات مثبت و امیدآفرین در روند اجرای حکم پرونده شرکت پدیده، اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: در رأی دادگاه که به موجب آن برخی از دلالان به ۲ سال حبس و رد مال محکوم شده بودند، پس از شروع فرآیند اجرای حکم تاکنون همه دلالان بجز یک نفر تسویه حساب کرده‌اند و از این رهگذر حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به شرکت پدیده مسترد شده است که در غالب سهام، واحد تجاری و سایر اموالی است که پس از کارشناسی به پدیده منتقل شده است.

«مردم برای فروش سهام عجله نکنند»

متاسفانه آنچه که در این میان به چشم می‌خورد عدم آگاهی مردم از روند تصمیماتی است که در این شرکت گرفته می‌شود که همین امر سبب شد برخی نمایندگان مجلس اعلام کنند که مردم دقت داشته باشند نسبت به فروش سهام عجله نکنند.

در این مدت پدیده دو مدیرعامل عوض کرده و هر کدام با مطرح کردن شعارهایی وارد گود شدند یکی از پرداخت بدهی به طلبکاران پدیده به‌صورت تهاتر با سهام خبر داد و دیگری سخن از نهایی شدن سهام جبرانی به میان آورد که البته خبری تازه برای سهامداران نبود، اما هر دو تن پس از مدتی کنار رفتند و مردم ماندند و حوضشان.

امروز مردم نشسته و منتظر این هستند تا پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری در یک پروژه پرسرو صدا تکلفشان معلوم شود و بدانند که به واقع چه باید کنند.

همچنین مردم از قوه قضائیه می‌خواهند که نه تنها هرچه سریع‌تر تکلیف سهام و سهامداران مشخص شود که تحقیقات در خصوص مسؤولان دخیل در این ماجرا هم انجام و نتیجه آن به اطلاع عموم برسد.

==================

گزارش از: فرزانه زراعتی

==================

انتهای پیام/ 70071/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول