اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تولید پسته برای ۴۰۰ هزار نفر در مه ولات شغل ایجاد کرده است

رئیس اداره جهاد کشاورزی مه ولات با اشاره به اینکه تولید پسته در این شهرستان در 19 هزار و 300 هکتار سطح زیرکشت انجام می‌شود، گفت: تولید پسته برای ۴۰۰ هزار نفر در مه ولات شغل روزکاره ایجاد کرده است.

تولید پسته برای ۴۰۰ هزار نفر در مه ولات شغل ایجاد کرده است

رمضانعلی قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مه ولات گفت: طبق آمارنامه ۱۳۹۶ وزارت جهاد کشاورزی، کرمان با ۲۱۲ هزار هکتار سطح زیر کشت مقام اول، خراسان رضوی با ۹۲ هزار هکتار سطح زیر کشت مقام دوم و یزد با ۵۰ هزار هکتار  سطح زیر کشت مقام سوم تولید و سطح زیر کشت را در کشور دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مه ولات ادامه داد: این شهرستان با 19 هزار و 300 هکتار سطح زیرکشت پسته مقام اول کشت و تولید پسته خراسان رضوی را دارد که ۷۰ درصد باغات پسته را  پسته سفید فیض آباد، ۱۵ درصد پسته اکبری و مابقی را پسته کله قوچی، فندقی و احمد آقایی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۱۰۷ هزار تن پسته تر در مه ولات تولید شده است، افزود: ۲۰ درصد از این مقدار به صورت تازه خوری وارد بازارهای مصرف داخلی و بقیه در مراکز پسته، فرآوری و خشک می‌شود که توسط تجار محلی به صورت غیرمستقیم به کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، هند، سوریه و لبنان صادر می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه در طول دوره برداشت 7 هزار و 800 نفر روزانه در باغات مشغول به کار هستند، افزود: به طور میانگین حدود ۳۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر نیروی کار، روزانه، داشت، برداشت و فرآوری محصول را انجام می‌دهند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مه ولات با اشاره به اینکه ۶۰ واحد کارخانه در حوزه فرآوری پسته در این شهرستان فعال است، متذکر شد: با احتساب تولید ۲۷ هزار تن پسته خشک و میانگین ارزش هر کیلو گرم پسته خشک، 22 میلیارد و 950 میلیون ریال درآمد حاصل می‌شود.

وی در خصوص خدمات جهاد کشاورزی به کشاورزان اظهار کرد: اداره جهاد کشاورزی با در اختیار گذاشتن تسهیلات سرمایه در گردش برای باغات، ارائه تسهیلات بلاعوض برای اجرای آبیاری نوین تا سقف ۸۵ درصد هزینه‌ها، برگزاری کلاس، کارگاه‌های آموزشی و گردهمایی برای باغ داران و تهیه و توزیع کودهای یارانه دار در این شهرستان در کنار کشاورزان بوده است.

قاسمی با اشاره به راه‌اندازی زنجیره تولید در پسته در مه ولات، بیان کرد: در راستای معرفی پسته مه ولات در طول سالیان گذشته، جهاد کشاورزی با برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی با باغ‌داران و تجار محلی آنها را متقاعد کرده تا برای حمل و نقل پسته تازه به شهرستان‌ها و استان‌ها از کارتن‌های مخصوص با نام و نشان مه ولات استفاده شود که در حال حاضر موفقیت‌های خوبی حاصل شده، چراکه قبلا دقتی در بسته‌بندی‌ها نبود و از کارتن‌های مستعمل استفاده می‌شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مه ولات افزود: از دیگر اقدامات لازم و ضروری که در حال انجام است راه‌اندازی بورس پسته بوده که جلسات آموزشی و توجیهی مختلفی با حضور باغ‌داران، تجار و نظام صنفی در جهاد کشاورزی برگزار شده، شرکتی به ثبت رسیده و هیأت مدیره و مدیر عامل آن انتخاب و در حال خرید سهام است.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول