اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد

شانزدهمین یادواره شمس‌قریشی با عنوان بزرگترین آیین مولودی‌خوانی کشور به همت حوزه هنری و با استقبال پرشور مردم متدین و نوع دوست در سنندج برگزار شد.

بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در سنندج برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماه مولود در کردستان رخ نمایان کرد و مردم دیار اختیارالدینی‌ها هر کدام به وسع و توانشان به یمن میلاد رسول مهربانی ارادت و عشق به رسول را به بزم نشسته و زیبایی می‌آفرینند.

وحدت اسلامی به معنای یکی‌شدن مذاهب نیست، بلکه وحدت به معنای اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی است.

با توجه به تفرقه‌افکنی‌های دشمنان اسلام، بیشتر علمای سنی و شیعه بر وحدت اسلامی تأکید کرده‌اند.

هفته وحدت توسط بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران نامگذاری شد که با نگاه ژرف و بصیرت بالایی که نسبت به توطئه‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان داشتند، ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را هفته وحدت نام نهادند.

امام راحل با دوراندیشی و درک صحیحی که از شرایط جهان و وضعیت مسلمانان داشتند، وحدت را سرلوحه امور قرار دادند و تا به امروز در سایه‌سار وحدت و انسجام ملی و وحدت بین شیعه و سنی در کشور، انقلاب اسلامی استمرار داشته و در منطقه‌ای پرآشوب خاورمیانه، از امنیت پایدار قابل‌قبولی برخوردار است.

پیام هفته وحدت این است که با دست اتحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا(ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنی بیگانگان بگیریم و در سایه قرآن و سنت و سیره رسول اکرم(ص)، وحدت و یک‌رنگی خود را حفظ و صراط مستقیم را بپیماییم و جز در مقابل خدا و رسولش(ص) برای کسی سر تعظیم فرود نیاوریم.

در عصر کنونی که تلاش دشمنان در راستای ایجاد شکاف بین مسلمانان با گستردگی هرچه بیشتر دنبال می‌شود قطعا برگزاری مراسمات و برنامه‌هایی که زمینه افزایش همبستگی دینی را در بین مسلمانان فراهم سازد از اهمیت بسیار زیادی است.

در حالی که تمامی دشمنان نظام و دین به هر طریق ممکنی تلاش می‌کنند تا وحدت در جمهوری اسلامی ایران را برهم بزنند، مردم ایران به سطح بالایی از بصیرت و دشمن‌شناسی رسیده‌اند و توطئه‌های تفرقه‌انگیز برای آنان کهنه شده است.

مردم کردستان اعم از شیعه و سنی، ضمن عمل به دستورات وحدت‌بخش قرآن و رسول گرامی اسلام، منویات بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب در خصوص حفظ و تقویت وحدت ملی و حرکت در مسیر آموزه‌های دین را سرلوحه کارهای خود قرار داده‌اند و همین رویکرد موجب شده است تا توطئه‌ها و طراحی‌های نفاق‌آور دشمنان راه بجایی نبرد.

امروز کردستان به عنوان نماد وحدت در ایران اسلامی می‌درخشد و قطعا برگزاری مراسم‌هایی که زمینه را برای در کنار هم بودن هرچه بیشتر پیروان هر دو مذهب شیعه و سنی فراهم سازد می‌تواند در محکم شدن این پیوند تاثیرگذار و موجب یاس دشمنان شود.

موضوع وحدت به زیباترین شیوه از سوی نهاد انقلابی حوزه هنری در کردستان دیده شده و با برگزاری این دست برنامه‌ها به بهانه‌های مختلف توانسته‌ نقش مهمی را در پازل تعمیق وحدت‌بخش در جامعه استان فراهم سازد.

برگزاری 16 دوره یادواره عارف نامی کُرد، خالق مولودنامه سید بهاءالدین شمس‌قریشی از برنامه‌های پرمحتوا و ارزشمندی است که به همت حوزه هنری کردستان و با استقبال بی‌نظیر مردم همزمان با هفته وحدت در مرکز استان و با حضور گروه‌های برتر مولودی‌خوان سراسر استان برگزار می‌شود.

مراسمی که به بهانه میلاد پیامبر مهربانی برگزار می‌شود و هر ساله عاشقان زیادی را از دور و نزدیک برای شرکت در این بزم معنوی به سنندج، شهر هزار مسجد می‌کشاند.

اولین دوره یادواره شمس‌قریشی با حضور 200 نفر برگزار شد اما امروز از چنان  استقبال مردمی برخوردار است که جا برای سوزن انداختن در مسجد جامع سنندج باقی نمی‌ماند.

مراسمی که هرچند متولی اصلی آن حوزه هنری کردستان است، اما مردم سنندج خود را صاحبان اصلی آن می‌دانند و همین از جنس مردم بودن برنامه موجب شده که هر ساله دوربین رسانه‌ها حماسه حضور بی‌نظیری را از استقبال مردمی از این برنامه به ثبت می‌رسانند که قابل مقایسه با سال‌های قبل آن نیست.

 یکشنبه‌شب مسجد جامع شهر سنندج به یمن و برکت آغاز هفته وحدت و میلاد باسعادت پیامبر مهربانی جلوه‌گاه وحدت اسلامی بود.

بار دیگر ساز دف‌نوازان کردستان کوک شد و بر بام پایتخت دف جهان در دارالاحسان سنندج شور شیرینی به عشق پیامبر مهربانی نواخت که نماد وحدت و هم‌نوایی اتحاد بود...

یادواره عارف نامی کُرد، خالق مولودنامه سید بهاءالدین شمس قریشی به عنوان بزرگترین آیین مولودی‌خوانی کشور امسال هم با استقبال عاشقان پیامبر در صحن جدید مسجد جامع سنندج برگزار شد، مراسمی که هرساله پرشور و پررنگ‌تر از سال قبل آن برگزار می‌شود.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در این جشن معنوی با تقدیر از مشارکت بالای مردم و حضور پرشورشان در جشن میلاد پیامبر مکرم اسلام، اظهار کرد: حضور تک‌تک شما در مراسمی که به شکرانه میلاد رسول مهربانی و فخر کائنات برگزار شده حاوی این پیام برای پیامبر است که همه شما دوستدار پیامبر و محبت ایشان هستید.

ماموستا فایق رستمی از پیامبر مکرم اسلام به عنوان معلم بزرگ عالم بشریت نام برد و گفت: این مراسم پیام یکدلی را دارد و روح و جوهر وحدت و برادری را می‌توان در بین این مردم دید.

وی تصریح کرد: هفته وحدت، موعد ولادت و هجرت رسول خدا(ص) و ولادت مرکز عرفان و خداشناسی امام جعفر صادق است.

ماموستا رستمی گفت: پیامبر مکرم اسلام  برقرار کننده اخوت، برادری، الفت، صلح و دوستی بودند و ما به این مفتخریم که امت چنین پیامبری هستیم.

وی به فلسفه وجود مبارک و برگزیده شدن ایشان هم پرداخت و گفت: پیامبر مکرم اسلام با میلادشان رحمت برکت، اخوت و برادری و دوستی را برای جامعه بشریت آوردند.

رئیس حوزه هنری کردستان هم در حاشیه این برنامه با اشاره به برگزاری 11 برنامه همزمان با هفته وحدت به همت حوزه هنری کردستان در استان، اظهار کرد: کردستان مهد عرفان و مردمان آن از عاشقان و ارادتمندان پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند.

امین مرادی تصریح کرد: شانزدهمین یادواره شمس‌قریشی به عنوان بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور و محوری‌ترین برنامه هفته وحدت است که با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود و امروز این آیین به عنوان بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی در کشور ثبت شده است.

گفتنی است؛ مرحوم سید بهاءالدین شمس‌قریشی ازعارفان نامی کُرد است که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای "سه‌ردی" از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد.

وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرد و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد "هه‌ژاره" به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول شد.

شمس‌قریشی تالیفات متعددی به فارسی و کُردی جمله معراجنامه، مولودنامه، شمس‌العقائد و دیوان شعر سروده است.

وی در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی درسن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاءالله پیوسته و در آرامستان آن زمان سنندج تایله به خاک سپرده شد، آرامگاه آن مرحوم در محوطه سالن ورزشی شهید کاظمی سنندج در خیابان طالقانی (فیض آباد) واقع شده است.

و اما در چنین شبی...

تپش قلب آسمان، بی‌قراری زمین و انتظاری شیرین، نسیم بهشتی کعبه را نوازش می‌کند، بوی خدا می آید، آمنه در انتظار شیرین میلاد به خود می‌پیچید و رسول پاکی و مهربانی چشم به جهان می‌گشاید... 

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول