اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

اختصاص ۳۶۰ میلیارد تومان برای کارآفرینان مناطق سیل‌زده/ ایجاد ۸۴۰ هزار شغل با وجود رشد منفی اقتصاد

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار با اعلام اینکه با مصوبه وزیر تعاون، 360 میلیارد تومان از طریق بانک‌های عامل اشتغال روستایی برای کارآفرینان شهرهای سیل‌زده اختصاص می‌یابد، گفت:‌ پارسال رشد اقتصاد منفی بود، اما 840 هزار شغل ایجاد شد.

اختصاص ۳۶۰ میلیارد تومان برای کارآفرینان مناطق سیل‌زده/ ایجاد ۸۴۰ هزار شغل با وجود رشد منفی اقتصاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عیسی منصوری امروز در برنامه هفته جهانی کارآفرینی در وزارت کار گفت: با وجود اینکه اقتصاد کشور درگیر شدیدترین تحریم‌ها بود، اما فضای کسب و کار در کشور رشد پیدا نکرد، در عین حال رتبه کارآفرینی در کشور ما 13 واحد بهتر شده و به رتبه 72 رسیدیم و در منطقه خاورمیانه سه رتبه در زمینه کارآفرینی بهتر شدیم و از رتبه 14 به 11 ارتقاء یافتیم.

وی همچنین افزود:‌امسال در هفته کارآفرینی در سطح ملی 10 کارآفرین پیشرو و برتر انتخاب می‌شوند و در هر استان نیز 10 کارآفرین برتر معرفی خواهند شد که برای کارآفرینان ملی کارت‌های طلایی، نقره‌ای و ... در نظر گرفته می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت:‌سامانه اختصاصی برای شناسایی کارآفرینان برتر در نظر گرفته شده که امکان رقابت بین کارآفرینان کشور فراهم می‌شود و هیچ گونه فرصت طلبی در این زمینه وجود ندارد. همچنین کارآفرینان ملی برتر برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت به بانک‌ها معرفی می‌شوند که تضمین گام‌های آنها توسط صندوق‌های ضمانت  و از طرف دولت تضمین می‌شود و در واقع ارزش کارآفرینی آنان به عنوان اعتبار و تضمین پذیرفته می‌شود.

منصوری همچنین گفت:‌در ظرف ماه‌های آینده در حوزه تخصصی کارآفرینی زمینه شکوفایی کارآفرینان فراهم می‌شود و بنیاد ملی توسعه کارآفرینی در حوزه تولید محتوای دیجیتالی راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی، 22 رشته صنعت در بخش خدمات ، کشاورزی و صنعت عنوان اولویت کارآفرینی انتخاب شده است که بنگاه‌های کوچک و کارآفرین مورد حمایت قرار می‌گیرند و افراد کارآفرین معمولا از بنگا‌ه‌های کوچک و خرد شروع می‌کنند و ایده‌های آنها از مرحله ایده تا بازار مورد حمایت قرار می‌گیرد.

معاون  توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: به زودی بر اساس مصوبه‌ای که در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب خواهد شد فرایند تصویب تسهیلات برای کارآفرینان آسان‌تر خواهد شد و در حوزه اشتغال روستایی تسهیلاتی برای کارآفرینان در نظر گرفته می‌شود که از طریق صندوق‌های ضمانت بحث ضمانت کارآفرینان تامین می‌شود. 

منصوری همچنین در مورد مشارکت بانوان کارآفرین گفت: نرخ مشارکت در کشور ما در قیاس با کشورهای دیگر پایین است و در بهترین حالت نرخ مشارکت 45 درصد است که از این رقم نیز بالای 90 درصد آقایان هستند و بنابراین نرخ مشارکت زنان در کارآفرینی پایین است که علت آن نیز این است که اکثر خانم‌هایی که دوره آموزش عمومی تا دیپلم گذرانده‌اند، سهم مشارکت کمتری در اقتصاد دارند و همچنین از مهمترین دلیل خروج بانوان از بازار کار درگیری مسائل خانوادگی است و برای آقایان نیز دوره‌های مهارتی و تحصیلات دانشگاهی به شمار می‌رود.

وی همچنین در مورد مشارکت کارآفرینان در بنگاه‌های موجود در برنامه‌های اشتغال فراگیر و روستایی اولویت حمایت دولت با بنگاه‌های موجود است تا اینکه یک کارآفرین بخواهد بنگاه جدید احداث کند و حفظ بنگاه‌های موجود در اولویت ما قرار دارد.

معاون  توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: از سال 97 تاکنون 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی توسط بانک‌های عامل پرداخت شده است و اولویت ما حفظ بنگاه‌های موجود و بازگشت به تولید است.البته عمده رکود بنگاه‌ها تحت تاثیر شرایط کلان اقتصاد کشور است.

منصوری همچنین با بیان اینکه سالانه 300 نفر جدید به کارآفرینان برتر کشور اضافه می‌شوند، گفت: نگاه حاکم بر کشور ما در سیاست گذاری اقتصاد رسیدن به رشد اقتصادی بوده در حالی که تاکید ما بر رشد فراگیر و رشد ضد فقر است و ابزار سیاستی این دو دیدگاه با هم تفاوت دارد.

به گفته وی در دهه‌های اخیر با وجود نوسان در رشد اقتصاد اما لزوما دستیابی به رشد اقتصادی برای کشور اشتغال ایجاد نمی‌کند و همچنین در دوره‌ای که رشد اقتصاد وجود ندارد به این معنا نیست که نتوانیم اشتغال ایجاد کنیم و با توجه به اینکه در سال گذشته رشد اقتصادی منفی بوده اما در عین حال 840 هزار شغل جدید ایجاد شده این امر نشان می‌دهد سیاست‌های ما در این سال‌ها درست بوده است.

به گفته معاون  توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته در بخش صنعت ریزش نیروی کار بود و رشد اقتصاد منفی بود امسال نیز رشد اقتصادی قابل توجهی نخواهیم داشت اما در بخش صنعت اعم از صنایع کشاورزی و خدمات و گردشگری در یک سال منتهی به تابستان 98 اشتغال جدید ایجاد شده است.

منصوری این را هم گفت: برای دوره تحریم 22 رسته منتخب در صنایع مختلف داریم که از نظر کارآفرینی و بهره‌وری مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وی در مورد واحدهای خسارت دیده از سیل و زلزله گفت: بر اساس مصوبه امروز وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی مقرر شد 360 میلیارد تومان از منابع این وزارتخانه از طریق 4 بانک عامل تسهیلات اشتغال روستایی برای کسب و کارهای شهرستان‌های سیل زده اختصاص پیدا کند. همچنین برای کسب و کارهای زلزله زدگان در سال گذشته 600 میلیارد منابع در اختیار وزارت کار اختصاص پیدا کرد.

معاون  توسعه کارآفرینی واشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  همچنین گفت: برای کارگران مناطق زلزله زده و سیل زده بلافاصله مقرری بیمه بیکاری برقرار شد و وزارت کار مسئول حمایت و احیای اقتصاد کسب و کار در مناطق زلزله زده شد. و کسانی از دانشگاه تهران که مسئول جمع‌آوری آمار خسارت سیل بودند و آخرین اطلاعات را در اختیار آنان قرار دادیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول