اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

آغاز برداشت زعفران از مزارع مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور/ تولید 800 کیلوگرم

فرماندار شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زعفران از مزارع بناب شهرستان مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور خبر داد.

آغاز برداشت زعفران از مزارع مرند پایتخت طلای سرخ شمال غرب کشور/ تولید 800 کیلوگرم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز داود گرشاسبی در بازدید از مزارع زعفران بناب شهرستان مرند اظهار داشت: زعفران یک محصول مهم و اساسی برای کشاورزی منطقه مرند است که با توجه به نیاز آبی کم و شرایط اقلیمی منطقه توصیه می شود کشاورزان به کشت این محصول روی بیاورند.

وی گفت: کشت زعفران در سال 1378 با یک هکتار در شهرستان شروع شده و بعد از 20 سال نزدیک به 184 هکتار در شهرستان زیرکشت داریم، برای محصول زعفران تولید متوسط در هر هکتار نزدیک 4 کیلوگرم می باشدکه اگر ضرب در هکتار بکنیم 800 کیلوگرم محصول تولیدی داریم و اگر عددی حساب شود 8 میلیارد تومان سود اقتصادی برای کشاورزان منطقه به ارمغان آورده است و اشتغال سالانه این محصول 210 نفر روز در هر هکتار است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند نیز در حاشیه این بازدید اعلام کرد: شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران به شمار می آید.

منوچهر رحمانی افزود: مزایای کشت این گیاه سودآور در کنار مقاومت به خشکی و نیاز کم آب، در سال‌های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیشتری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند روی آورند.

وی اظهار کرد: کشت زعفران در شهرستان مرند از سال 1378 حدود یک هکتار شروع  و در سال زراعی 98-99 به 184هکتار افزایش یافته است و پیش بینی می شود 800 کیلوگرم زعفران ناب از مزارع این شهرستان تولید و به مصرف داخل شهرستان و سایر استان ها و شهرستان های همجوار برسد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند خاطرنشان کرد: با توجه به کم آبی چند سال اخیر و توجه به این امر که فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط  باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی استراتژیک است جهت رهایی از بحران کم آبی بهترین گزینه جهت کشت محصول سودآور برای کشاورزان به شمار می رود.

وی با اشاره به آغاز عملیات جمع آوری گل‌هایی که سر از خاک برآورده اند، گفت: پیاز زعفران هر روز صبح گل تولید می کند و با چیده شدن آن، روز بعد بوته ها دوباره گل می دهند و این روند بیست تا بیست و پنج روز ادامه می یابد.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول