اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

چهارمین حراج باران با ۹۴ اثر ایرانی اسلامی برپا می‌شود/ عرضه ۳ اثر میلیاردی

چهارمین حراج تخصصی خط و خوشنویسی، هنرهای ایرانی و اسلامی موسوم به «حراج باران» با ارائه ۹۴ اثر هنری و اشیاء کاربردی این هفته برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی حراج باران، چهارمین حراج تخصصی خط و خوشنویسی، هنرهای ایرانی و اسلامی، با ارائه ۹۴ اثر هنری و اشیاء کاربردی عصر جمعه ۲۴ آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن برگزار می‌شود.

محبوبه کاظمی دولابی، بنیان‌گذار و مدیر حراج باران با اعلام خبر فوق گفت: بنا به‌رسم هر ساله، این رویداد به یکی از بزرگان هنر والای خوشنویسی ایران تقدیم می‌شود که چهارمین دوره به جایگاه یگانه استاد محمدحسین عماد الکتاب القزوینی ادای احترام می‌کند.
کاظمی افزود: بخش نمایشگاهی حراج که مجوزهای آن از دو وزارتخانه صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ شده است عصر سه‌شنبه بیست و یکم آبان در مکان یاد شده آغاز به کار می‌کند و تا پنجشنبه در معرض تماشای علاقه‌مندان خواهد بود.
در این دوره ۷۱ اثر کهن که قدمت برخی‌شان به بیش از یک قرن می‌رسد، آثاری که از سده دوم هجری قمری تا دوره‌های تیموریه، صفویه، افشاریه، زندیه تا قاجار را در بر می‌گیرد و هر یک زوایای پنهان از بزرگی هنر ایرانی اسلامی را بازتاب می‌دهند، در کنار ۲۳ اثر معاصر که نمونه‌هایی شاخص از کارهای اساتید مبرز و نیز جوانان تثبیت شده هستند به دوستداران هنر پیشنهاد می‌شود.
چهارمین حراج باران با کلکسیونی کم‌نظیر از خوشنویسی‌های آیات مکرم قرآن مجید آغاز می‌شود که پیاپی روی میز حراجی می‌روند و شکوه ارادت هنرمندان ایرانی به دین مبین اسلام را به نمایش می‌گذارند.

دو اثر در این حراجی بالاترین برآورد قیمت را به خود اختصاص داده‌اند: یک نقاشی مینیاتور و خط که چهره نواب اکبری بیگم (زوجه پادشاه هندوستان) را منقش کرده و توسط هنرمند هندی در دوره زندیه خلق‌شده ۵ تا ۶ میلیارد تومان تخمین زده شده و اثر بسیار خاص خوشنویسی منشور حقوق بشر کوروش اثر حسین نیک‌طلب که حاصل ۸ سال کار این هنرمند است و با خوشنویسی و هنر فیروزه‌کوبی روی عقیق تابلویی ۶۵ کیلویی خلق شده که ۸ کیلو و ۳۰۰ گرم فیروزه و ۱۸ و نیم کیلو عقیق در آن به کار رفته و ۲ تا ۲ و نیم میلیارد تومان برآورد قیمت خورده است.

 

 

در کنار این آثار هنری ۱۱ شیء کاربردی که منقش به زیباترین خط نوشته‌های ایرانی اسلامی است نیز عرضه می‌شود؛ از بازوبند قرآنی تا مهر، کلاه، ادوات جنگی، عصا، ظروف و... و سه انگشتری که گران‌بهاترینشان انگشتری آیةالکرسی اثر حسین یساول است که ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان برآورد قیمت شده است.

چهارمین حراج باران همچنین ۲۳ اثر از نمونه‌هایی شاخص از هنر معاصر خط و هنرهای ایرانی اسلامی را عرضه کرده است که نام‌های آشنا در آن حضور دارند از غلامحسین امیرخانی، رضا مافی، کیخسرو خروش، علی‌اشرف صندوق آبادی، یدالله کابلی، فرامرز پیلارام، ناصر اویسی و ...و جوان‌ترها محمدرضا توابی، عین الدین صادق زاده و ...

حراج تخصصی خط و خوشنویسی، هنرهای ایرانی و اسلامی در حالی عصر جمعه ۲۴ آبان به چهارمین دوره خود پای می‌گذارد که اسفندماه گذشته با فروش ‌‌۱۱ میلیارد و ۷۶۹ میلیون تومان رکورد خود را ارتقا داد و با فروش یک جلد مصحف شریف قرآن کریم به قیمت ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رکورد گران‌ترین اثر به فروش رسیده در یک حراجی هنری در ایران را به ثبت رساند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول