اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

تبعات سررسید مهلت وام در مناطق زلزله‌زده؛ فشار به ضامن‌ها و درگیری در خانواده‌ها

مدیر دفتر انجمن جامعه‌شناسی ایران در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، با اشاره به پایان مهلت امهال وام دراین مناطق، گفت: ضامن‌های این وام‌ها به صورت زنجیره‌ای و از میان خود خویشاوندان بوده است، لذا فشار به ضامن‌ها منجر به شکل‌گیری نزاع در خانواده می‌شود.

تبعات سررسید مهلت وام در مناطق زلزله‌زده؛ فشار به ضامن‌ها و درگیری در خانواده‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، تنها یک روز به دومین سالگرد زلزله 21 آبان‌ماه 1396 در استان کرمانشاه (سرپل‌ذهاب و روستاهای اطراف) باقی مانده است؛ زلزله‌ای که 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم بر جای گذاشت.

این زلزله به 10 شهرستان و یک‌هزار و 900 روستا خسارت‌های سنگینی وارد کرد و بیش از 108 هزار واحد مسکونی، تجاری، دامی و صنعتی دچار خسارت و یا به طور کلی تخریب شد.

دولت برای جبران خسارت مالی مردم پا در میدان گذاشت و با اعطای تسهیلات و کمک‌های بلاعوض سنگینی این مصیبت را تاحدودی از روی شانه‌های زلزله‌زدگان برداشت و در این بین، زلزله‌زدگانی بودند که از قبل وام‌های را دریافت کرده بودند و قسط‌بندی هم شده بود.

پس از وقوع زلزله، اکثر مردم بیکار شدند و فشار سنگین این مصیبت آن‌ها را سردرگم کرده بود؛ از طرف دیگر، پیامک‌های پرداخت اقساط دیرکرد با آرامش زلزله‌زدگان بدجوری بازی می‌کرد که با تصویب قانون «دو سال امهال وام برای زلزله‌زدگان استان کرمانشاه»، دولت سود تسهیلات را برای دو سال متقبل کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک‌ها، در مجموع 3 هزار و 146 میلیون تومان مشمول امهال شده که بار مالی یک‌هزار و 50 میلیون تومانی را برای دولت به همراه داشته است.

21 آبان ‌ماه، مهلت دو ساله امهال تسهیلات افراد خسارت‌دیده از زلزله به پایان خواهد رسید و باز پرداخت‌ها از سر گفته می‌شود، حالا مهمترین مطالبه زلزله‌زدگان با توجه به مشکلات اقتصادی کشور امهال این وام‌ها برای یک‌سال دیگر است، مقامات ارشد استان می‌گویند، این درخواست منوط به تصمیم جدید دولت و تصویب مجلس شوار اسلامی است که تا به امروز هیچ‌کاری در این راستا ابلاغ نشده است.

فردا آخرین روز از تاریخ امهال 2 ساله وام‌های زلزله‌زدگان استان کرمانشاه است، فردا روز سررسید وام‌های زلزله‌زدگان است، فردا هم‌مانند دو سال پیش باری دیگر کانون گرم خانواده زلزله‌زدگانی که هنوز تعدادی از آن‌ها در کانکس زندگی می‌کنند و نتوانسته‌اند سرپناهی را در این مدت برای خود تهیه کند به‌شدت می‌لرزد.

مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی ایران در مناطق زلزله زده کرمانشاه معتقد است، فشار دولت به زلزله‌زدگان کرمانشاه به مثابه فروپاشی شبکه‌های اجتماعی حمایت‌گر است.

فاضل الیاسی اظهار داشت: در پنجم دی‌ماه سال 1382 زلزله‌ای 6.6 ریشتری شهر بم را ویران کرد، با گذشت بیشتر از 15 سال هنوز مردم مصیبت‌دیده این شهر نتوانسته‌اند حتی یک قسط از وام خود را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در تاریخ 21 آبان‌ماه سال 96 در استان کرمانشاه، زلزله‌ای 7.3 دهم ریشتری رخ داد، که در آن بیشتر از 100 هزار واحد تخریب و آسیب دیدند  و صدها کشته و هزاران مصدوم به دنبال داشت، اما از چند ماه پیش پیامک‌های بانکی برای افراد ضامن این وام‌ها شروع شده است و اکنون که در آستانه دومین سالگرد زلزله قرار داریم فشار بر روح و روان مردم دوچندان شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ضامن‌های این وام‌ها به صورت زنجیره‌ای و از میان خود خویشاوندان صورت گرفته است، لذا فشار به ضامن‌ها منجر به شکل‌گیری نزاع در خانواده می‌شود.

الیاسی فروپاشی شبکه‌های حمایتگر اجتماعی را از تبعات این فشارها بر مردم مصیبت‌دیده مناطق زلزله‌زده کرمانشاه دانست و افزود: وقتی یک مادر در بین شوهر و پدر خود یا شوهر و برادر قرار می‌گیرد، خود این مساله می‌تواند کانون خانواده را از هم بپاشد، می‌تواند منجر به افزایش طلاق شود.

وی تصریح کرد: فشار به خویشاوندان می‌تواند به روابط درون خانوادگی، برون خانوادگی و روابط خویشاوندی به شدت آسیب برساند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه فشار به زلزله‌زدگان برای بازپرداخت زودهنگام وام‌ها می‌تواند به نابسامانی اجتماعی و روانی تبدیل شود، افزود: چنین فشاری می‌تواند به شکاف دولت - ملت دامن بزند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه خیلی از خانوارها تنها با پول  یارانه امرار معاش می‌کنند، لذا این فشارها می‌تواند تاثیرات مخربی بر اقشار ضعیف وارد کند.

الیاسی در پایان با طرح این سؤال «وقتی که مردم بم بعد از این همه سال هنوز نتوانسته‌اند حتی یک قسط وام خود را پرداخت کنند، پس چرا مسؤولان نسبت به باز پرداخت این وام‌ها اصرار دارند؟، گفت: این در حالی است که هنوز هزاران نفر در کانکس زندگی می‌کنند و بازسازی واحدهای تخریبی به دلیل عدم کفاف وام‌ها عملا نیمه‌کاره مانده است!

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول