اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام مهم‌ترین راهبرد سند توسعه کردستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت:‌ تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام همچون سالن 6 هزار نفری 22 گولان سنندج، فرودگاه سقز و ...مهم‌ترین راهبرد سند توسعه کردستان است.

بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام مهم‌ترین راهبرد سند توسعه کردستان است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حسین فیروزی در شورای توسعه استان کردستان در سنندج که عصر امروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: شورای توسعه استان کردستان با دستور وزیر تشکیل شد و حاصل این دستور تشکیل 10 جلسه اصلی به ریاست وزیر و 10ها کارگروه و 100ها  کار کارشناسی برای تدوین سند راهبردی استان بوده است.

وی تصریح کرد: این سند در واقع ترسیم راه راهبردی استان بوده که 10ها پروژه در قالب 8 راهبرد در سطح استان برنامه‌ریزی شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: سند توسعه استان کردستان با اطلاعات دقیق علمی و اجماع بین سطوح اجتماعی است که افکار عمومی را هدایت می‌کند.

فیروزی اذعان داشت: این سند مبتنی بر نظریات علمی است و پشتوانه این سند نظریه توازن است.

وی گفت: تشکیل این شورا و مبانی نظریه این سند متاثر از این تئوری علمی و هدف توسعه اقتصادی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: نقطه هدف اصلی این برنامه و سند توسعه استان نقاط قوت و فرصت‌هاست و بنابراین برنامه قوی است.

وی با بیان اینکه موفقیت‌ها در بحث این سند بسیار چشمگیر است، عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در توسعه استان در نظر گرفته شده متمرکز شدن دستگاه‌ها بر روی پروژه‌های مهم و نیمه تمام در استان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: برخی از این پروژه‌ها از سال‌های گذشته شروع شده و سال‌های متمادی از آغاز اجرای آنها می‌گذرد اما به دلیل عدم تمرکز ادارات و دستگاه‌های مختلف تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده است.

فیروزی با اشاره به اینکه سالن 6 هزار نفری 22 گولان یکی از این پروژه‌هاست که طی دو سال اخیر بیشرین میزان اعتبار به آن اختصاص داده شد، گفت: با اقدامات خوبی که در راستای اجرا و اتمام این پروژه انجام گرفت همزمان با ورود رئیس جمهور این پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اذعان کرد: مجتمع فرهنگی هنری سنندج از سال 85 شروع شده و با پیشرفت کندی جلو می‌رفت که کارهای خوبی برای اجرای آن طی چند سال اخیر انجام گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تصریح کرد: فرودگاه سقز هم از سال 84 شروع شده بود که طی دو سال اخیر از 25 درصد به 60 درصد پیشرفت فیزیکی ارتقا پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کردستان به لحاظ اراضی دیم به آبی استان اول کشور است، گفت: در بحث تخصیص آب به استان که با چالش جدی مواجه بود سند توسعه این فرایند را به نوعی هموار کرد و شاهد تخصیص آب به استان در سطح قابل قبولی بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: اختصاص این میزان حق‌آبه به استان کردستان می‌تواند در توسعه اقتصاد و اشتغال‌زایی در کردستان نقش مهمی داشته باشد.

فیروزی اذعان داشت: تخصیص آب به استان بزرگترین کار بود و اگر سند توسعه استان همین کار را فقط برای استان انجام می‌داد می‌توان گفت رسالت خود را نسبت به این استان ایفا کرده است چرا که تخصیص سهم بیشتر آب به کردستان با توجه به ظرفیت کشاورزی بسیار امر مهم و تاثیرگذار در رونق اقتصادی استان است.

وی اضافه کرد: وزارت نیرو با تخصیص آب به پایاب سد چراغ ویس موافقت ولی ستاد نجات بخشی دریاچه ارومیه موافقت نمی‌کند که این انتظار را داریم که در این راستا استان را مورد توجه قرار دهید.

فیروزی عنوان کرد: راهبرد بعدی مربوط به بخش کشاورزی است تبدیل 100 هزار هکتار از اراضی دیم استان در بازه زمانی 10 سال به آبی که زمان اجرای آن در سند 5 ساله دیده شده است.

وی اضافه کرد: در صورت تامین و تخصیص به موقع و اجرای این پروژه‌ها زمینه ایجاد اشتغال برای 4 هزار نفر در استان فراهم خواهد شد.

وی گفت: زنجیره تولید فولاد کردستان با اشتغالزایی یک هزار و 200 نفر و طرح توسعه طلای زرکوه از دیگر پروژه‌هایی است که تصویب شده و در سفر رئیس جمهور افزایش ظرفیت طلای قروه اعلام عمومی خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تصریح کرد: عملیات اجرای طرح توسعه طلا زرکوه قروه به پایان رسیده است.

فیروزی خاطرنشان کرد: اتمام عملیات اکتشاف معدن در سقز به مساحت 12 هزار کیلومتر مربع به اتمام رسیده و 100 درصد کار انجام گرفته در این مطالعات ظرفیت معدنی استان را بیش از گذشته نشان داده است.

وی افزود: سازمان زمین شناسی کشور براساس مصوبه جلسه قبل پهنه دیواندره به مساحت 4 هزار کیلومتر مربع باید انجام شود که امیدواریم هرچه سریع با توجه به اعلام آمادگی‌های صورت گرفته این مهم انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان  با بیان اینکه در سال گذشته 16 میلیارد ریال اعتبارات استانی به شهرک‌های صنعتی اختصاص پیدا کرده است، گفت: در بحث جلوگیری از خام فروشی سنگ آهن وعده‌ای که به مردم داده شده محقق شده و مقدمات زنجیره فولاد نیز در استان انجام گرفتته است.

وی عنوان کرد: راهبرد توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی و ساماندهی مرز باشماق که سال گذشته 6.6 میلیارد دلار حجم مبادلات آن بوده به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته که ساماندهی و ایجاد زیرساخت‌های این مرز با توجه به موافقاتی که وزارت راه کرده به زودی فرآیند اجرای کار آغاز می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان افزود: در راستای توسعه و عمران شهری به ویژه در مرکز استان اقدامات خوبی انجام شده و شاهد رشد قابل توجه فضای سبز شهری در سنندج هستیم.

وی گفت: شاخص سرانه بهرمندی از تخت بیمارستانی در استان هم به دو برابر ارتقا پیدا کرده است.

انتهای پیام/2330/71

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول