اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

بی‎ توجهی به لایروبی رودخانه‎ها و خطر وقوع سیلاب ‎های ویرانگر در گلستان

تجارب ادوار گذشته حاکی از آن است هر 10 سال حداقل یکبار سیل بزرگی در گلستان اتفاق افتاده که درس‌نگرفتن از آن و کم‌توجهی به برطرف شدن ضعف نارسایی‎ها، این استان را آسیب‌پذیر و به محلی برای تاخت و تاز سیلاب‎های ویرانگر تبدیل کرده است.

بی‎ توجهی به لایروبی رودخانه‎ها و خطر وقوع سیلاب ‎های ویرانگر در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، گلستان در بخشی از حوزه آبریز دریای خزر واقع شده است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی دارای رودخانه‎های مهم و پرآبی است.

 رودهای جاری گلستان به طور عمده از جنوب به شمال و از شرق به غرب استان جریان دارند و از شریان‎های اصلی و ارزشمند حیات اقتصادی به ویژه در عرصه کشت انواع محصولات کشاورزی استان محسوب می‎شوند، در این میان سه رود مهم اترک، گرگانرود و قره‌سو از جمله رودهای دائمی گلستان به شمار می‎روند که با یک هزار و ۷۰۰ کیلومتر طول به طور مستقیم بر حیات جمعیت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفری استان نقش آفرینی دارند.

وقوع سیل در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری مشکلات و خسارات عدیده‎ای به  سکونتگاه‌های شهری و روستایی و اراضی کشاورزی استان وارد کرد برخی کارشناسان معتقد هستند یکی از عوامل مهم در تشدید قدرت سیلاب‎های گلستان کم‌توجهی به ضرورت لایروبی رودخانه‎ها برای آسان‌سازی گذر آب به سمت پایین‌دست و دریاست در واقع رسوب‌گذاری و افزایش ساخت و سازها در حریم رودخانه‎ها ظرفیت آب‌گذری رودخانه‎های استان را نسبت به گذشته کاهش داده و همین موضوع سبب تشدید خسارت سیلاب شده است به بیانی دیگر اگر ظرفیت رودخانه‎های استان به حالت طبیعی و گذشته خود برسد و نهرهای فرعی لایروبی شود دبی آب رودخانه‎های استان کاهش یافته و در نتیجه حجم سیلاب‎ها و خسارت‎های ناشی از آبگرفتگی کم خواهد شد.

تجارب ادوار گذشته حاکی از آن است هر 10 سال حداقل یکبار سیل بزرگی در گلستان اتفاق افتاده  که درس نگرفتن از آن و کم‌توجهی به برطرف شدن ضعف نارسایی‎ها، این استان را آسیب‌پذیر و به محلی برای تاخت و تاز سیلاب‎های ویرانگر تبدیل کرده است.

شرکت آب منطقه‎ای، تکلیف قانونی در خصوص لایروبی رودخانه‎ها ندارد

به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان طبق قانون توزیع عادلانه آب وزارت نیرو، شرکت آب و منطقه‎ای را مکلف به تعیین حریم و بستر رودخانه‎ها کرده است و در خصوص لایروبی رودخانه‎ها تکلیف قانونی تعیین نشده است.

علی نظری با بیان اینکه لایروبی براساس مقدار اعتباری که دولت تخصیص می‎دهد انجام می‎شود، اظهار کرد: برای مقابله با سیل  در گلستان تنها اقدامی که شاخص شده لایروبی است در حالیکه در هیچ کجای دنیا تنها لایروبی باعث مقابله با سیل نمی‎شود چون دوره‎های بازگشت چند ساله داریم.

وی تصریح کرد: نکته‎ای که در استان ما حائز اهمیت است این است که شیب ما نسبت به دریا عدد ۲ در ۱۰ هزار می‎باشد لایروبی اگر معنای آن کف‌کنی باشد که در این شرایط معنایی ندارد اگر از آن عمق بیشتر برویم آب را از دریا به سمت آققلا می‎بریم و اگر بحث تعریض کردن در میان باشد به اعتبار جاری نیاز داریم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به میزان لایروبی رودهای استان گفت: در حوزه‎های اصلی در گرگانرود، قره‌سو و اترک ۱۵۶ کیلومتر لایروبی انجام شده است علاوه بر لایروبی باید سازه‎های فنی را برای رودخانه‎ها و بالادست آن نیز اجرا کنیم در واقع اقداماتی از جمله آبخوان‌داری و آبخیزداری، مشجر کردن ارتفاعات حوزه آبریز موجب کاهش خسارات سیل خواهد شد با این وجود هیچ موقع نمی‎توانیم با سیل مقابله کنیم چرا که سیل دوره‎های بازگشت متفاوت دارد.

ناکافی بودن تخصیص اعتبار برای لایروبی رودخانه‎های گلستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز در خصوص چگونگی تخصیص اعتبار به لایروبی رودخانه‎ها گفت: نظام برنامه‌ریزی کشور و توزیع اعتبارات منابع، براساس قانون بودجه سالیانه و سند بالادستی است که صورت می‌گیرد در برنامه بودجه هر سال وزارتخانه‌ها نیاز خود را به دولت اعلام و دولت لایحه‎ای به مجلس ارائه می‎دهد و براساس پیش‌بینی که دولت کرده درآمدهایش محقق می‎شود در واقع یک صف به اعتبارات عمرانی وزارتخانه‎ها به استان‎ها ابلاغ می‎شود که قطعی و تحقق یافته نخواهد بود چون از لحاظ شرایط درآمدی کشور باید اعتبارات محقق شود.

میرمحمد غراوی تصریح کرد: به دلیل آنکه خیلی از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های استانی درآمدهایشان محقق نمی‎شود تخصیص‎ها مطابق با ابلاغ ۱۰۰ درصدی نیست.

وی با بیان اینکه طرح‎هایی همچون لایروبی رودخانه‎ها براساس تخصیصی که دارند فعالیتشان را در دستگاه‌های اجرایی انجام می‎دهند، افزود: متوسط دریافتی ما برای مهندسی رودخانه‎ها و لایروبی طی پنج سال گذشته سالیانه بیش از ۶ میلیارد نبوده است و این نیاز استان را رفع نخواهد کرد و رقم بیشتری نیازمندیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: استان ما ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر رودخانه در پنج حوزه آبریز دارد در این حوزه‎ها، آبی که در رودخانه‎ها از بارندگی جاری می‎شود توام با گل و لای خاک رسی است که از سرشاخه‎ها وارد رودخانه می‎شود از سویی ظرفیت رودخانه‎ها محدود است و باید رودخانه‎های اصلی لایروبی شوند.

دولت بعد از سیل رقم خوبی برای مهندسی رودخانه‎ها و لایروبی اختصاص داد

غراوی اضافه کرد: امسال دولت بعد از سیل رقم خوبی برای مهندسی رودخانه‎ها و لایروبی اختصاص داد در حالیکه ۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما هنوز به طور کامل تخصیص نیافته است.

وی به عوامل طغیان رودخانه‎ها در زمان سیل اشاره کرد و گفت: نخستین عامل طغیان رودخانه‎ها عامل انسانی است وقتی حریم و بستر رودخانه‎ها تصرف و ساخت و ساز انجام می‎دهیم مدخل رودخانه‌ها نیز کاهش می‎یابد و در زمانی که جریان سیلاب می‎خواهد هدایت شود با آن حجم و سرعتی که انتظار است، تخلیه صورت نمی‎گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: در زمان سیل گلستان از سر منشأ رودخانه‎ها که از دریا شروع می‎شود لایروبی انجام شد و دستگاه‌ها از اعتبارات داخلی خود برای مقابله با سیل استفاده کردند ۱۰۴ کیلومتر لایروبی در زمان سیل انجام شد و ۱۵۰ کیلومتر لایروبی را در دست انجام داریم.

براساس این گزارش اگر اجرای طرح‎هایی زیربنایی همچون تکمیل زهکشی و لایروبی رودخانه‎های گلستان با تأخیر مواجه یا به فراموشی سپرده شود باز هم گلستان باید در انتظار سیلاب‎های مخربی باشد لایروبی رودخانه‎ها موضوعی منحصر به دشت‎های گلستان نیست بلکه خطر آن مناطق بالادستی و جنگلی استان را تهدید می‎کند که نباید مورد غفلت مسوولان واقع شود به طور قطع اقدام عملیات مهمی همچون لایروبی رودخانه‎ها می‎تواند در پیشگیری از خسارت‌های احتمالی سیل مؤثر باشد.

انتهای پیام/83017/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول