اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

افشای دریافت کمک مالی حزب محافظه‌کار انگلیس از منابع روس

یک روزنامه انگلیسی بخشی از گزارش کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان این کشور درخصوص کمک‌های مالی دریافت‌شده از سوی حزب محافظه‌کار را منتشر کرد.

افشای دریافت کمک مالی حزب محافظه‌کار انگلیس از منابع روس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، طبق گزارش رسمی کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس، حزب «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور از ۹ فرد روس کمک مالی دریافت کرده است.

به نوشته پایگاه خبری «بیزنس اینسایدر»، روز یکشنبه روزنامه «ساندی تایمز» بخش‌هایی از گزارش پارلمان انگلیس درخصوص دریافت کمک مالی حزب «محافظه‌کار» از روسیه را که دولت از انتشار آن جلوگیری کرده بود افشا کرد.

 این گزارش نشان می‌دهد اهداکنندگان روس این کمک‌های مالی روابط نزدیکی با «کرملین» دارند. 

یکی از این اهداکنندگان «الکساندر تِمِرکو»، از کارکنان سابق وزارت دفاع روسیه است که پیش‌تر جانسون را دوست خود خطاب کرده است. تمرکو طی هفت سال گذشته بیش از ۱.۲ میلیون پوند به حزب محافظه‌کار کمک کرده است.

«لوبوف چرنوخین» همسر «ولادیمیر چرنوخین» متحد سابق پوتین نیز ۱۶۰ هزار پوند برای بازی تنیس با جانسون و «دیوید کامرون» نخست‌وزیر اسبق انگلیس پرداخت کرده و همچنین ۴۵۰ هزار پوند نیز به حزب محافظه‌کار کمک مالی پرداخت کرده است.

همچنین، کمیته تحقیقاتی پارلمان نگرانی‌هایی درباره «الکساندر لِبِدِف» مأمور امنیتی سابق روسیه و مالک روزنامه‌های «ایونینگ استاندارد» و «ایندیپندنت» دریافت کرده است. پسر لبدف، از دوستان نزدیک نخست‌وزیر است و هنگامی که جانسون شهردار لندن و وزیر امور خارجه بود، بارها از سوی پسر لبدف به مهمانی‌هایش در ایتالیا دعوت شده است.

پیش‌تر نیز نگرانی‌هایی از «خطرات امنیتی» سبک زندگی شخصی جانسون و احتمال مورد اخاذی قرار گرفتنش عنوان شده بود.

افراد آگاهی که گزارش پارلمان را مشاهده کرده‌اند به ساندی تایمز گفتند معتقدند این گزارش به این دلیل توسط دولت منتشر نمی‌شود که ارتباطات متعدد میان حامیان مالی حزب محافظه‌کار و «دفتر امنیت فدرال» (FSB) روسیه را برجسته می‌کند.

یکی از این منابع به ساندی تایمز گفته است: «آنچه گزارش را جالب می‌کند این است که چقدر برخی از این افراد به FSB نزدیک بودند یا همچنان هستند».

از سوی دیگر طبق تحقیقات پایگاه «دموکراسی باز» که هفته گذشته منتشر شد، حزب محافظه‌کار از نوامبر ۲۰۱۸ (آبان ۱۳۹۷) تا ماه گذشته، حداقل ۴۳۸۸۵۰ پوند یا حدود ۶۴۲ هزار دلار از مدیران تجاری و افراد مرتبط با آن‌ها دریافت کرده است. این مقدار، نسبت به سال گذشته که میزان کمک‌های اهدایی 350 هزار پوند بود، افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین به نوشته ساندی تایمز به نقل از فردی افشاگر، «نگرانی‌هایی جدی» در خصوص «دومینیک کامینگز» مشاور ارشد جانسون و طراح برگزیت وجود دارد که در دهه ۱۹۹۰، مدتی در روسیه به‌سر می‌برده است. گفته می‌شود با این‌که کامینگز مقام بالایی در دولت ندارد، به بسیاری از منابع اطلاعاتی محرمانه دسترسی دارد.

دومینیک گریو» رئیس کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان انگلیس هفته گذشته خواستار انتشار گزارش  ۵۰ صفحه‌ای تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات‌های این کشور شد.

گریو در پاسخ به این سوال که آیا محتوای این گزارش بر تصمیم مردمی که در انتخابات همگانی ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) شرکت می‌کنند تأثیر خواهد گذاشت یا خیر گفت: «بله اینطور فکر می‌کنم. موضوع درباره اطلاعات است. این گزارش اطلاعات پرباری دارد و مردم درخصوص این اطلاعات محق هستند و به‌نظر می‌رسد این گزارش [با مسئله انتخابات] مرتبط باشد».

به گفته مجلس عوام انگلیس این گزارش سه هفته پیش به جانسون تحویل داده شده است. «آندریا لیدسام» وزیر تجارت انگلیس در این باره گفته است، هیچ چیز غیرعادی در این گزارش وجود ندارد که قرار باشد منتشر نشود. با این حال دولت انگلیس تا کنون از انتشار آن امتناع کرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول