اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| شبکه ملی اطلاعات؛ طرحی که در تحقق همچنان ناکام مانده است

یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات مردم، موضوع اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اطلاعات است که همچنان اجرایی نشده، در این گزارش به دلایل عدم تحقق آن پرداختیم.

فارس من| شبکه ملی اطلاعات؛ طرحی که در تحقق همچنان ناکام مانده است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از مهمترین دغدغه ها و مطالباتی که مردم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتند، موضوع اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اطلاعات است.

اطلاعات خدمات تجاری، اداری و بانکی در حوزه فضای مجازی در تمامی نقاط کشور به مردم ارائه می‌شود و ارتباطات گسترده‌ای که بین مردم با هم یا با دستگاه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی در بستر فضای مجازی ایجاد شده است نیز یکی از ضروریات زندگی نوین امروزی در کشور است.

به طور قطع این ارتباطات نقش بزرگی از فعالیت‌های افراد را در فضای مجازی شکل داده است و با پیشرفت کشور این انتظار می رود تا هم ارائه خدمت به مردم و هم گسترش خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در بستر فضای مجازی توسعه پیدا کند وهم  شاهد پیشرفت آن باشیم.

به همین دلیل تعداد زیادی از مخاطبان در سامانه «فارس من » به موضوع اینترنت ملی اشاره کرده و خواستار بررسی این موضوع شدند که چرا اینترنت ملی در کشور محقق نمی شود.

این موضوع به حدی دغدغه مردم بود که  تعدادی از شهروندان و صاحب نظران حوزه فناوری اطلاعات در نمایشگاه های مختلف الکترونیکی و فناوری اطلاعات نیز در لابه‌لای صحبت‌های خود به آن اشاره کردند.

کاش مسؤولان بیشتر به فکر تحقق شبکه ملی اطلاعات باشند

معصومه قادری، کارشناس نرم افزار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس تاکید کرد: به جای آنکه هزینه های گزاف و بی مورد برای حمل اطلاعات کشور به خارج و دوباره وارد کردن آنها به داخل کشور را متحمل شویم می‌توانیم با اینترنت ملی  از اسراف های این چنینی جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: همچنین اطلاعات ملی کشور و همه اطلاعاتی که بین دولت و مردم به آن احتیاج دارند با انتقال آنها به خارج از کشور اجازه دسترسی دیگر افراد خارجی را به آن نیز می دهیم.

به جای آنکه هزینه های گزاف و بی مورد برای حمل اطلاعات کشور به خارج و دوباره وارد کردن آنها به داخل کشور را متحمل شویم می توانیم با اینترنت ملی  از اسراف های این چنینی جلوگیری کنیم

 

این کارشناس نرم افزار در ادامه گفت: کاش مسؤولان طرحی راکه به این خوبی برای عدم وابستگی ایران به سایر کشورها تعبیه شده را کمی جدی بگیرند و به فکر نهادینه شدن آن باشد.

برای آشنایی هرچه بیشتر با شبکه ملی اطلاعات با امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت‌وگو کردیم.

۲ لایه محتوا و خدمات، میزان فعالیت‌هایشان را اعلام کنند

ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به لایه های مختلف شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات دارای سه لایه محتوا خدمات و زیرساخت است که بر اساس فرموده مقام معظم رهبری لایه زیرساخت به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی تصریح کرد: تاکنون توانسته‌ایم ۸۰ درصد آنچه را که بر اساس سند تبیین الزامات بر عهده ما گذاشته شده است را به انجام برسانیم اما در ۲ لایه محتوا و خدمات ما به عنوان جزئی از این پروژه، فعالیت چشمگیری را ندیده ایم.

معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: در لایه محتوا صدا و سیما، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید فعالیت کنند و ما نیز جزء کسانی هستیم که درباره عدم فعالیت نهادهایی که برای لایحه محتوا و خدمات مسؤول هستند مطالبه پاسخ‌گویی داریم.

در لایه محتوا صدا و سیما، سازمان تبلیغات و حوزه هنری باید فعالیت کنند و ما نیز جزء کسانی هستیم که درباره عدم فعالیت نهادهایی که برای لایحه محتوا و خدمات مسؤول هستند مطالبه پاسخ‌گویی داریم

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید به طور کامل مشخص شود که در لایه های دیگر چه کسانی پاسخگو هستند و چرا به ۲ لایه دیگر پرداخته نمی شود.

خبر عدم پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات صحت دارد؟

اما پیش از این خبری در رسانه ها با عنوان اینکه پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات تأیید نشد منتشر شد که این سوال را ایجاد می‌کرد که آیا این خبر صحت دارد.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: همان طور که مطلع هستید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها فقط یک قسمت از تحقق شبکه ملی اطلاعات را بر عهده داشته است در همان قسمت نیز توانسته است به پیشرفت  ۸۰ درصد از پروژه دست پیدا کند.

وی ادامه داد: ما هیچگاه حرف خود را عوض نکرده ایم و همچنان بر این موضوع تاکید می‌کنیم که ۸۰ درصد لایه زیرساخت که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مرتبط است ؛ محقق شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: مسلماً وقتی دیگر نهادها برای تحقق این موضوع تلاش نکنند نمی توان انتظار داشت که شبکه ملی اطلاعات در ایران به طور کامل راه اندازی می شود.

با توجه  به اینکه شبکه ملی اطلاعات اهمیت ویژه ای برای کشور دارد و در حال حاضر تعداد زیادی از کشورهای توسعه یافته نیز برای راه اندازی آن تلاش می کنند، انتظار می‌رود تا دستگاه‌های مسؤول هم شفاف سازی بیشتری درباره میزان پیشرفت خود داشته باشند و هم این طرح را در اولویت‌های برنامه های خود قرار دهند تا هر چه سریعتر مشاهده عدم وابستگی ایران به نهاد های خارجی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول